FBI nalieha na americké univerzity, aby pomohli agentúre špehovať čínskych študentov a učencov z čínskych výskumných inštitúcií, najmä tých, ktorí pracujú v oblasti techniky, vedy, matematiky, inžinierstva a čohokoľvek iného, súvisiaceho s obranou.
Vyzývajú univerzity, aby prevzali časť bremena dohľadu v súvislosti s 340 000 čínskymi študentmi, ktorí v minulom roku navštevovali niektorú zo škôl v USA, pretože napätie medzi oboma krajinami pokračuje. Úradníci FBI uskutočnili v minulom roku previerky najmenej na 10 veľkých univerzitách, pričom upozornili školy, že by sa mali monitorovať študenti a akademickí pracovníci, ktorí sú spojení s akýmikoľvek subjektmi na zozname podozrivých čínskych spoločností a výskumných inštitúcií.
" Nie je to len otázka hľadania podozrivého správania. Musíme sa skutočne zamerať na konkrétne krajiny a ľudí z týchto krajín," povedal viceprezident výskumu Indiana University Fred Cate a dodal, že agenti sa zaujímajú najmä o štúdium a ktoré laboratóriá čínski študenti navštevovali. Konkrétne sa univerzitám odporúča, aby sledovali najmä výskum, ktorý by mohol obsahovať obranné aplikácie, uviedli administrátori.
Čo bolo kedysi nevinné zdieľanie informácií, je teraz možné špehovanie.
„ Existujú hrozby pre integritu amerického biomedicínskeho výskumu ,“ varoval riaditeľ NIH Francis Collins viac ako 10 000 výskumných inštitúcií v zlovestne nejasnom oznámení zaslanom v auguste o najnovšej hrozbe Číny. „ Zahraničné subjekty zaviedli systematické programy, aby ovplyvnili výskumníkov NIH a partnerských hodnotiteľov a využili dlhoročnú tradíciu dôvery, spravodlivosti a excelentnosti výskumných aktivít podporovaných NIH.”
Niektoré školy sa však ohradili proti tomu tlaku a takéto konanie vlády považujú za prehnané. Prezident Yaleovej univerzity Peter Salovey trval na tom, že federáli „objasňujú obavy, ktoré majú o medzinárodných akademických výmenách“, a vyzval svojich kolegov v Asociácii amerických univerzít, aby využívali „nástroje, ktoré už existujú, ako napríklad kontroly vývozu, pričom je potrebné zachovať zásadu otvorenej akademickej výmeny informácií a akademikov pre základný výskum.”