Do komunálnych a župných volieb ostáva ešte týždeň. Na financovanie kampane jednotlivých kandidátov dohliada aj nezisková organizácia Transparency International Slovensko (TIS).
TIS zisťovala údaje z knižnice reklám na najpoužívanejšej sociálnej sieti. Za cca tri mesiace kampane na sponzorované statusy minulo 29 kandidátov do volieb až tri tisícky eur. Statusy politikov tak stáli dokopy závratných 176 tisíc eur, z čoho až pätina sa sústredí na finiš kampane.
"Absolútnym rekordérom je košický župan Rastislav Trnka, ktorý do sponzorovaného obsahu na sociálnej sieti investoval za posledné tri mesiace až 22 513 eur. Za toto obdobie platil za šírenie obsahu na svojej stránke 257-krát, ďalšie desiatky statusov sponzoroval v tomto roku už skôr a celkové investície do FB sú tak u neho ešte o pár tisíc eur vyššie," hovorí štatistika TIS.
Rozhodne netrochárči ani košický primátor Jaroslav Polačko - do kampane investoval takmer 12 tisíc eur. Jeho protikandidát Jozef Karabin bol skromnejší - reklamy ho stáli cez 9 600 eur. Pre porovnanie, Matúš Vallo "investoval" necelých deväť tisíc eur, čo ho zaradilo na štvrté miesto.
Podobnú sumu na facebookovú kamúaň vynaložil aj jeho súper Rudolf Kusý, financovaný Dobrou voľbou. Vysokú latku nasadila aj kandidátka maďarských strán na post primátorky Komárna Ildikó Bauer.
"Najhoršie je na tom zvedavý volič v prípade Kusého, ku ktorého kampani možno na účtoch strán Sme rodina a Dobrá voľba priradiť len tri nešpecifikované platby PR agentúre vo výške 175-tisíc eur. Podobne pochodí aj pri Trnkovi, ktorý síce používa vlastný účet, no má na ňom len štyri väčšie platby PR agentúram za 127-tisíc eur, v ktorých sú podľa popisu zahrnuté aj sociálne siete," vyčísľuje TIS.
"Na straníckom účte SaS síce možno identifikovať desiatky výdavkov na kampaň bratislavského župana Juraja Drobu, sociálne siete však medzi nimi chýbajú. Na účte kandidáta na banskobystrického župana Adriana Polónyho výdavky na FB zhruba za 1 500 eur vidno, za posledné tri mesiace však podľa knižnice reklám minul na tejto platforme až 7 354 eur. Neúplné informácie sú aj na účte košického primátora Polačeka, kde pribúdajú jednotlivé platby za online reklamu až od polovice septembra," kritizuje TIS.
"Detailné informácie o online reklame možno nájsť aj na účte Teamu Bratislava, založeného predovšetkým na obhajobu primátorskej pozície v hlavnom meste. Facebookové výdavky na účte však o tisíce eur prevyšujú náklady na inzerciu primátorovej stránky Matúš Vallo má rád Bratislavu a z účtu sú tak bez známych podrobností zrejme financované aj reklamy strany a jej ďalších kandidátov," hodnotí TIS aj pozitívne príklady, medzi ktoré zaradila košičana Karabina. Jeho platby za reklamu na sociálnych sieťach sú odsledovateľné aj na transparentných účtoch a podobne sú na tom Ildikó Bauer, či v Prešove kandidujúci Ľuboš Micheľ.
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a zdieľaním pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik