Väčšina plastov nebude nikdy zrecyklovaná a výrobcom je to úplne jedno (Arwa Mahdawi)
Komentár Arwi Mahdawiovej (The Guardian)
Ropné a plynárenské spoločnosti zarábajú oveľa viac peňazí na chrlení nového plastu ako na opätovnom použití starého. Pritom za všetko zlé môže verejnosť
Recyklácia plastov je podvod. Usilovne triedite svoje odpadky, poslušne umývate plastové nádoby, potom sa všetko vyhodí na skládku alebo sa aj tak hodí do oceánu. Dobre, možno nie všetko - ale veľká väčšina z toho áno. Podľa jednej analýzy bolo zrecyklovaných iba asi 9% všetkého plastu, ktorý bol kedy vyrobený. A čo je na tom najhoršie ? Spoločnosti, ktoré vyrábajú všetok tento plast, minuli milióny na reklamné kampane, ktoré nám prednášajú o recyklácii, a zároveň dobre vedia, že väčšina plastov nebude nikdy zrecyklovaná.
Nové vyšetrovanie National Public Radio ( Národného verejného rádia ) (NPR) a Verejnoprávnej rozhlasovej služby (PBS) uvádza, že veľké ropné a plynárenské spoločnosti, ktoré vyrábajú plasty, už celé desaťročia vedia, že k recyklácii plastov pravdepodobne nikdy nedôjde v širokom meradle kvôli vysokým nákladom. "Nemali záujem vložiť do recyklácie žiadne skutočné peniaze alebo úsilie, pretože chceli predať čistý materiál," uviedol pre NPR Larry Thomas, bývalý prezident jednej z najsilnejších obchodných skupín v plastikárskom priemysle.
Na predaji nového plastu sa dá zarobiť oveľa viac peňazí ako na opätovnom použití starých vecí. Aby však bolo možné naďalej predávať nový plast, muselo priemyselné odvetvie vyčistiť svoj márnotratný imidž. „Ak si verejnosť myslí, že recyklácia funguje, nebude sa už toľko zaujímať o životné prostredie,“ poznamenal Thomas. A tak sa obrovské množstvo zdrojov presmerovalo do zložitého „divadla udržateľnosti“.
Zavádzajú nadnárodné spoločnosti ľudí kvôli zisku? Ešte nevolajte do novín ! Aj keď ekologické vymývanie mozgov plastovým priemyslom nebude pre nikoho prekvapením, rozsah podvodov uvádzaných pri vyšetrovaní NPR je skutočne šokujúci. (Na úvod by som mala uviesť, že zástupca priemyslu, s ktorým hovoril NPR, spochybnil myšlienku, že verejnosť bola zámerne uvedená do omylu, hoci „chápe skepsu“.)
Vláda Spojeného kráľovstva plánuje odstrániť kľúčovú ochranu ľudských práv
Výnimka z časti európskeho dohovoru by urýchlila deportáciu žiadateľov o azyl
Čítať ďalej
15 | 09 | 2020
|
Mário Martinka
Podfuky okolo recyklácie plastov sú tiež dôležitou pripomienkou toho, ako cynicky a úspešne veľké spoločnosti presunuli bremeno boja proti klimatickej kríze na jednotlivcov. Najlepšie by to bolo možné zhrnúť do slávnej reklamnej kampane, ktorá sa v USA vysielala v 70. rokoch 20. storočia so sloganom „Ľudia znečisťujú životné prostredie. Ľudia to môžu zastaviť.“ Kampaň vytvorila nezisková skupina s názvom Keep America Beautiful, ktorá bola z veľkej časti financovaná spoločnosťami zaoberajúcimi sa výrobou nápojov a obalov so skutočným záujmom presvedčiť ľudí, že práve oni môžu za znečistenú planétu a nie kapitalizmus.
Možno jednou z najefektívnejších častí propagandy, s ktorou veľké podniky prišli, aby preniesli bremeno boja proti klimatickej kríze na jednotlivcov, je myšlienka „uhlíkovej stopy“. BP popularizoval tento termín začiatkom deväťdesiatych rokov. Táto popularizácia sa dodnes označuje za jednu z najúspešnejších a najklamlivejších PR kampaní vôbec.
Zatiaľ čo nám ropné spoločnosti hovorili, aby sme sa trápili nad tým koľko uhlíka používame, robili čokoľvek, čo sa im páčilo: 20 spoločností na fosílne palivá môže byť priamo prepojených s viac ako jednou tretinou všetkých emisií skleníkových plynov hovorí analýza popredných výskumníkov v oblasti klímy, ktorá sa objavila na verejnosti minulý rok . Spoločnosti Chevron, Exxon, BP a Shell stoja za viac ako 10% svetových emisií od roku 1965 - my sme však boli úspešne presvedčení o tom, že ľudia znečisťujú životné prostredie a iba oni to môžu zastaviť.
Že keď budeme len menej lietať a viac recyklovať, planéta bude v poriadku. Do istej miery je to pravda: v prípade klimatickej núdze musí existovať úroveň osobnej zodpovednosti. Každý sa musíme pričiniť. Ale individuálna činnosť je malá kvapka v silne znečistenom oceáne; potrebujeme systémové zmeny, aby sme dosiahli skutočný rozdiel. A viac než čokoľvek iné musíme zmeniť to, čo si vážime. Na propagande „uhlíkovej stopy“ spoločnosti BP ma najviac frustruje to, aká je šikovná. Na svete je toľko ľudskej vynaliezavosti, ale je len škoda, že smeruje k nesprávnym cieľom.
Trump podpísal nariadenie na zníženie cien liekov v boji proti veľkým farmaceutickým firmám
Cieľom nariadenia je poskytnúť Američanom rovnaké ceny, aké majú zahraniční kupujúci, píše foxnews.com
Čítať ďalej
15 | 09 | 2020
|
Mário Martinka