Slovensko je od začiatku konfliktu na Ukrajine krajinou, ktorá je z pohľadu výšky našich príspevkov a pomoci Ukrajine a Ukrajincom ako aj percentuálnym podielom HDP na jedného obyvateľa jedným z najväčších prispievateľov Ukrajiny a Ukrajincom v rámci krajín Európskej únie, NATO, ale aj celého sveta.
Správa OECD Review of Anti-Corruption Reforms in Ukraine under the Fifth Round of Monitoring * (Správa OECD Hodnotenie protikorupčných reforiem na Ukrajine v rámci piateho kola monitorovania) z októbra 2024 analyzuje rozsiahly stav preukázaných prípadov korupcie ako aj ďalších podozrení z korupcie na Ukrajine v súvislosti s poskytovanou pomocou. Slovensko by preto malo apelovať na Európsku komisiu, aby pred ďalším poskytnutím finančnej a vojenskej pomoci Ukrajine boli odstránené všetky možnosti korupčného správania a podozrenia na strane Ukrajiny. Zároveň je potrebné pred poskytnutím tejto pomoci zo strany členských krajín EÚ zo strany Ukrajiny prijať a implementovať účinné protikorupčné opatrenia navrhnuté v správe OECD.
Ak vie Ukrajinský parlament rokovať o ďalšom zastavení ruskej ropy do Európy, určite vie prerokovať aj legislatívu, ktorá zamedzí korupcii a pomôže transparentnosti v súvislosti s ďalšou deklarovanou pomocou členských krajín EÚ vo výške 50 miliárd EUR.
Pre suverénne záujmy Slovenska je nevyhnutné, aby sa aj vláda Slovenskej republiky ako aj EÚ dôkladne zaoberala touto správou o stave korupcie na Ukrajine. V súčasnosti prijímané konsolidačné opatrenia na Slovensku majú významný ekonomický, hospodársky a sociálny dopad na obyvateľov našej krajiny, na všetky slovenské domácnosti, firmy a zamestnávateľov ako aj ďalšiu konkurencieschopnosť Slovenskej republiky.
Výška našej pomoci Ukrajine a Ukrajincom podľa renomovaného nemeckého inštitútu IFW Kiel vysoko presahuje výšku tohtoročnej konsolidácie našich verejných financií, keď IFW odhaduje výšku pomoci Slovenska Ukrajine a Ukrajincom od začiatku konfliktu do októbra 2024 na astronomických 3,5 miliardy EUR. Je preto nevyhnutné, aby slovenské domácnosti aj firmy, ktoré platia tento rok vyššiu DPH, vyššie dane, rodiny majú znížený daňový bonus či seniori nižšie rodičovské dôchodky a všetci spoločne podstupujeme a platíme ďalšie nevyhnutné opatrenia, aby sme my všetci mali istotu, že naše financie neskončili a neskončia v korupčných Ukrajinských schémach ako ich popisuje správa OECD z októbra 2024 ako aj ďalšie verejne dostupné články najmä v zahraničnej tlači ako ich popisujem v správe ďalej.
Sumarizácia zistení zo správy OECD* týkajúce sa podozrení z korupcie na Ukrajine
KORUPCIA V OBRANE A VOJENSKEJ POMOCI:
•Predražené nákupy a podozrenia zo sprenevery. V decembri 2023 bol predstaviteľ Ministerstva obrany Ukrajiny zadržaný pre podozrenie z korupcie a zo sprenevery 36 miliónov eur určených na nákup mínometných delostreleckých granátov. Granáty boli nakupované za nadhodnotené ceny, pričom rozdiel bol údajne spreneverený. Ministerstvo obrany Ukrajiny čelilo korupčným podozreniam z nákupu zimných búnd z Turecka za 86 miliónov dolárov, pričom produkty boli predražené a nekvalitné.
•Podozrenia zo zneužívania zahraničnej vojenskej pomoci. Časť zahraničnej vojenskej techniky, vrátane dronov, nebola distribuovaná jednotkám, ale skončila na čiernom trhu alebo bola využitá na súkromné účely.
•Podozrenia z korupcie pri logistike a zásobovaní. Nákupy potravín a pohonných hmôt pre armádu boli predražené, pričom kvalita dodávok často nezodpovedala zmluvám.
ZAHRANIČNÁ A HUMANITÁRNA POMOC
•Sprenevery humanitárnej pomoci. Dodávky zdravotníckeho materiálu a liekov financované medzinárodnými partnermi boli podľa podozrení odklonené na čierny trh, namiesto distribúcie nemocniciam.
•Rekonštrukčné fondy. OECD identifikovala podozrenia o fiktívnych projektoch obnovy infraštruktúry, pri ktorých boli finančné prostriedky často spreneverené alebo práce neboli vykonané.
KORUPCIA V OBLASTI FINANCIÍ A MAJETKOVÝCH PRIZNANÍ
•Pranie špinavých peňazí a podozrenia z ukrývania majetku. Prípad Ihora Kolomojského, keď bol Ukrajinský oligarcha bol obvinený zo sprenevery viac ako 250 miliónov dolárov, ktoré boli prevedené na zahraničné účty a investované do nehnuteľností. Nesprávne deklarácie majetku. Niektorí verejní činitelia podľa podozrení neuviedli zahraničné aktíva a využívali pozastavenie systému majetkových priznaní počas vojny.
PROTIKORUPČNÉ INŠTITÚCIE (NABU A SAPO)
Tieto Ukrajinské protikorupčné úrady odhalili viaceré prípady manipulácie verejných obstarávaní a prijímania úplatkov na najvyšších úrovniach.
OECD VO SVOJEJ SPRÁVE SKONŠTATOVALA VÁŽNE LEGISLATÍVNE NEDOSTATKY V BOJI PROTI PODOZRENIAM Z KORUPCIE: Absentuje legislatíva na dokumentovanie korupcie, chýbajú podstatné a vážne právne obmedzenia, čím sa znižuje účinnosť a efektívnosť zisťovania aj vyšetrovania podozrení.
PRÍPADY ZO ZAHRANIČNEJ TLAČE TÝKAJÚCE SA PODOZRENÍ Z KORUPCIE NA UKRAJINE
Od začiatku ruskej invázie na Ukrajinu došlo podľa zahraničnej tlače k viacerým významným podozreniam z korupcie a rezignáciám vysokopostavených predstaviteľov:
•24. január 2023: Prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal kvôli podozreniam z korupcie až piatich gubernátorov (Dnepropetrovská, Chersonská, Kyjevská, Sumská a Záporožská oblasť) a viacerých vysokopostavených úradníkov vrátane zástupcu ministra obrany Viačeslava Šapovalova. Šapovalov čelil podozreniam z nákupov potravín za nadhodnotené ceny.
•1. február 2023: Ukrajinské orgány vykonali prehliadky u bývalého ministra vnútra Arsena Avakova a oligarchu Ihora Kolomojského kvôli korupcii. Zároveň boli odvolaní šéf colnej služby Vjačeslav Demčenko a jeho zástupcovia za podozrenia z prijímania úplatkov a spolupráce s pašerákmi.
•22. október 2024: Generálny prokurátor Andrij Kostin rezignoval po odhalení korupčného škandálu, kde prokurátori poskytovali falošné potvrdenia o invalidite výmenou za úplatky, aby sa jednotlivci vyhli vojenskej službe.
•10. január 2025: Minister energetiky German Galuščenko čelí vyšetrovaniu pre podozrenia z korupcie v oblasti obstarávania energetických zariadení počas prebiehajúcej krízy.
Príklad USA/Ukrajina: Príklad, že má Ukrajina dlhodobo problém s transparetnosťou je aj prípad syna prezidenta Bidena Huntera. Počas jeho pôsobenia v ukrajinskej firme Burisma, čelila rodina bývalého prezidenta Bidena vážnym podozreniam z korupcie na Ukrajine (viceprezident Biden bol v tom čase zodpovedný za Ukrajinu). Následné ignorovanie týchto možných korupčných aktivít vládou Zelenského dokazujú, že korupcia na Ukrajine je hlboko zakorenená a prepojená aj so západnými politickými elitami. Zelenského neschopnosť otvoriť nezávislé vyšetrovanie týchto prípadov len posilňuje obraz Ukrajiny ako krajiny, kde oligarchické praktiky a politické krytie dominujú nad spravodlivosťou a transparentnosťou.
PREČO JE PREVERENIE PODOZRENÍ A PRIJATIE OPATRENÍ Z KORUPCIE NA UKRAJINE NEVYHNUTNÉ PRE ĎALŠIE FINANCOVANIE UKRAJINY
Zistenia správy OECD a prípady zo zahraničnej tlače jednoznačne poukazujú na vážne podozrenia z korupcie a neefektívneho hospodárenia na Ukrajine. Slovensko je preto oprávnené žiadať dôkladné preverenie stavu hospodárenia Ukrajiny v súvislosťou s podozreniami z korupcie zo strany EÚ zamerané na transparentnosť čerpania finančných, humanitárnych a vojenských zdrojov poskytovaných EÚ. Takisto v rámci zabezpečenia podmienok pre ďalšiu pomoc Ukrajine je potrebná legislatívna istota, že ďalšia pomoc EÚ, najmä finančná, nespadne do korupčných schém a bude efektívne a transparentne využitá na pomoc bežným Ukrajincom a nie na obohatenie sa Ukrajinských elít.
Slovensko by týmto malo byť príkladom aj pre ostatné krajiny EÚ a sveta. Predposkytnutím ďalšej, viac ako 50 miliardovej pomoci Ukrajine zo strany EÚ musia byť aj Slováci ako aj zvyšok demokratickej a civilizovanej Európy a sveta presvedčení, že tieto finančné prostriedky neskončia v korupčných schémach, ktoré popisuje správa OECD. Takéto kroky posilnia dôveru verejnosti aj členských štátov EÚ v mechanizmy podpory Ukrajiny a prispejú k efektívnejšiemu boju proti podozreniam z korupcie.
Autor: Martin Halás, člen Rady vlády SR pre mimovládne neziskové organizácie
Príloha: Správa OECD Review of Anti-Corruption Reforms in Ukraine under the Fifth Round of Monitoring;
https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2024/03/review-of-anti-corruption-reforms-in-ukraine-under-the-fifth-round-of-monitoring_b824ee81/9e03ebb6-en.pdf
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik