Ešte včera večer nebolo isté, či sa neočkovaní ľudia dnes dostanú domov hromadnou dopravou. Pre rýchliky a diaľkové autobusy vláda totiž neodkladne nariadila OTP režim. Takže neočkovaný, či človek, ktorý covid neprekonal a nemá test sa bude z Bratislavy do Humenného viezť lokálkami? Téme sa venoval denník SME
Minister dopravy A. Doležal v stredu tvrdil, že je to otázkou hodín, no je piatok ráno a ešte stále nie je isté ani to, či opatrenie zavedie Ministerstvo dopravy, alebo Úrado verejného zdravotníctva. "My nemáme možnosť zverejňovať vyhlášky, to môže urobiť len Úrad verejného zdravotníctva," povedala pre SME vedúca hygienička ministerstva dopravy Katarína Chudíková. Hygienici sa starajú len o prevádzky a hromadné podujatia. "Prostriedky verejnej hromadnej dopravy do tejto definície nespadajú," odpísala hovorkyňa Daša Račková.
Ani jedna z inštitúcií nedokázala odpovedať ani na základné praktické otázky. A to tu máme piatok, kedy z Bratislavy do Košíc vyráža pätnásť rýchlikov, jedno IC a štyri priame autobusové linky. Denník Sme informovalk že do sporu vstúpil aj minister zdravotníctva Lengvarský. Ten si myslí, že príprava pravidiel je v kompetencii ministerstva dopravy. Bolo to konzílium práve pri jeho ministerstve, kto navrhol pre diaľkové spoje režim OTP.
Členka konzília Alena Koščáková pre SME opatrenie zdôvodila tým, že ľudia v diaľkových spojoch strávia aj niekoľkohodín, navyše v predvianočnom čase ľudia cestujú viac a toto je podľa nej spôsob, ako zvýšiť ich bezpečnosť pred vírusom. Zámer konzília však spochybnil minister dopravy už po rokovaní vlády. Vtedy povedal, že vo verejnej doprave je OTP režim nekontrolovateľný. "Nevieme, čo máme zaviesť, nevieme, čo sa od nás bude chcieť, nevieme, či sa to týka aj medzinárodných spojov. Je to opäť niečo šité horúcou ihlou," hovorí za vlakového aj autobusového prepravcu Aleš Ondrůj zo spoločnosti RegioJet.
V autobusoch je cestujúci kontrolovateľný pri vstupe do vozidla, ale ako vykonať podobnú kontrolu vo vlakoch? "Do vlaku cestujúci nastupujú viacerými dverami, je tam omnoho väčšie množstvo cestujúcich a na staniciach stojí povedzme minútu. Za ten čas nie je možné všetkých pred nástupom skontrolovať," vysvetľuje Ondrůj. Kontrola vo vlakoch je možná len po nástupe. RegioJet tvrdí, že vo vlaku by cestujúcich mohol kontrolovať aj ich personál. ŽSSK by kontroly riešila len námatkovo a robiť by ich podľa ich návrhu mala železničná polícia. Ako to však bude naozaj, ministerstvo ešte včera nevedelo.
V zahraničí je na mnohých staniciach, či letiskách takáto kontrola bežná.Doklady o očkovaní, či testovaní vám skontrolujú už pri vstupe do budovy. "Nevieme si predstaviť, že by sme mali kontrolovať cestujúcich na staniciach. Množstvo slovenských železničných staníc je otvorených a naši pracovníci nevedia zabezpečiť kontrolu prístupov," tvrdí hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová. Počas prvej vlny uvažovali o zavedení turniketov, no podľa hovorkyne šlo o veľmi drahé riešenie. Tvrdí tiež, že nemajú ľudí ani na jednoduchšiu kontrolu cestujúcich.
Vážení čitatelia, ak po prečítaní článku máte pocit, že si zaslúži, aby si ho pozreli viacerí, poprosíme vás o zdieľanie pomocou tlačidla f – zdieľať. Ďakujeme, že pomáhate šíriť názory, ktoré sa tradičnými médiami k verejnosti nedostávajú. Ak si chcete pozrieť našu aktuálnu výrobu, kliknite na stránku www.hlavnydennik.sk. Ďakujeme, redakcia HD.