Pravidlá pri registrácií nového motorového vozidla a poplatky spojené s nimi sa prispôsobujú „ekologizácii“ dopravy. Zmeny potešia hlavne „inovátorov“, vrásky na čele urobia však tým, ktorí si potrpia na rýchlych a výkonných autách.
Legislatíva platná od 1. júla 2023 bude zvýhodňovať peňaženky tých, ktorí sa rozhodnú pre autá na elektrický pohon, kým staršie vozidlá s tradičným pohonom majú presne určený výpočet poplatkov. Aj tu sú však určité výnimky. Napriek tomu, že EÚ sa snaží elektromobilitu zvýhodňovať, na Slovensku jej tak skoro na chuť asi neprídeme.
Onedlho vstúpi do platnosti legislatíva, ktorej poplatky pri kúpe nového auta zvýhodnia tých, ktorí sa rozhodnú pre ekologické auto. Nový zákon bude v prospech elektromobilov či plug in hybridov, informujú topky.sk, podľa ktorých si na poplatkoch priplatia „milovníci výkonných áut na tradičný pohon.
Ešte v marci bolo nutné zákon „okresať“, keďže v pôvodnom návrhu boli poplatky za staršie a výkonnejšie vozidlá vyššie, ako trhová cena samotného auta. Kritika „zabrala“ a tak sa výpočet sadzby upravil.
Cieľom nových sadzieb je „donútiť“ občanov Slovenska prihliadať na ekologizáciu dopravy. Tie sa vypočítajú jednak podľa výkonu motora, ale zaváži aj ekologický koeficient podľa normy Euro 1-6. Tá hovorí o ekologickej záťaži, ktorá závisí od typu pohonu a roku výroby.
Registrácia vozidiel, kterých jediným zdrojom pohonu je elektrina, bude stáť nového majiteľa 33 eur, kým pri ostatných vozidlách sa bude poplatok rátať vynásobením sadzby za výkon s emisným koeficientom (emisnou normou). V prípade, ak sa rozhodnete registrovať auto s výkonom 220 kW v emisnej norme Euro 1 (vyrobené do 31. 12. 1996) si za registráciu vášho tátoša zaplatíte 1000€ (1000€ x koeficient Euro 1).
Ak sa rozhodnete pre auto, ktoré spĺňa podmienky normy Euro 9d a jeho výkon sa pohybuje okolo 100 KW, aj tu bude sadzba nižšia – tá sa bude pohybovať na úrovni 120 eur a nbude sa násobiť koeficientom 0,40 Minimálna sadzba je vždy 33 eur, pod ktorú sa nedostanete ani s menej výkonným autom, ktoré spĺňa najprísnejšie normy.
Podľa čísel za minulý rok, Slovensko „elektromobilový ošiaľ“ obchádza – vo využívaní elektromobilov sme poslední v EÚ.
Podľa nemeckého magazínu Auto Bild je dobíjanie elektromobilov oveľa drahšie než tankovanie auta so spaľovacím motorom. Sľubované nízke prevádzkové náklady tak strácajú svoj význam.
Výhoda lacnej elektriny bola pochybná hneď od začiatku, lebo nižšie ceny boli dané menším až žiadnym daňovým zaťažením, Tento stav však vydržal iba určitý čas. V tom momente ak by elektrické autá začalo používať viacej ľudí, štátu by peniaze z DPH či spotrebnej dane chýbali a vybral by si ich inde.
Stojíme na vašej strane, stojíme na strane čitateľov, ako dobrá protiváha mainstreamu. V Hlavnom denníku nájdete to, čo inde zbytočne hľadáte. Dnes potrebujeme vašu pomoc a podporu.
Číslo účtu pre finančné dary: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Podporiť nás môžete finančným darom v ľubovoľnej výške, do poznámky prosíme uviesť "dar". Spoločne dokážeme byť silní!
Ďakujeme
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik