Komentár Juraja Štubniaka: „Katastrofická správa“ o zvýšení poplatku za SIPO o 530%. Naozaj?
13 | 01 | 2019 I Juraj Štubniak

Sociálnou sieťou prebehla katastrofická správa o zvýšení poplatku za SIPO o 530%. Svoje polienko do horiaceho ohňa si priložil aj posledný križiak, pohrávajúci sa s myšlienkou sledovať dianie z okna prezidentského paláca.


Najprv si povedzme, čo to vlastne SIPO je? SIPO je služba, ktorú pošta poskytuje obyvateľstvu, aby občan nemusel platiť toľko rozličných zloženiek na energie, telekomunikácie, RTVS a podobne. V hlbokej minulosti malo SIPO svoj význam. Veď kto z vás skôrnarodených mal účet v banke za bývalého režimu? Z môjho okolia nikoho nepoznám. Tento kapitalistický výdobytok k nám prišiel až po revolúcii a nástupe súkromných bánk. V tých dávnych časoch bolo SIPO na mieste, bolo veľmi prehľadné, vedeli sme koľko a za čo platíme. Zrealizovanie platby na pošte bolo tým jednoduchšie a rýchlejšie.

Ale dnes? V dobe, keď má už skoro každý svoj bankový účet? Dokonca banky sú povinné ponúkať aj účet zdarma hlavne pre staršiu časť populácie? Odhliadnuc od faktu, že na bankovom trhu existujú banky, kde sa dá bežne „bankovať“ s nulovými poplatkami. Pýtam sa znovu, načo?

SIPO a platenie účtov zloženkami vnímam veľmi negatívne, hlavne keď musím stáť v rade na pošte na zásielku, ktorú mi doručovateľ nevhodil do schránky z dôvodu fiktívnej nadrozmernosti. Alebo preto, že sa nevenuje roznášaniu pošty, ale len distribúcii žltých lístkov, pričom koľkokrát ani tie netrafí do správnych schránok.

Čo sú to vlastne za ľudia, ktorí svoje účty platia na pošte? Každému z vás napadne, že sú to zväčša dôchodcovia, ktorí nie sú zbehlí v ovládaní počítačov. Ale je to omyl. Moje neoficiálne pozorovania hovoria, že typickým predstaviteľom zdržiavania pri poštovom okienku je žena, 30-40 ročná, s miernou nadváhou. Netvrdím, že sa občas nevyskytne aj nejaká babička, ktorá má neschopné potomstvo, ktoré platby nezrealizuje za ňu a ona musí stáť so zloženkou v rade, ale tieto prípady neprevažujú.

Hlavní zdržiavači, sú ľudia v strednom veku, ktorí sú buď neskutočne leniví, alebo neskutočne zaostalí, že si tieto povinnosti nevedia zrealizovať na úrovni dnešnej doby. A ešte osoby postihnuté exekúciou so zablokovanými účtami, ktorí sú len výnimkou potvrdzujúcou toto pravidlo. A som za to, aby sa týmto zdržiavačom ich hlúposť či lenivosť poriadne spoplatnila.

Slovenská pošta má čo doháňať v svojej profesionalite a službách. Bohužiaľ aj v tomto prípade platí, že ryba smrdí od hlavy a neschopné vedenie pošty nie je schopné reagovať na požiadavky doby. Napriek tomu, že pracovníčky nestíhajú, ešte ich nútia predávať na pobočkách kadejaké hračky, cédečka, knižky a iné hlúposti. To ktorý z tej kopy riaditeľov vymyslel? A prečo ho už dávno neposlali na liečenie?

Ale čo sa týka zvyšovania poplatku za SIPO, tak so Slovenskou poštou vrelo súhlasím. Len si myslím, že zvýšenie je nízke a nebude motivovať tých pohodlných, ktorí budú aj naďalej zdržovať pri okienkach.

A keď už s má občan neodbytné nutkanie platiť v hotovosti (na to avizované platenie akoukoľvek kartou si rád počkám) na pošte, to je taký problém, aby pošta umiestnila aspoň na tie najviac vyťažené pobočky automaty so snímačom QR kódu? A pokojne nech si pošta túto službu aj mastne spoplatní, my ostatní budeme len tlieskať.

Odporúčam vám, zrušte SIPO. Samozrejme túto skutočnosť treba oznámiť všetkým dodávateľom, ktorý čerpali z vášho SIPO. Dá sa to aj telefonicky, ale odporúčam si spraviť svoje konto na portáli každého dodávateľa, máte archív faktúr a absolútny prehľad o platbách. Nepoviem nič nové ak tvrdím, že všetky platby sa dajú platiť priamo z účtu v pohodlí domova prostredníctvom internet bankingu. Platby za energie sa dajú nastaviť trvalým príkazom s 11 opakovaniami a vyúčtovaciu faktúru zaplatiť manuálne. Isteže je tu aj možnosť zriadiť si inkaso priamo z účtu.

Ak máte problém ako platiť RTVS, tak je to jednoduché. Zaregistrujete sa na stránke RTVS a platíte trvalým príkazom každý mesiac požadované výpalné. Prečo výpalné? Ako inak by ste nazvali povinnosť platiť niečo čo nevyužívate a čo ste si neobjednali? Viem, je to detinské, ale pri mojej platbe sa toto slovo objavuje každý mesiac v správe pre príjemcu.

Takže načo potrebujeme SIPO a tiež manuálnu a zdĺhavú platbu zloženiek na pošte? Nenapadá mi žiadna rozumná odpoveď a vám?

A k postu pána kandidáta Milana Krajniaka na FB? Milan, ak sa budete venovať takýmto lacným a populistickým témam, tak oslovíte len tých, čo čakajú s papierikmi v rukách na pošte v dlhých radoch. Ja verím, že tých druhých a podstatne rozumnejších bude len pribúdať..