Elektromobily sú na Slovensku totálne FIASKO! Prečo?
01 | 06 | 2023 I Ivan Mihale

Európa prežíva elektromobilový ošiaľ, na Slovensko však tento trend nedorazil. Najnovšie štatistiky ukazujú, že Slováci elekromobili nechcú. Prečo?

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) zverejnia report zameraný na aktuálny stav elektromobility na Slovensku.

Zatiaľ, čo elektromobily tvorili v Európskej únii vyše 12 percent spomedzi všetkých nových registrácií áut, na Slovensku boli čísla katastrofálne. V európskom rebríčku sme skončili na poslednom mieste.

Úspech nečakajte
V minulom roku sa na Slovensku predalo vyše 3-tisíc elektromobilov, čo predstavuje polovičný nárast oproti roku 2021, no o žiadny veľký úspech nejde.

”V rebríčku krajín Európskej únie sa Slovensko v adopcii elektrických vozidiel umiestnilo v roku 2022 na poslednom mieste. Na základe štatistiky SEVA predstavovali batériové elektromobily v kategórii M1 iba 1,7% podiel na celkových registráciách nových vozidiel a plug-in hybridné elektromobily dosiahli podiel 2%,” píše SEVA vo svojom reporte.

Lepšie to nebude

Trend sa zatiaľ nemení ani v roku 2023. Za prvý štvrťrok dosiahol podiel predaja elektromobilov na Slovensku iba 1,8 percenta. Pre porovnanie, v susednom Česku to bolo 2,4 %, v Poľsku 3,3 % a v Maďarsku dokonca 5,6 %.

SEVA očakáva, že za celý rok 2023 sa na Slovensku zaregistruje len okolo 2 800 batériových elektrických áut. Väčšina bezemisných áut (75%) navyše putuje právnickým osobám a do firemných flotíl.

”Vzhľadom na nízke predaje tak podiel elektrických vozidiel na celom vozovom parku (vyše 2,5 milióna osobných vozidiel) naďalej zostáva marginálny na úrovni 0,4%. Celkovo tak ku koncu roka 2022 bolo na slovenských cestách 6 000 batériových elektromobilov,” dodáva Slovenská asociácia pre elektromobilitu.

Podľa štatistiky ide o lacnejšiu variantu cestovania.

Renomovaný magazín to vidí inak

Podľa nemeckého magazínu Auto Bild je dobíjanie elektromobilov oveľa drahšie než tankovanie auta so spaľovacím motorom. Sľubované nízke prevádzkové náklady tak strácajú svoj význam

Výhoda lacnej elektriny bola pochybná hneď od začiatku, lebo nižšie ceny boli dané menším až žiadnym daňovým zaťažením, Tento stav však vydržal iba určitý čas. V tom momente ak by elektrické autá začalo používať viacej ľudí, štátu by peniaze z DPH či spotrebnej dane chýbali a vybral by si ich inde.

Porovnanie

Auto Bild porovnal aktuálnu cenu benzínu, aktuálnu cenu elektriny a aj vlastné zistenia o spotrebe jednotlivých vozidiel v skutočnom svete

Na základe toho spočítali rozdiel medzi cenou prevádzky Volkswagenu Golf 1,5 TSI so 150 koňmi a porovnateľného VW ID.3 S s 204 koňmi. Na výpočet teda používajú spotrebu 6,5 litra benzínu na 100 km pri Golfe a 21,3 kWh elektrickej energie pri ID.3. Pri Golfe ide o ľahké počítanie. Aj keď sa ceny palív líšia, fluktuácia nie je dramatická a priemerná aktuálna suma platená za 1 liter paliva hovorí, že jazdenie s 1,5 TSI vyjde na 11,62 Eur na 100 km. U ID.3 je možné platiť aj menej, ale len pokiaľ sa dobíja doma slimačím tempom, čo nie je ani trochu porovnateľná situácia s tankovaním na cestách.

Je to drahé vozenie

Aj najrýchlejšie dobíjanie je totiž v porovnaní s tankovaním neskutočne pomalé, navyše vzhľadom na obmedzenú kapacitu batérií zodpovedajúcu zlomku možností palivovej nádrže je oveľa častejšie. Pri nabíjaní na cestách sa cena odvíja od použitej siete dobíjačiek, všade ale bude mnohonásobne dlhšie ako pri čerpacej stanici. Platiť pritom treba oveľa viac. Aj najlacnejšie, pomalé nabitie ID.3 na 100 km jazdy u EnBW vyjde na 12,99 Eur. Pri rýchlejšom Ionite to už bude 16,83 Eur, pri Shelle 13,98 Eur, pri Allega 18,10 Eur, pri Tesle najmenej 14,05 Eur. 

Pokiaľ by tieto vozidlá mali raz ovládnuť cesty, bude elektrina navyše zaťažená aj spomínanými daňami.