V pripomienkovom konaní je návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa stanovujú krízové opatrenia v oblasti koordinácie systémov sociálneho zabezpečenia v nadväznosti na vystúpenie Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska z Európskej únie má ochrániť aj slovenských občanov v prípade krízy okolo brexitu a to v sociálnom a zdravotnom zabezpečení.
Nariadenie je záväzné v celom rozsahu a priamo uplatniteľné vo všetkých členských štátoch.
Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska 29. marca 2017 predložilo oznámenie o svojom úmysle vystúpiť z Európskej únie podľa článku 50 Zmluvy o Európskej únii. Únia a Spojené kráľovstvo dosiahli dohodu o vystúpení, ktorú 25. novembra 2018 schválila Európska rada. Jej ratifikácia v Spojenom kráľovstve je však neistá.
Ak sa dohoda o vystúpení neratifikuje, primárne a sekundárne právne predpisy Únie (aj právo Únie týkajúce sa koordinácie systémov sociálneho zabezpečenia) sa na Spojené kráľovstvo prestanú uplatňovať od 30. marca 2019. Spojené kráľovstvo sa následne stane treťou krajinou. V takomto prípade by mala Únia aj pre oblasť sociálneho zabezpečenia zaujať jednotný a koordinovaný prístup.
Cieľom návrhu je zabezpečiť, aby sa v prípade osôb, ktoré ako občania Európskej únie uplatňovali svoje právo na voľný pohyb v rámci Únie pred dátumom vystúpenia, zachovali ich nároky na sociálne zabezpečenie na základe skutočností a udalostí, ku ktorým došlo, a období poistenia, zamestnania (samostatnej zárobkovej činnosti) alebo pobytu, ktoré boli dosiahnuté pred dátumom vystúpenia v čase, keď Spojené kráľovstvo bolo členským štátom Európskej únie.
Základné zásady koordinácie systémov sociálneho zabezpečenia, ktoré sú zakotvené v nariadení (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (rovnocenné posudzovanie, sčítanie, rovnosť zaobchádzania), ako aj pravidlá podľa tohto nariadenia, ktorými sa uvedené zásady uplatňujú v praxi (ako napríklad pomerný výpočet starobného dôchodku), by sa mali naďalej vzťahovať na uvedené osoby, pokiaľ ide o skutočnosti alebo udalosti, ku ktorým došlo, ako aj o obdobia dosiahnuté pred dátumom vystúpenia. Rovnaká potreba vzniká vo vzťahu k nárokom na sociálne zabezpečenie osôb bez štátnej príslušnosti a utečencov, na ktorých sa vzťahujú alebo vzťahovali právne predpisy jedného alebo viacerých členských štátov a v situáciách týkajúcich sa Spojeného kráľovstva. Vo všetkých uvedených kategóriách sú zahrnutí rodinní príslušníci a pozostalí.
Vzhľadom na skutočnosť, že Spojené kráľovstvo sa stane treťou krajinou, ostatné zásady a pravidlá týkajúce sa koordinácie systémov sociálneho zabezpečenia sa prestanú odo dňa vystúpenia uplatňovať, ako napríklad exportovateľnosť peňažných dávok, nepretržité poskytovanie nemocenských vecných dávok a pravidlá týkajúce sa uplatniteľných právnych predpisov.
Nariadenie sa vzťahuje na tieto osoby:
a) štátni príslušníci členského štátu, osoby bez štátnej príslušnosti a utečenci, na ktorých sa vzťahujú alebo vzťahovali právne predpisy jedného alebo viacerých členských štátov a ktorí sú alebo boli v situácii týkajúcej sa Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska („Spojené kráľovstvo“) pred 30. marcom 2019, ako aj ich rodinní príslušníci a pozostalí;
b) štátni príslušníci Spojeného kráľovstva, na ktorých sa vzťahujú alebo vzťahovali právne predpisy jedného alebo viacerých členských štátov pred 30. marcom 2019, ako aj ich rodinní príslušníci a pozostalí.
Článok 5 určuje uplatňovanie zásady rovnocenného posudzovania stanovenú v článku 5 nariadenia (ES) č. 883/2004, pokiaľ ide o získané dávky alebo príjmy a skutočnosti alebo udalosti, ku ktorým došlo v Spojenom kráľovstve pred 30. marcom 2019.
Ďalej sa určuje uplatňovanie zásady sčítavania stanovená v článku 6 nariadenia (ES) č. 883/2004, pokiaľ ide o obdobia poistenia, zamestnania, samostatnej zárobkovej činnosti alebo pobytu v Spojenom kráľovstve pred 30. marcom 2019.
Na zabezpečenie účinnosti týchto zásad sa uplatňujú všetky ostané ustanovenia nariadenia (ES) č. 883/2004 a nariadenia (ES) č. 987/2009. Slovenská republika nemá výhrady k návrhu tohto ustanovenia.
"Nakoľko sa Spojené kráľovstvo stane treťou krajinou, ostatné zásady a pravidlá týkajúce sa koordinácie systémov sociálneho zabezpečenia sa prestanú odo dňa jeho vystúpenia uplatňovať. Hoci návrh nariadenia všeobecne odkazuje aj na uplatňovanie ostatných ustanovení nariadení (ES) č. 883/2004 a č. 987/2009 relevantných pre vykonanie stanovených zásad, tak tento odkaz dostatočne jasne neustanovuje rozsah aplikácie dotknutých ustanovení, čo je badateľné najmä v oblasti praktického vykonávania tohto nariadenia – administratívna spolupráca, vrátane náhrady nákladov na dávky, ktoré nie sú a nebudú uzavreté do vystúpenia Spojeného kráľovstva z Európskej únie (pozri text nižšie).", píše v slovenskej pozícii z dielne ministerstva práce a sociálnych vecí.
Richterovo ministerstvo taktiež uvádza, že "z ustanovení nariadenia nie je jasné, ako sa má pristupovať ku skutočnostiam, ktoré nastanú po 29. marci 2019 za súčasného uplatňovania zásady sčítania období poistenia dosiahnutých pred 30. marcom 2019."
Napríklad vo vzťahu k článku 65 nariadenia (ES) č. 883/2004 a otázke potreby skúmania zachovania centra záujmov na území Slovenskej republiky, alebo vo vzťahu k aplikácii slovenskej ochrannej lehoty po zániku nemocenského poistenia v Spojenom kráľovstve v nadväznosti na článok 11 ods. 3 písm. c) nariadenia (ES)č. 883/2004.
Z pohľadu zdravotného poistenia je potrebné stanoviť právny rámec pre vysporiadanie otvorených pohľadávok a záväzkov Slovenskej republiky voči Spojenému kráľovstvu a tiež nových pohľadávok a záväzkov za vecné dávky čerpané pred 30. marcom 2019 podľa čl. 35 a 41 nariadenia (ES) č. 883/04 postupom podľa čl. 62-68 nariadenia (ES) č. 987/2009.
Vo všeobecnosti Slovensko s nariadením súhlasí bez výhrad.
Brexit s dohodou, či bez nej je to o pár týždňov. Z návrhu nariadenia je zrejmé, že EÚ nepozná spoločný postup pri sociálnom a zdravotnom zabezpečení a teda ochrany našich ľudí vo Veľkej Británii.
O nariadení bude rozhodovať najbližšia Európska rada.