Dopravné priestupky v priestore Európskej únie budú hodnotené zase o niečo prísnejšie. Generálny riaditeľ Rady Európskej únie pre dopravu, energetiku, životné prostredie a vzdelávanie Peter Javorčík pre SITA vysvetlil, aké zmeny čakajú aj slovenských vodičov.
Javorčík vysvetlil, že medzi zmenami je aj návrh, aby vodičovi bolo možné odobrať vodičské oprávnenie, aj keď priestupok spáchal v inej krajine. Navyše aj v doprave chce EÚ dosiahnuť „dekarbonizáciu“. Uvedomuje si však, že táto téma je aj politicky veľmi citlivá. Jednou z možností je podľa Javorčíka presun prepravy tovarov na železnicu, no aj tu sú problémom peniaze. Takže kamióny na našich cestách budeme stretávať ešte dlho...
„Ide o to, aby tu boli určité spoločné pravidlá a podmienky na vydávanie vodičských preukazov a zároveň, aby ak niekto spraví nejaký zásadný dopravný priestupok v inej krajine, aby bola možnosť mu odobrať vodičák v tej krajine, ktorá ho vydala. Tá vymožiteľnosť je zatiaľ veľmi otázna. Možno to pre občana nie je až také lákavé, lebo samozrejme bude postihnuteľný za priestupok v inej krajine, ale z hľadiska celkovej bezpečnosti dopravy je to pomerne dôležitý nástroj,“ vysvetlil Peter Javorčík dôvody.
„Ak sa pozrieme na jednotlivé sektory, ako sa zbavujú uhlíka, tak pomerne ďaleko sme v energetike. Minulý rok klesli emisie v EÚ celkovo o 3 percentá, ale bolo to hlavne vďaka poklesu produkcie uhlíka v rámci energetiky a priemyslu. V doprave sú emisie rovnaké, alebo dokonca aj vyššie. Máme tu slávny cieľ prestať s výrobou aut so spaľovacím motorom do roku 2035,“ avizuje Javorčík s tým, že tieto autá tu budú minimálne do roku 2050.
„Nie je to len o cestnej doprave, ale aj o leteckej a námornej doprave, ktoré sú tiež silnými emitentmi. Čiže tuto je celý rámec, ako sa dopracovať k tomu, aby bola doprava z dlhodobého hľadiska bezuhlíková,“ upozorňuje Javorčík. Táto téma je pritom extrémne citlivá, keďže bežný občan má dojem, že ide vyslovene o obmedzenie jeho mobility, keďže takáto úprava bude finančne dostupná prevažne vyšším príjmovým skupinám.
Podľa Javorčíka je jednou z možností dekarbonizácie dopravy aj presun prepravy tovarov z ciest na železničné koľaje. To si ale tiež vyžaduje investície.
„Až tak sa to nedarí, napríklad čo sa týka tovarov, tak ten podiel železníc nerastie, za posledné roky je veľmi stabilný. Hoci ciele boli iné. Je to ovplyvnené aj tým, že železničná infraštruktúra, aj keď je v Európe veľmi dobrá, nie je tak flexibilná, aby človek vedel všetko z bodu A do bodu B premiestniť železnicou. Takže tie nákladné autá a kamióny tu budú. Skôr ide o to, ako dospieť k tomu, aby kamióny tiež prešli na elektrinu, na vodík a na iné zdroje energii,“ uzavrel Javorčík.
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo môže spôsobiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestojí za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Uveďte poznámky, prosím, uveďte "dar".
Je to jediná cesta, ako môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik