Influenceri mali za peniaze šíriť nepravdivé informácie a konšpirácie proti spoločnosti Biontech. Nitky vedú do Ruska, píše Der Tagesspiegel.
Údajne britská agentúra s názvom „Fazze“ sa v posledných dňoch pokúšala šíriť nepravdivé a zavádzajúce informácie o vedľajších účinkoch a úmrtiach v dôsledku očkovania vakcínou Pfizer/Biontech. Informuje o tom viacero influencerov a youtuberov z Francúzska, ale aj známy nemecký youtuber a novinár Mirko Drotschmann („MrWissen2Go“).
Za peniaze mali na svojich kanáloch tvrdiť, že očkovanie vakcínou Pfizer/Biontech spôsobilo trikrát viac úmrtí než AstrouZenecou. Spoločnosť mala byť celkovo zodpovedná až za tisícku takýchto prípadov.
Francúzsky youtuber „Et ça se dit Médicin“ prostredníctvom Twitteru informoval, že za video mu ponúkli 2.000 eur. Ďalší Youtuber, Léo Grasset, zverejnil screenshoty ponuky. Materiál je k dispozícii aj vo francúzskom denníku Le Monde .
Vo videu nemalo byť ani slovo o sponzorstve a malo tvrdiť, že „mainstreamové médiá čísla podhodnocujú“. Mala tam tiež zaznieť otázka, „prečo by niektoré vlády mali kupovať vakcíny Pfizer, ak sú nebezpečné pre obyvateľstvo“. Na konci malo byť odporúčanie divákom, „aby si na to urobili vlastný názor“.
Na podporu svojich tvrdení mali influenceri odkazovať na priloženú tabuľku a tvrdiť, že pochádza z databázy spoločnosti AstraZeneca. Tabuľka obsahovala zoznam úmrtí očkovaných osôb a mala vsugerovať, že očkovanie vakcínou Pfizer/Biontech vedie k podstatne väčšiemu počtu úmrtí. Aj keď sú počty úmrtí vo Francúzsku v zásade správne, s vakcínou vôbec nesúviseli.
Z tabuľky má vyplývať, že vo Francúzsku zomrelo 386 ľudí kvôli vakcíne Pfizer/Biontech. Pravdou ale je, že vo Francúzsku zomrelo 386 očkovaných osôb, dôvodom ale nebola vakcína, ale dopravná nehoda alebo iné ochorenie. Ich počet nemá žiadnu súvislosť s očkovaním. Údaje mali údajne uniknúť z databázy spoločnosti AstraZeneca, no tá žiaden únik či podobnú „stratu“ neoznámila.
Nie je jasné, kto stojí za touto dezinformačnou kampaňou . Klient agentúry chce údajne zostať v anonymite. Ako sídlo agentúry sa uvádza Londýn, čo vedie užívateľov sociálnych sietí k špekuláciám, že kampaň odštartovala britsko-švédska farmaceutická spoločnosť AstraZeneca s cieľom lepšie predávať svoje vlastné neobľúbené vakcíny.
Spoločnosť však akékoľvek spojenie popiera. Na otázku francúzskeho spravodajstva BFM-TV odpovedala: „Dôrazne odsudzujeme každú iniciatívu zameranú na podkopávanie dôvery vo vakcíny a kategoricky odmietame zjavne ničím nepodložené komentáre na sociálnych sieťach, ktoré špekulujú o našom zapojení do týchto aktivít.“
Sú tiež ďalšie náznaky, že spoločnosť AstraZeneca s tým nemá nič spoločné. Podľa prieskumu spravodajského portálu Numerama nie je „Fazze“ vedená ako spoločnosť z Veľkej Británie. Na adrese, ktorú spoločnosť uviedla na svojom webe, nie je kancelária, ale schránky 177 spoločností , Fazze medzi nimi nie je.
Adresu už medičasom z mizla aj z webu spoločnosti. Nereagovala ani na otázky Le Monde a Numerama. V posledných dňoch si ľudia, ktorí na kariérnom portále Linkedln uvádzali, že pracujú pre túto spoločnosť, zmazali svoje profily, alebo ich zmenili na „súkromné“. Konateľ pracoval údajne z Moskvy, a nie z Londýna.
Francúzske ministerstvo zdravotníctva pre BFM-TV uviedlo, že k tejto téme pristupuje veľmi vážne a pozorne ju sleduje. Minister zdravotníctva Olivier Véran označil kampaň za „mizernú, nebezpečnú a nezodpovednú.“ Ani on však nevie, kto stojí za tým všetkým, uzatvára Der Tagesspiegel.