Pavol Jesenský: Nové ministerstvo nám horiace vlaky nezachráni
S obnoveným nápadom, ako pripraviť ľudí o ďalšie peniaze, prišiel tento týždeň predseda SNS Andrej Danko. Navrhuje totiž v budúcom roku vytvoriť nové ministerstvo cestovného ruchu a športu. Na najbližšej koaličnej rade o tom chce dokonca rokovať s koaličnými partnermi.
Z ekonomického pohľadu nemá vytvorenie nového orgánu štátnej správy žiadne opodstatnenie. K podpore cestovného ruchu už SNS prispela znížením DPH na ubytovacie služby. Zároveň sa chváli aj oživením odvetvia pomocou rekreačných poukazov. Koľko ľudí ich ale reálne využilo a využije však zatiaľ známe nie je, no naopak, viacerí zamestnávatelia avizovali, že zavedenie poukazov zohľadnia pri vyplácaní odmien či iných benefitov. Inými slovami, táto legislatíva pripravila ľudí o peniaze výmenou za možnosť ísť na domácu zlacnenú dovolenku.
Nové ministerstvo by pritom vyžadovalo ďalšie prostriedky zo štátneho rozpočtu nielen na svoj chod, ale jeho vytvorenie by pripravilo živnú pôdu pre ďalšiu korupciu. Cestovný ruch okrem toho žiadny úradník neoživí mávnutím čarovného prútika od nového stola. Celkom postačí aktuálna sekcia na Ministerstve dopravy a výstavby SR.
Postupne totiž na Slovensku rastie počet ubytovaných, ktorý v roku 2018 dosiahol 5,6 milióna a oproti roku 2017 bol vyšší o 4,2 percenta. Domácich návštevníkov, ktorí sa ubytovali, bolo 3,3 milióna pri náraste o štyri percentá a zahraničných 2,3 milióna, čo bolo viac o 4,3 percenta. Práve tieto čísla môžu slúžiť aj ako odpoveď na hlasy volajúce po znovuvytvorení Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR), nieto ešte nového ministerstva.
Čo sa týka podpory športu, nebudeme si klamať. Nové ministerstvo nám nového Sagana nevychová ani výhru na majstrovstvách sveta nezabezpečí.
(Jedine že by sa súťažilo v korupcii a kradnutí). Stačí už aj tak dosť podivný mechanizmus prerozdeľovania peňazí športovým zväzom, ktorého efektívnosť je viac ako diskutabilná.
A tak by sa mal kpt. Danko a jeho partia sústrediť radšej na to, čo vďaka nim funguje ešte horšie, ako predtým. Vzhľadom na to, že doslova vyhnal súkromného dopravcu RegioJet z trasy Bratislava-Košice, cestujúci na tejto trase prišli o možnosť komfortného cestovania za nízke ceny. IC-čka sú totiž kvalitou služieb ďaleko za súkromným prepravcom. Lepšie sú na tom ostatní cestujúci, ktorí v poslednom čase dostanú v cene lístka (
študenti a dôchodcovia zadarmo) aj ohňovú show. Špina, zápach a meškania sú bez doplatku pre všetkých.
Rezort dopravy začína prvý tender na vlakového dopravcu na trati Žilina - Rajec
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) začína prvý tender na vlakového dopravcu na regionálnej trati Žilina - Rajec v dĺžke 21 kilometrov. Znamená to štart dlho očakávanej liberalizácie železničných tratí na Slovensku.
Čítať ďalej
Vzhľadom na to, že ministerstvo dopravy síce ovláda Most-Híd, ale osobnú železničnú dopravu má pod palcom SNS, práve tu sa otvára priestor na zlepšenia. A nové ministerstvo ním rozhodne nebude. Treba nám ho totiž asi tak, ako stožiar pred parlamentom a šanca, že by sa vďaka nemu niečo zlepšilo je rovnaká, ako že Danko povie v priamom prenose súvislú zrozumiteľnú vetu. Jediný prínos by teda mohlo mať iba vtedy, ak by šéfovi SNS a jeho partii nové ministerstvo cestovania vystavilo trvalý rekreačný poukaz a potom by pokojne zaniklo popri tlejúcom popole našich vlakov.