Bývalá hovorkyňa Generálnej prokuratúry Andrea Predajňová po dvoch mesiacoch vo funkcii riaditeľky Múzea Betliar čosi naznačila o zákulisných praktikách na svojom facebookovom profile. Urobila tak po prvý raz od svojho nástupu. Jej zistenia vrhajú nové svetlo na to, čo prezentujú niektoré médiá od jej nástupu.
"Mám za sebou dva náročné mesiace. Na hlave kýble špiny, útokov, úskokov," opisuje Andrea Predajňová na sociálnej sieti, ktorá koncom novembra prevzala vedenie Múzea Betliar. „Ktokoľvek by prišiel na moje miesto mimo nich, by to schytával ako ja. Možno by sa tomu vyhol za predpokladu, opäť zdôrazňujem možno, ak by sa tváril – nevidím, nepočujem,“ napísala Andrea Predajňová na sociálnej sieti. „Pýtam sa sama seba, či sa mám báť... Ani som netušila, ako triafam klinec po hlavičke.“ Andrea Predajňová nastúpila do Múzea Betliar na zástup riaditeľky Tímey Mátéovej, ktorá je na materskej dovolenke.
Na meno zastupujúcej riaditeľky ako prvý kriticky zareagoval bývalý riaditeľ Múzea Betliar Július Barczi. Od vtedy sa odštartovala proti Predajňovej mediálna útočná špirála, ktorá pravidelne prichádza z niektorých médií hlavného prúdu. Július Barczi viedol Múzeum Betliar v rokoch 2014 – 2018. Jeho meno zarezonovalo vo verejnosti v mediálne známom prípade tzv. Berniniho busty, ktorý vyvolal škandál. Július Barczi ohodnotil sochu pápeža Pavla V. na 24 tisíc Eur. V zahraničí sa zistilo, že busta je originál od talianskeho sochára Giana Lorenza Berniniho a v Getty Museum sa predala za 30 miliónov eur.
Meno Júliusa Barcziho sa vo verejnosti skloňovalo aj v máji 2023. Vtedajšia prezidentka Zuzana Čaputová ho chcela mať vo vláde Ľudovíta Ódora na pozícii ministra kultúry. Na túto informáciu verejne zareagovala exministerka kultúry Natália Milanová, ktorá jeho nomináciu ostro kritizovala so slovami: "Je veľké umenie nájsť spomedzi desiatok tisíc ľudí v kultúrno-kreatívnom priemysle človeka, ktorý je spojený s dvoma najväčšími škodami moderného Slovenska, a to kauzou Bernini a Krásna Hôrka."
"Akýkoľvek pozitívny posun je mimoriadne náročný. Narážam na nesúčinnosť, sabotážne prvky," opisuje Predajňová situáciu v múzeu.“ Asi prichádza čas, keď začnem rozprávať. Nie, nebudú to invektívy, ale fakty“ zakončila Andrea Predajňová.
"S aktivistickými novinármi sa baviť nebudem," hovorí rázne Predajňová. "Je jasné, odkiaľ vietor fúka a najmä - prečo." Jej vyjadrenia naznačujú, že môže ísť o rozsiahly systém pochybných praktík v slovenskej kultúre.
Andrea Predajňová vyštudovala históriu. Vo svojej diplomovej a rigoróznej práci sa venovala Andrášiovcom (Andrássyovcom), s ktorými sa spája Múzea Betliar. Počas vysokoškolského štúdiu pôsobila aj ako lektorka na hrade Krásna Hôrka.
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik