Chýbala vám tatranská zubačka?
16 | 02 | 2022 I Eka Balaskova / TASR

Po niekoľkomesačnom zdržani 16. februára spustili prevádzku na zrekonštruovanej ozubnicovej železnici (OŽ).

Tá vedie na trati Štrba - Štrbské Pleso a jazdiť na nej budú nové elektrické zubačky, informovala TASR.

Švajčiarsky výrobca

Tie už od minulého decembra prevážajú cestujúcich po Tatranskej elektrickej železnici (TEŽ). Päť nových hybridných vlakov bude slúžiť obyvateľom Tatier, ale i turistom slúžiť ako spojenie s Popradom a teda aj ako napojenie na hlavnú trať Bratislava - Žilina - Košice. 

Nový dizajn

Ten navrhla dvojica skialpinistov spod Tatier Jakub a Lenka Rusnákovci a názvy súprav nesú menej známe tatranské vrchy - Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica a Vysoká. Premávajú na tratiach Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.

Čo stála tá paráda?

Päť kusov elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň "koštovali" 38,8 milióna eur. "Spolufinancovanie z fondov Európskej únie bolo na úrovni 35 miliónov eur, naša spoločnosť zakúpila zo svojich zdrojov veľmi dôležité multifunkčné vozidlo, ktoré okrem iného bude v zime slúžiť ako fréza," doplnil predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Roman Koreň.

Kúty–Brodské pre nákladné autá neprejazdné
Hraničný priechod Kúty–Brodské je pre nákladné autá naďalej neprejazdný - informuje TA SR Diaľničný hraničný priechod s Českou republikou Kúty – Brodské je pre nákladné autá naďalej neprejazdný. Upozorňuje na to Zelená vlna RTVS. Osobné autá a... Čítať ďalej
16 | 02 | 2022 | TA SR/Ivan Brožík

Náklady na rekonštrukciu boli o štyri milióny vyššie, ako sa predpokladalo - rekonštrukcia stála  22 miliónov eur. ŽSR to odôvodňujú cenami materiálov a tiež predĺžením termínu výstavby. Ich generálny riaditeľ M. Havrila pre TASR skonštatoval, že len príprava rekonštrukcie trvala asi osem rokov a verí, že nová ozubnicová trať, dlhá necelých 5 kilometrov s prevýšením 450 metrov, bude slúžiť najbližších 60 rokov.

Kúsok histórie

História tatranskej zubačky sa píše do roku 1896 a ťahal ju parný pohon. V tejto forme slúžila do roku 1932 a miestami až do roku 1970. Michal Sýkora, starosta Štrby o tej novej pre TASR povedal: "Som veľmi rád, že zubačka je opäť na trati, intenzívne sme prežívali celú tú dobu rekonštrukcie. Aj napriek problémom sa všetko skončilo dobre a symbol Štrby a Štrbského Plesa je opäť na trati," uzavrel Sýkora.

Köszönöm, Matovics úr!
Nie, nie, nenadávam nášmu ministrovi financií, chúďa naše všetkými kritizované, nepochopené. To je poďakovanie, ktoré znie každý večer z maďarských predajní potravín či pohonných hmôt. Nie len Oravci, Spišiaci či Šarišanci Do zahraničia chodia... Čítať ďalej
16 | 02 | 2022 | Eka Balaskova

____________________

Pomáhame si navzájom

Vážení čitatelia, ďakujeme Vám za prečítanie článku.

Ak máte pocit, že si zaslúži, aby si ho pozreli viacerí, poprosíme vás o zdieľanie pomocou tlačidla f – zdieľať.

Do našej ponuky sme zaradili aj rubriku Regióny, pomocou ktorej chceme byť k vám ešte informačne bližšie.

Články z tejto rubriky si môžete prečítať kliknutím na Regióny v hlavičke našej webovej stránky www.hlavnydennik.sk alebo zrolovaním stránky dolu až nad baner blog.

Ak máte záujem pracovať pre nás z domu a máte žurnalistické skúsenosti, píšte na [email protected]. Ak nás zaujmete, určite sa ozveme.

Ďakujeme za vaše návštevy. Redakcia HD.