Ďalšia zastávka – Hollywood. Americký prezident Donald Trump podľa francúzskeho denníka Le Figaro chce zatlačiť na umeleckú baštu demokratov, aby opustila svoju prax DEI, teda presadzovanie „rozmanitosti, rovnosti a inklúzie“. Trump má pritom na Hollywood pák hneď niekoľko.
Prvou spoločnosťou, na ktorú sa zameral, je mediálny gigant Disney, ktorý od čias Walta Disneyho prešiel dosť zásadnou názorovou premenou. Trump podľa denníka požiadal regulačný úrad FCC (Federálna komisia pre komunikáciu), aby začal prešetrovanie spoločnosti, ktorá je podozrivá z toho, že praktikuje DEI. Podľa Le Figaro dáva tento krok zmysel, pretože Disney je preslávené štúdio, v očiach konzervatívcov práve „woke kapitalizmom“, v preklade „uvedomelým kapitalizmom“.
Štúdio vraj už zmenilo svoj štýl fungovania pár týždňov späť, keď zamestnanci dostali oznámenie, že niektoré iniciatívy sa budú rušiť, napríklad jedna, ktorá mala za cieľ hľadať talenty z „podreprezentovaných menšín“ a propagovať inkluzívnejšie príbehy. Tento pokus štúdia zmierniť postup voči sebe však podľa Le Figaro zlyhal a Disney, rovnako ako mediálny gigant Comcast, je pod tlakom.
Súčasná filmová tvorba čelí zásadnému problému – čoraz viac divákov odmieta filmy s príliš zjavnou sociálnou agendou. Najnovší príklad? Filmová adaptácia rozprávky Snehulienka od Disney.
Herečka kolumbijského pôvodu Rachel Zegler, ktorá urazila mnoho fanúšikov kritizovaním pôvodného animovaného filmu, sa stala terčom internetovej nenávisti. Disney zároveň čelí obrovským finančným stratám na projekte, ktorý diváci hodnotia mimoriadne negatívne. Kolumbijská národnosť herečky by kritikom ani neprekážala, keby nemala trochu tmavšiu pokožku. Snehulienka je totiž vždy vykresľovaná ako dievča so snehobielou pokožkou (v angličtine sa volá Snow White).
Finančné zlyhanie Snehulienky odráža hlbší problém celého hollywoodskeho systému, informuje portál Movieweb. Klasické filmové štúdiá sa postupne dostávajú pod krídla gigantov ako Disney a Amazon. Blokbustery orientované na diverzitu a sociálne témy nezarábajú potrebné peniaze, čo vedie k existenčnej úzkosti v celom odvetví.
Magazín The Mail popisuje situáciu ako krízovú. „Keď sa na konci roku 2017 rozbehlo hnutie #MeToo a v máji 2020 protesty po smrti Georgea Floyda, každé štúdio v meste naskočilo na ‚woke‘ vlnu,“ povedal Disneyho insider denníku The Mail. „O päť rokov neskôr sa teraz všetci zúfalo snažia zachrániť seba aj Hollywood. Nemožno podceniť strach za zatvorenými dverami. Pripomína to boj o prežitie.“
Hollywood každoročne vytvorí množstvo filmov zameraných na menšiny, ale diváci hľadajú univerzálnejšie príbehy. Pravidlá pre diverzitu ovplyvňujú aj prestížne ocenenia.
Nemenovaný producent sa sťažuje: „Filmy musia spĺňať určité kritériá: koľko menšín, koľko žien, koľko ľudí s postihnutím atď. Klasické filmy ako Kmotor alebo Casablanca by dnes nemohli byť nominované, pretože ich obsadenie nebolo dostatočne rozmanité. Namiesto toho tu máme filmy ako Emilia Pérez (o šéfovi kartelu, ktorý podstúpi zmenu pohlavia z muža na ženu), ktoré nezaujímajú nikoho okrem hŕstky ultraľavicových liberálov."
Miliónové straty na filmoch s „woke“ agendou spôsobujú paniku medzi producentmi. Nikto už nemôže ignorovať odpor publika voči ideologicky podfarbeným projektom. Výsledok vidíme na príklade Snehulienky – katastrofálne hodnotenia a slabé tržby.
Niektoré hollywoodske hviezdy predtým neskrývali svoj odpor k Trumpovi. Z úst hercov a herečiek zneli slová ako hlupák, idiot, fašista, postaviť sa na odpor a podobne. Ozvali sa napríklad Robert De Niro, Chris Evans, John Cusack speváčka Cher alebo Jamie Lee Curtisová. Podľa zdroja Le Figaro sa teraz všetci držia pri zemi.
Na odovzdávaní Oscarov bolo „podivné ticho“ a nedošlo na žiadne frontálne útoky ani slová o odpore, Trumpovo meno pri udalosti vôbec nezaznelo. Podľa zdroja Le Figaro to ukazuje, že v Hollywoode zvolili taktiku „počkajme a uvidíme“. Keď sa proti Trumpovi otvorene postavil George Clooney, Trump ho na sociálnych sieťach označil za druhoradého herca a neúspešného komentátora.
Podľa Le Figaro má Trump ideálnu príležitosť pustiť sa do Hollywoodu. Filmový priemysel oslabili požiare v Los Angeles a tiež predminulý štrajk hercov a scenáristov. Hollywood tiež zrejme oslabí rozhodnutie Číny odoberať menej amerických filmov v rámci colnej vojny. „Nie je žiadna náhoda, že šéf štúdia Warner Bros Discovery prikázal manažérom, aby skrotili výdavky,“ píše denník.
Trump má podľa neho ešte jednu páku na Hollywood. Nielenže mu hrozí svojou krížovou výpravou proti DEI, ale môže tamojším firmám brániť v spájaní.
Okrem toho, Hollywood má silnú konkurenciu z radov technologických firiem. Amazon už pohltil bývalého filmového giganta MGM (Metro-Goldwyn-Mayer), Apple a Netlfix produkujú filmy a seriály pre svoje streamovacie platformy. Amazon údajne plánuje tento rok vyrobiť 14 celovečerných filmov, čo je o dva viac ako Disney. "Technologickí giganti majú v Hollywoode silné rozhodovacie právomoci. A väčšina z nich, ako sme videli počas inaugurácie, sľúbila vernosť Donaldovi Trumpovi. Sú oddaní jeho veci," uviedol denníkom oslovený expert. Trump teda bude môcť použiť svoj vplyv a kyvadlo sa zhúpne na druhú stranu, myslí si tento expert.
Z animovanej série Win or Lose už zmizla dejová linka o transgenderovej postave. Úspech oslavujú dva filmy založené na Biblii, teda Mária a Dom Davida. Na vzostupe sú opäť seriály o policajtoch.
Jeden z bývalých riaditeľov hollywoodskej spoločnosti denníku oznámil, že očakáva návrat filmov s testosterónom v štýle Ramba a tiež návrat westernov. A že „veľvyslancami“ Trumpa budú herci ako Mel Gibson, Sylvester Stallone a Jon Voight, ktorí budú mať za úlohu myšlienky MAGA dostať do zábavného priemyslu. Podľa Le Figaro je tento posun prirodzený vzhľadom k tomu, akými boli inkluzívne filmy prepadákmi. A aj keď je Hollywood ľavicový, stále v ňom platí, že „show musí pokračovať“.
Nebude to konieckoncov prvýkrát, keď na Hollywood bude mať vplyv politika. Politická situácia viedla k ustanoveniam tzv. Haysovho kódu, ktorým sa americké filmové štúdiá oficiálne riadili od roku 1934 až 1968. Jednalo sa vo svojej podstate o autocenzúru, tieto pravidlá určovali, ako môže byť na filmových plátnach ukazované násilie, nerestné správanie, promiskuita, menšinové orientácie, závislosti na drogách a ďalšie témy. Tieto obmedzenia viedli napríklad k dnes už povestnému koncu filmu Casablanca, keď cez cenzora neprešla myšlienka, že kvôli hlavnému hrdinovi opustí žena svojho manžela. Haysov kód bol ustanovený preto, lebo sa štúdiá chceli vyhnúť regulácii zo strany americkej vlády.
Ďalším príkladom potom bola perzekúcia komunistov vo filmovom priemysle v politicky vyhrotených 50. rokoch. Niektorí herci a scenáristi sympatizujúci s komunistami v Hollywoode nesmeli pracovať, známe je napríklad meno scenáristu Daltona Trumba, o ktorom v roku 2015 vyšiel životopisný film, ktorý však zabúda, že bol Trumbo členom komunistickej strany. Trumbov scenár pre Spartaka bol nakoniec dielom, kvôli ktorému prax zoznamu zakázaných mien skončila.
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik