Slovensko ešte takmer šesť týždňov budú zaplavovať „nažehlené“ tváre lídrov politických strán, ktoré nám budú z bilbordov tvrdiť, ako chcú zachrániť Slovensko, že im ide o budúcnosť našich detí, pokojný seniorský vek, či krajinu bez korupcie. Čo nám svojimi bilbordmi hovoria, poodhalili marketingoví odborníci Simona Bubánová a Róbert Slovák.
Bubánová hodnotí, že väčšinu kampaní robia profesionálni tvorcovia. Vidí to ako na textoch, tak aj fotografiách, najmä pri „zabehnutých“ stranách. Veľa o strane napovedá farba, či to, koho na straníckych bilbordoch vidíte. Aj slogany sú rôzne – od oprášených spred troch rokov, až po tie, na ktorých vidno rukopis materských strán.
Kým SaSka svoju kampaň rozbiehala promovaním Krúpu, Bittó-Cigánikovú, Kolíkovú, Grőhlinga či Sulíka, v auguste svoje tváre stiahli a nahradili ich témou, ktorá je pre SaS najbližšia, ekonomikou.
„S výraznou grafikou a signálnou krikľavo zelenou farbou je jej kampaň dobre rozpoznateľná a iná ako ostatné. „Neukazovať sa“ si však nemôžu dovoliť všetci,“ myslí si Simona Bubánová. Na kampani tejto strany podľa nej vidno „rukopis“ toho, kto robil pred voľbami v susednom Česku aj kampaň Andrejovi Babišovi.
Bubánová svoje slová potvrdzuje pri strane PS, ktorá od svojho vzniku vymenila štyroch predsedov, takže aktuálny predseda potrebuje, aby ľudia poznali jeho tvár. Keď sa opýtate bežného človeka, kto je predsedom PS, niekomu možno napadne Truban známy svojimi rečami dehonestujúcimi robotníkov, či Irena Biháriová, ktorá v čase najtuhších opatrení presviedčala ľudí, ako rúška a očkovanie chráni ich sliznice pred infekciou.
„Táto strana má notoricky známych kandidátov, ktorých Slovensko pozná z ich pôsobenia vo vláde, z televízie či vyšetrovaní orgánov činných v trestnom konaní, čiže ich nie je dôležité ukazovať na billboardoch, na rozdiel napríklad od Progresívneho Slovenska, ktoré musí pomerne neznáme tváre ukazovať všade, kde sa to len dá,“konštatuje Slovák a Bubánová mu dáva za pravdu. Smeru stačí, aby sa tradične venoval „chlebovým témam“ a sociálnym istotám.
Strana odídencov zo Smeru pod vedením Petra Pellegriniho v kampani síce nastavila na emotívnu, až agresívnu červenú farbu a jednoznačné otázky na bilbordoch, voliči jej však vyčítajú, že si ju nevedia zaradiť v zásadných otázkach napríklad povolebnej spolupráce, či zahranično-politickej orientácie.
Hoci sa hnutie Borisa Kollára tvári ako „normálna“, v antikampani nás o opaku presviedča aj jedna z jeho ex, ktorá na neho v snahe zdiskreditovať ho v očiach voličov vytiahne skutočne takmer všetko. Rozhodne nie neprávom, aj keď násilie, či údajné nestaranie sa o svoje deti Kollára rozhodne nectia.
Kollár v začiatkoch kampane reagoval na konkurentov s tým, že „Nemeníme hru, stále pomáhame“. Marketér Slovák hovorí o sebestrednosti.
Simona Bubánová si myslí, že Demokrati Eduarda Hegera „okopírovali“ od hnutia OĽaNO „ťah ženou“ – volebnú líderku urobili z relatívne neznámej lekárky, ktorá by po Hegerových bábkových vládach mohla pôsobiť prijateľnejšie.
„Peknú fotku, peknej volebnej líderky doplňuje slogan, ktorého obsah je zložito zrozumiteľný, lebo volič nevie čo je pridaná hodnota takéhoto prísľubu,“dopĺňa Bubánová. Aj Slovák si myslí, že predstavenie Letanovskej, narozdiel od vyretušovaných iných lídrov pôsobí autenticky. Páči sa mu aj to, že strana hovorí o službe, čo je vlastne povinnosť politikov.
Rovnako, ako SaSka, aj hnutie OĽaNO si môže podľa marketérov dovoliť kampaň „bez hláv“, teda bez tvárí politických lídrov. Otázne však je, či ľudí osloví heslo, že nás mafii nepredajú. „Matovičovci“ ho síce podporili päťsto fiatkami 500, no už ich nákup a registráciu sprevádzali informácie o podplácaní pri urýchlení registrácie, čo rozhodne nie je veľmi čistý prístup.
Bubánová pri bilbordovej kampani hovorí, že síce chápe, že bilbord so zastavovaním bláznov mala byť zo strany SNS narážka na Matoviča.
„Ale keď je na fotke Andrej Danko, tak si mnohí slovo blázon stotožnia práve s ním. Textári by și mali dávať väčší pozor, komu čo píšu, aby nevznikali takéto neželané interpretácie,“ uzatvára Bubánová a Slovák jej dáva za pravdu – pripomína, že Danko bol najviac zosmiešňovaný predseda NR SR, preto slogan o zastavovaní bláznov Slovák nevníma, ako najšťastnejší.
Bilbordy hnutia Republika podľa Bubánovej svedčia o tom, že hnutie síce zmenilo vizuál, zelené tričká vymenili za obleky, no názory ostali také, aké mali v ĽSNS. Na Slováka ich bilbordy pôsobia nemoderne a zastaralo, čomu nepomáha ani Uhríkova hlava, ktorá vyzerá ako linoryt.
Stojíme na vašej strane, stojíme na strane čitateľov, ako dobrá protiváha mainstreamu. V Hlavnom denníku nájdete to, čo inde zbytočne hľadáte. Dnes potrebujeme vašu pomoc a podporu.
Číslo účtu pre finančné dary: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Podporiť nás môžete finančným darom v ľubovoľnej výške, do poznámky prosíme uviesť "dar". Spoločne dokážeme byť silní!
Ďakujeme