Vozový park, ktorý prosí o obnovu, hrozba, že definitívne skončí aj trolejová doprava a električky, ktorých nákup preverovala NAKA. To je reálny obraz košickej mestskej hromadnej dopravy, ktorá ako sa zdá, s problémami nezaostáva za tou bratislavskou, o ktorej sa, prirodzene, hovorí viac.
Návrat trolejbusov, hoci to bola jedna z priorít súčasného primátora, je zatiaľ v nedohľadne. V rovnakom „termíne“ je zrejme aj nákup väčšieho množstva nových autobusov, pričom nákup električiek dokonca preverovala NAKA. Dopravný podnik už však má pripravené podklady pre ich nákup, čaká sa len na novú eurofondovú výzvu, pričom cestovné šlo hore už začiatkom júna. Okrem zmeny vo vedení dopravného podniku sa tento snaží o úsporu pohonných hmôt, keďže v iných mestách sa tento krok už osvedčil.
Trolejbusy v košických uliciach nevidno už osem rokov. Súčasný primátor avizoval, že ich návrat je jeho prioritou. Primátorom je už druhé volebné obdobie, no trolejbusy stále nejazdia. Nevyšiel ani nákup električiek – ten dokonca preverovala NAKA. V nedohľadne sú zrejme aj nové autobusy, ktoré boli súčasťou „nepodareného“ verejného obstarávania.
V tomto roku majú síce pribudnúť tri nové autobusy, no to je zatiaľ všetko, aj keď mesto spoločne s Dopravným podnikom mesta Košice (DPMK) sľubujú nápravu.
„Všetky procesy sú už nastavené a DPMK bude žiadať o finančné zdroje na nákup autobusov a električiek z Operačných programov EÚ a rovnako z plánu obnovy,“povedal Dušan Tokarčík, hovorca mesta Košice. Bližšie informácie by mal poskytnúť DPMK, ktorý sa môže uchádzať o jednotlivé výzvy.
Bez obnovy, ale drahšie
Cestovanie košickou mestskou hromadnou dopravou (MHD) je od začiatku jún drahšie. Do platnosti vstúpil dodatok k tarife Dopravného podniku mesta Košice (DPMK). Okrem iného už zľavnené cestovné lístky (CL) tvoria polovicu z tých základných. Zjednotili sa tiež ceny virtuálneho časového cestovného lístka (vCL) a CL zakúpeného prostredníctvom bezkontaktnej čipovej karty (BČK).
Nedávno odvolaného riaditeľa DPMK nahradil dočasne poverený Roman Danko. Toho prioritou je obnova vozového parku.
„Aktuálne sa pripravujú súťažné podklady pre verejné obstarávanie na nákup električiek. Predpokladáme tak, že v najbližšej dobe vyhlásime verejnú súťaž na ich obstaranie,“informovala Vladimíra Bujňáková, hovorkyňa dopravného podniku.
Obnovenie trolejbusových liniek 71 a 72 zatiaľ vôbec nie je isté. Je to s nimi trochu zložitejšie, ako sa očakávalo.
„Čo sa týka trolejbusov, plánujeme vo výraznej miere elektrifikovať mestskú hromadnú dopravu. Môžeme potvrdiť informáciu, že v súčasnosti čakáme na eurofondové výzvy, z ktorých by bolo možné financovať nákup vozidiel. Aj na základe týchto výziev sa budeme rozhodovať, či pôjde o nákup trolejbusov alebo elektrobusov,“ Bujňáková.
Od 1. júla sú všetky zastávky mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Košiciach na znamenie. Cieľom je optimalizácia výdavkov. Krok konzultovali aj s dopravným podnikom v Bratislave či Nitre, kde už toto opatrenie zaviedli.
"Odhadovanú finančnú úsporu pri súčasnom objeme MHD v meste predpokladá dopravca vo výške 200.000 eur ročne. Tá vznikne úsporou pohonných médií, keďže vozidlá MHD nebudú musieť, hlavne v nešpičkovom čase, kedy sa prepravuje menej cestujúcich, zastavovať na všetkých zastávkach a znova sa rozbiehať," uviedla Bujňáková s tým, že práve nákup pohonných látok pre vozidlá MHD, ktorých je DPMK veľkoodberateľom, je jednou z najväčších nákladových položiek.
Stojíme na vašej strane, stojíme na strane čitateľov, ako dobrá protiváha mainstreamu. V Hlavnom denníku nájdete to, čo inde zbytočne hľadáte. Dnes potrebujeme vašu pomoc a podporu.
Číslo účtu pre finančné dary: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Podporiť nás môžete finančným darom v ľubovoľnej výške, do poznámky prosíme uviesť "dar". Spoločne dokážeme byť silní!
Ďakujeme
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik