Letisko M. R. Štefánika hospodárilo minulý rok s vysokou stratou. Podľa jeho vedenia mala vzniknúť v dôsledku problémov s Boeingami 737 Max a legislatívnych zmien
„V roku 2019 poznačilo letecký priemysel uzemnenie lietadiel typu Boeing 737 Max, čo malo vplyv aj na prevádzku letov z Bratislavy, ktorá bola z tohto dôvodu redukovaná oproti pôvodným plánom,“ vysvetlila pre Trend hovorkyňa letiska V. Ševčíková. To je podľa nej aj dôvod, prečo letisko zaznamenalo o 2 470 cestujúcich menej ako v rekordnom roku 2018. Stalo sa tak aj napriek pôvodne očakávanému rastu počtu cestujúcich. „To malo aj vplyv na výnosy z leteckej činnosti, ktoré z tohto dôvodu poklesli v roku 2019 o 4 percentá,“ pridáva hovorkyňa.
Tieto náklady sú špecifické aj preto, lebo približne 78 % z celkového počtu zamestnancov letiska pracuje v nepretržitej prevádzke. „Zároveň vzrástli aj náklady na spotrebu materiálu a energií. Všetky spomínané ukazovatele mali vplyv na výsledok hospodárenia v roku 2019. Letisková spoločnosť BTS však zlepšila hospodársky výsledok z finančnej činnosti,“ tvrdí V. Ševčíková.
Ako ďalej vysvetľuje, vzhľadom na priaznivú situáciu pre dlžníkov na kapitálovom trhu sa spoločnosti podarilo medziročne znížiť medziročné finančné úroky o 28,7 percenta, čím sa jej podarilo usporiť približne 369-tisíc eur. Čo sa týka investícií letiska, v roku 2019 bola hlavnou investičnou akciou obnova rolovacích pásov, rekonštrukcia trafostaníc a plynovodu. Zároveň bola spustená výmena fyzicky zastaranej leteckej pozemnej techniky vzhľadom na rastúce nároky na zabezpečenie prevádzky letiska.
Letisková spoločnosť prišla počas zákazu civilných letov a následnej redukovanej letovej prevádzky v roku 2020 o značné príjmy z leteckej aj neleteckej činnosti (parkovisko, uzatvorené prevádzky atď.), čo bude mať negatívny dosah na jeho hospodárske výsledky. „Aktuálna predikcia celkových výnosov letiskovej spoločnosti predpokladá ich pokles o 59 % oproti pôvodnému plánu na rok 2020,“ hovorí o tohtoročných predikciách hovorkyňa letiska.
Vláda v tomto roku už na dotáciách poskytla letisku viac ako štyri milióny eur. Tie podľa ministerstva predstavujú príslušnú časť poskytnutú v roku 2020 v súlade s konkrétnymi zmluvami o poskytnutí dotácie z rozpočtovej kapitoly Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky na rok 2018.
Na otázku Trendu, ako chce letisko situáciu s vysokou stratou riešiť, hovorkyňa vysvetľuje, že letisková spoločnosť presunula časť plánovaných investícií na ďalší rok a tiež prehodnotila svoje náklady – nákup materiálu, dodávku elektriny, opravy, cestovné a ďalšie služby. Zároveň spoločnosť pristúpila k odloženiu splátok úveru. „V oblasti osobných nákladov letisková spoločnosť požiadala o príspevok na udržanie pracovných miest a plánuje oň žiadať do doby poskytovania tohto príspevku,“ uzatvára hovorkyňa.
„Politici dôsledne nevyčísľujú a nekryjú náklady svojich balíčkov. Štátne podniky a inštitúcie (nemocnice, školy) sú potom prvé na rane, lebo sú na tom často finančne zle a majú obmedzenú možnosť prenášať tieto náklady do cien,“ hovorí pre Trend Martin Vlachynský z ekonomického inštitútu INESS, ktorý dodáva, že Bratislavské letisko je pekný príklad toho, že za „neprivatizáciu“ sa platí. „Dnes mohlo mať letisko silného partnera vo Viedni, štát by mal v rozpočte peniaze z predaja a všetky ekonomické starosti by boli na novom vlastníkovi,“ skonštatoval pre Trend na záver analytik.