Komentár Vladimíra Prochvatilova (Fond strategickej kultúry)
Odkiaľ sa berie virtuálne alter ego?
Používateľom gigantickej sociálnej siete Facebook hrozí ťažká depresia. Ľudia s účtami na Facebooku zažívajú neustály stres, majú sklon prejavovať tie črty charakteru, ktoré pre nich nie sú v každodennom živote typické. Postupne sa sťahujú do seba a vedú uzavretý štýl života, uvádza sa v správe vedcov z Tasmánskej univerzity, zverejnenej v publikácii Cyberpsychology, Behavior and Social Networking.
Ľudia žijúci v tejto sociálnej sieti majú „virtuálne alter ego“, druhú osobnosť; ktorá naberá na sile a začína človeka potláčať. Vynára sa fenomén zlovestného dvojníka. Vedci uskutočňujúci túto štúdiu majú v úmysle vypracovať metodiku na zmiernenie stresu spôsobeného tým, že používatelia Facebooku žijú dvojakým životom.
Ďalšia štúdia, realizovaná Humboldtovou univerzitou v Berlíne a Darmstadtskou technickou univerzitou ukázala, že trávenie času na Facebooku môže vyvolať negatívne pocity. Výsledky štúdie so 600 používateľmi Facebooku boli prezentované na 11. medzinárodnej konferencii Wirtschaftsinformatik na Lipskej univerzite. Výsledky ukázali, že Facebook "môže vyvolať intenzívnu sociálnu závisť’’. Ľudia, ktorí trávia veľa času prehliadaním stránok na Facebooku, častejsie upadajú do depresie než tí, ktorí sa tým nezaoberajú. Väčšina používateľov Facebooku závidí odpočinok alebo voľný čas iným ľuďom alebo napríklad niekomu, kto dostane viac virtuálnych gratulácií k narodeninám. To znamená, že ponorenie do sveta Facebooku skresľuje psychiku. Vzniká jav, pre ktorý vedci vymysleli špeciálny termín - „špirála závisti“.
Facebook láme psychiku nielen používateľov, ale aj zamestnancov spoločnosti. Kurátorka správ Sophie Changová, ktorá odišla z Facebooku, pocítila, ako sme písali , pocit šoku a sklamania z toho, že jej práca spôsobila utrpenie mnohým ľuďom, najmä kvôli sociálnemu chaosu vyvolaného Facebookom vo viacerých krajinách. „Moje ruky sú od krvi,“ povedala Changová.
Útek vrcholových manažérov Facebooku zo spoločnosti sa začal pred mnohými rokmi a trvá dodnes. V roku 2012 z Facebooku odišlo päť top manažérov naraz: technický riaditeľ spoločnosti Bret Taylor, riaditeľka platforiem a mobilného marketingu Katie Mitic, manažér marketingu pre mobilné zariadenia Jonathan Matus, manažér dizajnu Ben Blumenfeld a viceprezident pre globálnu komunikáciu, bývalý poradca Billa Clintona Joe Lockhart.
V roku 2017 Facebook opustil Brian Acton, zakladateľ messengeru WhatsApp, ktorý v roku 2014 odkúpil Zuckerberg. Acton urputne bránil osobné údaje svojich používateľov a Zuckerberg túto tému principiálne ignoroval. Actonovo heslo „Dobrá vec si vyžaduje čas“ sa dostalo do nezmieriteľného konfliktu s Zuckerbergovým sloganom „Hýb sa rýchlo a rozbíjaj veci“, píše Forbes. Brian Acton odišiel z Facebooku pred zmluvne dohodnutým termínom, prišiel o 850 miliónov dolárov, ale zostal verný zásadám čestnej interakcie s používateľmi.
Rok 2019 bol rekordným rokom čo sa týka odchodov na vlastnú žiadosť: na začiatku roku 2019 opustilo Facebook naraz 11 vrcholových manažérov, medzi ktorými boli Mik Rognlien, ktorý sa podieľal na vytváraní „úžasných ľudí“; Debra Bednar-Clark, manažérka pre stratégiu a rozvoj; Eliza Huner, analytička údajov; Durgesh Kaushik, vedúci oddelenia online marketingu; Pedram Keiani, technický riaditeľ; Amy Thibodeau, kurátorka stratégie obsahu; Elon Amit, manažér reklamy.
Zo spoločnosti Facebook odišli spoluzakladatelia Instagramu Kevin Systrom a Mike Krieger, ako aj hlavný produktový riaditeľ Chris Cox.
Aký dôvod núti ľudí, aby aj napriek spoločenskej prestíži, ktorú táto práca obnáša Facebook opustili? The Wall Street Journal tento dôvod nazýva „bezprecedentným zmätkom“, ktorý v spoločnosti vládol kvôli diktátorským zvykom Marka Zuckerberga.
Roger McNamee, uznávaný investor v Silicon Valley, napísal v knihe Zucked, ktorá v USA vyvolala rozruch, že tvorca Facebooku Mark Zuckerberg sa cíti ako vyvolený od svojich študentských čias, je sebavedomý, hluchý voči kritike a vždy kladie na prvé miesto svoje záujmy. McNamee radil Zuckerbergovi, keď ten ešte len začínal svoju cestu k bohatstvu a sláve.
V roku 2016 McNamee oficiálne oslovil Zuckerberga a prevádzkovú riaditeľku Facebooku Sheryl Sandbergovú a poukázal na to, že zakerní útočníci by mohli pomocou algoritmov Facebooku poškodiť používateľov a manipulovať s prezidentskými voľbami (predvolebná kampaň bola v plnom prúde). Samotná kultúra Facebooku, jej algoritmy, hodnotový systém a reklamný model boli náchylné na zneužívanie. Avšak ani Zuckerberg ani Sandbergová na to nereagovali. Všetko zostalo po starom.
McNamee hovorí, že Zuckerbergove zlé sklony sa prejavili ešte počas jeho štúdií na Harvarde, keď ukradol množstvo nápadov trom svojim spolužiakom, ktorí ho zažalovali. Charakterové vlastnosti Zuckerberga, ktoré sa prejavili v čase tohto príbehu na Harvarde, sa nikam nevytratili, poznamenáva McNamee a hovorí o škandalóznom Zuckerbergovom projekte - systéme Facebook Beacon, ktorý sa zaoberal nelegálnym zhromažďovaním údajov o používateľoch. Po skupinovej žalobe proti spoločnosti Facebook (2007) bol systém Beacon údajne zastavený, ale Stefan Berto, bezpečnostný vývojár spoločnosti Computer Associates, zistil, že Beacon naďalej zhromažďuje údaje používateľov a odosiela ich na Facebook.
Mark Zuckerberg sa napokon ospravedlnil a Beacon odstavil, ale spustil nový projekt Facebook Connect, ktorý využíva dáta používateľov tajne, „v internom systéme“, aby nevyvolával verejnú nevôľu a funguje presne tak isto, ako Beacon.
V auguste 2019 vyšlo najavo, že Facebook odpočúva rozhovory používateľov. Je známe, že najmenej jedna spoločnosť, TaskUs, sa zaoberala prepisom konverzácie používateľov. Spoločnosť spolupracovala s Facebookom ako klient pod krycím menom Prism.
Môžeme veriť tomu, že Facebook niekedy vybočí z cesty a prestane lámať všetky normy ľudskej morálky a práva cez koleno?
Známy americký IT špecialista, zakladateľ biznis portálu Growth Machine, Nat Eliason, si deaktivoval svoj účet na Facebooku a povedal, prečo to urobil. Eliasona vyľakalo, keď po prediskutovaní s partnerom určitého obchodného projektu konkurencie, sa reklama na tento projekt objavila na jeho Instsgrame, ktorý, ako viete, patrí Facebooku. „Zvykol som si vidieť reklamy produktov, ktoré som googlil alebo o ktorých som na Facebooku hovoril, ale o produkte, o ktorom som hovoril iba ústne? Bolo to čudné. Povedať, že to bolo strašidelné, znamená nepovedať nič ”, napísal Eliason.
Facebook premieňa ľudí, ktorí sa stali jeho používateľmi, na produkt svojich tajných manipulácií.
„Predstavte si, že keby vám pred 10 rokmi povedali, že ak sa zaregistrujete na Facebooku, zhromaždí o vás obrovské množstvo informácií, bude manipulovať s vašimi emóciami, zaznamenávať vaše rozhovory a pokúšať sa kontrolovať to, ako komunikujete s ľuďmi online - zaregistrovali by ste sa? Dovolili by ste svojím deťom zaregistrovať sa? Ja nie. Myslím, že ani vy“, hovorí Nat Eliason.