Dnes som podal podnety na Ministerstvo financií SR, Finančnú správu SR, Ministerstvo vnútra SR a Úrad vlády SR na kontrolu najväčších 20 poberateľov 2 % daňovej asignácie PO. Z týchto 20 prijímateľov je až 13 firemných nadácií, ktoré spoločne poberajú takmer 25 % celkového objemu daňovej asignácie, hoci tvoria len 0,1 % z celkového počtu prijímateľov. Okrem toho som adresoval aj ďalší podnet na konkrétnu kampaň s účasťou mimovládnej organizácie Action for Democracy, ktorá robí zo zahraničných zdrojov politické kampane.
Môj prvý podnet som podal na možné zneužitie finančných prostriedkov z 2 % daní nadácií PO na predvolebnú kampaň "Chcem tu zostať, preto volím", ktorej tvárou bola napríklad neskoršia kandidátka Progresívneho Slovenska do EP pani Ostrihoňová. Kampaň finančne podporili viaceré firemné nadácie, napríklad aj Nadácia Tatra banky, Nadácia VÚB, Nadácia 365 banky a ďalšie firemné nadácie veľkých firiem. Pred parlamentnými voľbami v septembri 2023 a eurovoľbami v júni 2024 firemné nadácie, najmä nadácie najväčších bánk na Slovensku z 2 % daní financovali kampane zamerané na mobilizáciu mladých voličov. Tieto kampane otvorene podporovali aj vtedajšia prezidentka pani Zuzana Čaputová a vtedajší premiér pán Ľudovít Ódor. Obsah kampaní niesol jasné politické odkazy.
Túto konkrétnu kampaň, podporila spoločne s nadáciami bánk aj medzinárodná mimovládna organizácia Action for Democracy, ktorá sa okrem iného otvorene prezentuje ako kritik maďarského premiéra Viktora Orbána a jeho politiky. Táto mimovládka v minulosti robila kampane, v ktorých obviňovala maďarského prezidenta pána Orbána z likvidácie demokratických inštitúcií, presadzovania anti-LGBT a proti-imigrantskej politiky a obmedzovania slobôd médií. Poradný zbor tejto mimovládky vedie americká novinárka Kati Martonová, ktorá píše pre transatlanticky financovaný Syndicate Project.
Mám za to, že v tomto kontexte mohlo byť využitie 2 % asignácie daní právnických osôb nadácií bánk v rozpore so zákonom. Rovnako sa domnievam, že Ministerstvo vnútra SR by malo preskúmať, či takáto „nadačná“ činnosť v spolupráci s mimovládnou organizáciou financovanou so zahraničia je v súlade so zákonom a účelom, na ktorý boli tieto nadácie založené.
Vládny audit na MF SR ale aj Finančná správa SR by mali v zmysle môjho podnetu zároveň preveriť všetky finančné toky a ich využitie v rámci tejto konkrétnej kampane. Na týchto konkrétnych predvolebných kampaniach „Chcem tu zostať, preto volím“ participovalo partnersky okrem Action for Democracy, množstvo ďalších mimovládnych organizácií ako Za slušné Slovensko, Nie v našom meste, Zastavme korupciu, Cyklokoalícia, Mladí proti fašizmu, Centrum pre filantropiu ako aj ďalšie mimovládne organizácie.
Podnet na preverenie 20 najväčších poberateľov, 13 firemných nadácií
Druhý podnet: Najväčší prijímatelia daňovej asignácie sú najmä firemné nadácie, do ktorých prispievajú samotné firmy. „Niektorí veľkí donori by zrušením 2 % daní právnických osôb stratili možnosť cez tieto 2 % vstupovať do politiky a politických kampaní a určovať, kto je a kto nie je ten 'správny' politický kandidát, ktorý vie ovplyvňovať legislatívu pre danú firmu „správnym“ smerom, čo ja považujem osobne za nekorektné. Ako člen Rady vlády pre mimovládne, neziskové organizácie som už minulý rok navrhoval zrušiť 2 % daňovú asignáciu pre právnické osoby“, hovorí Martin Halás.
Bolo identifikovaných minimálne 6 týchto skrytých kampaní financovaných z 2% asignácie právnických osôb, ktoré boli realizované pred voľbami, ich charakter bol podporiť volebnú účasť, tvárou jednej z kampaní bola súčasná EÚ poslankyňa za Progresívne Slovensko a kampane realizovali priamo členovia Progresívneho Slovenska. Kampane mali zväčša predvolebné odkazyá identické z predvolebnými heslami Progresívneho Slovenska (zdroj Ereport: https://ereport.sk/organy-by-mali-konat/)
2. www.pretovolim.sk (resp. Chcem tu zostať)
3. Hoaxy sa na mňa nelepia (Polícia SR + Bezák …)
4. Nerozhoduj za mňa (Markíza + Refresher)
6. Chcem tu zostať/ pretovolim.sk
Chcem tu zostať (pretovolim.sk) je ilegálna a skrytá predvolebná kampaň tretích strán v prospech hnutia Progresívne Slovensko. Pozrime sa bližšie na najväčšiu z týchto kampaní – www.pretovolim.sk (resp. Chcem tu zostať).
Jeden z ambasádorov kampane: Veronika Cifrová Ostrihoňová, europoslankyňa za Progresívne Slovensko
Kampaň bola finančne podporovaná aj z 2% asignácie právnických osôb – poprosíme o preverenie, či boli tieto prostriedky využité v súlade so zákonom. Pripájame print screeny, keby náhodou medzitým weby vypli.
Táto kampaň bola zároveň realizovaná podľa Ereportu priamo členmi Progresívneho Slovenska. Kampaň sa realizovala aj z finančných príspevkov 2% asignácie právnických osôb.
„Ak vám vyššie uvedené informácie stále nepostačovali a chýbal vám akýsi dôkaz o priamom vplyve ľudí priamo spájaných s PS, nech sa páči. Šéfom kampane (ako uvádza na svojich sociálnych sieťach) je Erik Kliment. Kliment ešte v roku 2021 viedol organizáciu Mladých politickej strany Spolu. Následne vstúpil do Progresívneho Slovenska. PR manažérom kampane je Juraj Foltín. Foltín podľa informácii na webe Denníka N pracuje práve pre tento dezinformačný denník. Spravuje jeho Instagramový účet, ale píše aj články“.
Zdroj Ereport https://ereport.sk/organy-by-mali-konat/
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik