Vianočné reklamy. Už v tomto období na nás elektronické médiá chrlia vlny sladkých melódií, láskavých slov a ligotavých svetielok a to všetko len preto, aby sa obeživo z našich peňaženiek a účtov presunulo na kontá obchodníkov, prevádzkovateľov služieb a výrobcov kadečoho, mnohokrát nepotrebného. Nad jednou (kontroverznou) reklamou sa zamýšľa aj právnik Dalimír Solčanský.
Aj on uznáva, že vianočné reklamy sú skutočne chytľavé a pár takých aj pripomína. Upozorňuje však na reklamu jedného z najväčších slovenských mobilných operátorov, ktorý stavil na problematiku LGBTI+, avšak len v rámci Slovenska. V Česku má však tá istá reklama trošku odlišný text. Pritom podobné kampane môžu byť kontraproduktívne a Solčanský to ilustruje na prípade pivovaru, ktorý kvôli transgenderovej osobe v reklame zaznamenalo úbytok tržieb. Solčanský teda uvažuje, či práve toto nie je cesta, ako dať operátorovi na vedomie nesúhlas s jeho reklamou.
Vianočné reklamy bývajú vtieravé... Bez diviaka v televízore (Nie, nie, ja nemusím, ja už ho vidím) akoby to ani neboli Vianoce. K najsilnejším patria vždy kampane telekomunikačných operátorov. Nekonečné opakovania Vám dostanú pod kožu chytľavú známu melódiu a Vy zistíte, že si sami v mysli pospevujete Ahoj, Kikuš (reklamný hit roku 2009) alebo 2x za sebou recitujete Padá sniežik padá (rok 2001).
Tieto Vianoce ale vsadil jeden z najznámejších operátorov Slovenska na menšinovú (LGTB atď.) tému, do ktorej zamiešal mladého, inak orientovaného muža a starosť o jeho spermie (ak nejaké dieťa nevie, čo to je, pod vplyvom reklamy sa Vás to spýta).
Marketingové oddelenie operátora vydalo k tejto kampani vágne vyhlásenie:
"My podporujeme rozmanitosť, otvorenosť a toleranciu. Každý by mal mať právo žiť svoj život tak, ako si to predstavuje" a uviedlo, že reklama vznikla v 𝗕𝗿𝗮𝘁𝗶𝘀𝗹𝗮𝘃𝗲 a bude sa lokalizovať pre 10 trhov. Ako sa bude lokalizovať, už neuviedlo.
Nájdete rozdiel medzi slovenským a českým textom v tej istej reklame s tou istou melódiou?:
CZ 🇨🇿: Teta, že jsem partie, a super výběr tady je.
SK 🇸🇰: Teta sa pýta či som sám, nevie, že dievča nehľadám.
Kampaň vyvolala na Slovensku doslova búrku reakcií, pričom väčšinou negatívnych. Rozhnevaní Slováci vidia v tomto podprahovú aj zjavnú LGBT kampaň, protestujú, komentujú a spisujú petície operátorovi. Zjavila sa však aj opačná petícia. Ide teda doslova o 𝗸𝘂𝗹𝘁ú𝗿𝗻𝘂 𝘃𝗼𝗷𝗻𝘂. A ako sa to môže celé skončiť? Poučením nám môže podobný príbeh kampane na pivo z USA 🇺🇸 z tohto roku.
Najväčší pivovar v USA v snahe podporiť predaj svojho piva Bud Light urobil kampaň, ktorého hlavnou tvárou urobil transgender osobu. Ten/tá osoba, ktorý vystupuje ako influencer ma napr. na TikToku 10 miliónov sledovateľov. Pivovar od toho očakával samozrejme zvýšenie predaja tohto produktu. Prišlo však niečo, čo americké médiá nazvali jednoducho 𝗱𝗶𝘀𝗮𝘀𝘁𝗲𝗿 (katastrofa).
U mnohých Američanov to vyvolalo odpor, vyzvali na bojkot tejto značky aj pivovaru a do kultúrnej vojny sa zapojila aj veľká časť politikov. Opačne, podporovatelia influencera tvrdili, že ide o transfóbiu.
Aký bol výsledok kampane? Táto značka piva po viac ako 20 rokoch stratila svoje miesto najpredávanejšieho piva v Amerike, predaj sa znížil o desiatky percent (čomu sa potešila konkurencia), museli prepustiť časť zamestnancov (verím, že boli medzi nimi aj autori tohto nápadu) a cena akcií klesla.
Generálny riaditeľ ktorý pochopil, čo sa stalo vydal vyhlásenie, že "Nikdy sme nemali v úmysle byť súčasťou diskusie, ktorá rozdeľuje ľudí. Chceme prinášať skvelé pivá 🍺". Do budúcna bude pivovar kampane orientovať už len na hudbu a šport.
Je to veľmi poučný príbeh - ale neviem, či dorazil aj k slovenskému operátorovi. Či si uvedomuje, že svojou kampaňou rozhneval niektorých svojich zákazníkov - nevieme. Klesajúce tržby si však určite uvedomovať bude - rovnako ako americký pivovar.
Takže aké má možnosti nespokojný spotrebiteľ v prípade takejto kampane? Samozrejme, môže písať maily operátorovi, podpisovať 𝗽𝗲𝘁í𝗰𝗶𝗲, komentovať na sociálnych sieťach, rozhorčovať sa. Alebo - ako v prípade amerického pivovarského koncernu - jednoducho rozhodnúť sa nebyť zákazníkom tohto zadávateľa reklamy a nekupovať jeho výrobky či služby.
A to už účinné bude.
Už niekoľko rokov Vám prinášame informácie, ktoré "médiá hlavného" prúdu odmietajú zverejňovať. Robili tak ešte agresívnejšie pred voľbami a je malá nádej, že sa ich prístup k informovaniu v krátkom čase zmení. Preto sa domnievame, že naša úloha pri informovaní verejnosti je stále nezastupiteľná a chceme v nej pokračovať.
Ďakujeme Vám za doterajšiu podporu, morálnu, aj finančnú. Budeme radi, keď nám budete pomáhať aj naďalej. Podporiť nás môžete svojim darom, ľubovoľným finančným príspevkom. Pre naše fungovanie má aj najmenšia podpora veľký význam.
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Spoločne budeme naďalej silní!
Ďakujeme vám!
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik