To, čo nám predviedol na minulotýždňovej tlačovej besede predseda BSK Droba, môžem charakterizovať ako kovbojskú komédiu súčasnosti. Droba je samozrejme „anjel anjelský“, ktorý asi plnil len politickú objednávku na výmenu dopravcu a dnes sa kúpe sám v bahne. Podľa jeho slov je všetko iné na vine, len nie to, že on svojím rozhodnutím nepripravene vymenil dopravcu a tým dal priestor totálnemu dopravnému chaosu. Svoju vinu si však nepripúšťal.
Môžeme povedať na úvod len to, že štát pred časom rozpredal Slovenskú autobusovú dopravu súkromníkom a toto je výsledok tohto komplotu. A z tejto presmerovačky štátnej dopravy do súkromných rúk je dnes chaos, z ktorého žne zhnité plody cestujúca verejnosť.
Župan Droba sa sám vycharakterizoval ako bezprávny funkcionár, ktorý nič nemôže ovplyvniť. Dokonca vylúčil zrušiť zmluvu Arrive, pretože by musela byť vypísaná nová súťaž. A ja sa pýtam: A čo druhý v súťaži, keď prvý neuspel? Lenže to by asi nemohol Droba zrušiť svoje poslanie (Je dosť reálne myslieť si, že za výmenou dopravcu môžeme hľadať straníckeho šéfa Drobu Sulíka a jeho väzby v Nemecku, kde dlho pôsobil). Viem, že ani Slovak Lines nie je čistota sama o sebe, ale doprava fungovala a Droba ju de facto dokatoval. Ešte pre vysvetlenie pozadia oboch aktérov. Matkou súkromne tváriacou sa firmy Arriva je štátna nemecká firma Deutche Bahn (To už je len zrazu SaS-kárske víťazstvo protežujúce súkromné vlastníctvo), keď naše štátne služby po súkromnej anabáze na našom území nahradil nemecký štátny dopravca!!!) a developer HB Reavis, ktorý staval stanicu Mlynské nivy, zase vládne Slovak Lines.
Výhovorky, že súťaž začala 19 mesiacov pred zmenou dopravcu a 14 mesiacov trvali pripomienky a odvolávania zúčastnených uchádzačov nie je výhovorkou.
Drobove slová, že on nie je vojensky plukovník, aby si dal nastúpiť 300 vodičov, ktorí mali voľno je sprosté zavádzanie. Stačilo si dať predložiť všetky obojstranne podpísané zmluvy s vodičmi, aby vedel, ako sa má vec. To však nenechal preveriť a tvrdil, že Arriva mu tvrdila, že všetko je ok a rovnako aj vodičov má zabezpečených. No Droba uveril a nechal sa opojiť 40-timi novými autobusmi. A pritom sami novinári tvrdili, že Arriva nič netajila a novinári vedeli, že im stále chýba okolo 100 vodičov. Tu si kladiem otázku, prečo župan Droba, ktorý je v tomto probléme najzodpovednejším človekom nám povedal rozprávku? Kladiem si otázku, v čom to väzí? Asi aj v tom, že si Dorma pomýlil termín samospravujem a samosprávny kraj.
Pri otázkach novinárov odpovedal síce isto, ale ak si vypočujete celú tlačovku, zistíte, že si mnohokrát protirečil. Zrazu už nebol taký tvrdý, ako zo začiatku problémov, keď rozčúlene vyhlasoval veľké bu,bu, bu a dával prepravcovi Arriva ultimáta.
Nemôžem si pomôcť, ale mám dojem, že za jeho postojom k Arriva bude asi jej protežovanie v súťaži a v súčasnom prevádzkovaní. Veď aj jeho predchádzajúce vyjadrenia boli len obyčajné podľa Tabakovej citácie bla, bla, bla do vetra. Mám na mysli veľké finančné pokuty, zrušenie zmluvy atď, atď.
Zaujímavé, že určite mal vedomosti o problémoch pri zmenách prepravcov v Košiciach a konfliktu zvolenského a banskobystrického dopravcu. Takže vedel, do čoho sa púšťa. No i napriek znalostiam zo spomínaných problémov, veril firme Arriva, ako slepé kura. Pán Droba sklamal na celej čiare!!! Môže hľadať výhovorky na každý jeden prst, ale hlavný vinník je on sám!!!Preto nemá morálne právo ďalej sedieť na stoličke a okamžite by mal podať demisiu a odísť predávať svoju vodku a počkať si na Hegera, aby boli silný expolitický empatický tím pri jej predaji! A samozrejme finančne refundovať všetkým cestujúcim, ktorí mali a majú problémy dostať sa do zamestnania a aj exemplárne zaplatiť odškodné. To preto, aby si takéto zadané zákazky každý poriadne pripravil a rozmyslel, nerobil zásadné zmeny v zabezpečovaní služieb len na základe toho, že niekto nie je sympatický, politicky naklonený, alebo je tu direktívum na zmenu!
Argument, že by Bratislavský kraj bol istý čas bez dopravcu, ak by zrušili víťaza súťaže Arrivu sa zdá trochu alibistické. Vraj treba novú súťaž. Skutočne pán Droba? Ak prvý zo súťaže nenastúpi, alebo nezvládne zákazku, tak je v poradí druhý. To je logika veci. A tomu sa tak veľmi Droba bráni, že hlása kraj na dlhšie bez autobusovej dopravy.
Trochu Drobovi chrbát zachraňuje vzniknutá dohoda medzi Arriva a Slovak Lines, ktorý nastúpi vypomôcť ako dodávateľ Arriva. A tak sa pýtam pán Droba. Toto je už povolené, keď druhý v súťaži pomôže prvému zabezpečiť prepravu cestujúcich a Vám to zachraňuje ohnutý chrbát?
Verím, že si voliči BSK dobre zapamätajú, kto je hlavný vinník problémov, do ktorých sa dostali cestujúci obyvatelia kraja a koľko ich to denne stálo peňazí navyše – dopraviť sa do zamestnania.O chvíľu budú voľby a verím, že už nebudú voliť podľa davovej psychózy a proti niekomu, ale vyberú si neextrémneho i neliberálneho kandidáta, ktorý má za sebou úspechy a nie zlostné výkriky a škandalizovanie súperov za každú cenu.
V demokratickej krajine by po takejto blamáži už Droba nebol ani Drobkom či Drobčekom na BSK a slušne by odišiel do politického zabudnutia. No u nás to nebýva ani zvykom a ani pravidlom a tak sa takýchto nepremyslených politicko-organizačných maglajzov ešte mnohokrát dožijeme.
Pavel Jacz
Pre odoberanie alebo zrušenie odoberania notifikácií od tohto autora, zadajte, prosím, váš e-mail.