ŠKANDÁL: Antivírusové programy môžu všetkých sledovať
Všetky vyhľadávania, nákupy aj prehrávané videá. Ktokoľvek si mohol kúpiť údaje o zákazníkoch používajúcich antivírusový program.
Antivírusová spoločnosť Avast, ktorá dlhé roky poskytovala bezplatnú ochranu proti vírusom, predávala vo veľkom údaje o klientoch. Údaje bolo dokonca možné priradiť ku konkrétnym ľuďom! Dáta mali byť získavané až cez 100 miliónov zariadení, vrátane počítačov a smartfónov.
Správu zverejnil server idnes.cz.
Informácie firma predávala firme Jumpshot. Tá mohla vidieť aj jednotlivé kliky na internete vrátane času vyhľadávania. „
Je to smutný príbeh rozpustenia vízie, poslušných zamestnancov a firemnej chamtivosti,“ reagoval na správu bývalý zamestnanec Avastu Peter Dvořák. Správa je o to horšia, že klienti si s dôverou inštalovali software, ktorý ich mal ochraňovať. Okrem toho však sledoval aj ich chovanie, keďže antivírusové programy majú systémové oprávnenia a môžu tak „úradovať“ takmer všade v rámci počítačového systému.
V súvislosti s týmto škandálom okamžite zareagovala aj najväčšia slovenská IT spoločnosť ESET, zaoberajúca sa taktiež antivírovým programom , ktorá sa bráni a tvrdí, že: "
Eset nezbiera dáta o správaní užívateľov na internete a žiadnym spôsobom nemonetizuje dáta o svojich užívateľoch,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa softvérovej spoločnosti Zuzana Pardubská. Dôvera užívateľov k používaniu antivírových programov je však už nateraz výrazne naštrbená.
Paradoxom je, že názov
"Avast" pochádza z námorníckeho a pirátskeho slangu a znamení „
pozor/stop“. Firma bola dokonca v roku 2013 najziskovejšia IT spoločnosť v Českej republike. Spoločnosť v reakcii na zverejnené informácie uviedla, že v decembri 2019 prestala používať akékoľvek dáta z bezpečnostných doplnkov prehliadača pre iné účel, vrátane zdieľania s jej dcérskou firmou Jumpshot. Zároveň vyzvala svojich užívateľov, aby využili možnosť voľby opt-in alebo opt-out, ktorá umožňuje voľbu zdieľania alebo nezdieľania údajov.
Táto správa len potvrdzuje že antivírusové programy nemusia byť celkom bezpečné. Navyše ak sú ešte aj zadarmo, cenou za ich používanie bývajú zväčša práve dáta o prehliadaní a nákupoch, ktoré sú potom využité na personifikáciu reklamy. Stačí len vyhľadať nejaký typ produktu a reklamy na podobné výrobky sa na vás potom len tak sypú. Rovnako to platí aj pri ovplyvňovaní verejnej mienky. Zároveň je tento príbeh ukážkou toho, ako ľahko sa dá naopak stratiť dôvera zákazníkov.
Google Nest Hub vás neustále sleduje a to priamo u Vás doma
Monitorovací systém spoločnosti Nest Hub od spoločnosti Google neustále hľadá tvár svojho majiteľa a technicky ho nemožno vypnúť. Táto funkcionalita zariadení vyvoláva obavy o ochranu osobnosti a otázky týkajúce sa zneužitia týchto údajov...
Čítať ďalej
12 | 09 | 2019
|
Imrich Kovačič