Dodávatelia pre automobilový priemysel budú mať vážne problémy. Očakávaný nárast elektromobility neprichádza a vplyv na viaceré firmy je už teraz devastačný. Aký vplyv to bude mať na Slovensko?
Spoločnosť, ktorá prežila Napoleona aj dve svetové vojny, nezvládla krízu v európskom automobilovom priemysle. Vyhlásením konkurzu sa ocitla na zozname obetí náročného prechodu na elektromobilitu. Výrobca plastových komponentov pre automobilový priemysel, Gerhardi Kunststofftechnik, založený v roku 1796, bol dlhoročným partnerom Mercedes-Benz Group, pre ktorú vyrábal aj ikonickú plastovú hviezdu na mriežky chladičov vozidiel.
“Dôvodom ukončenia výroby firmy boli rastúce výrobné náklady, pokles dopytu a zásadné zmeny v automobilovom priemysle. Tento krok zasiahol 1 500 zamestnancov,” píše Bloomberg.
Na Slovensku sa v roku 2023 vyrobilo 1,08 milióna vozidiel, čo je nárast v porovnaní s rokom 2022 o takmer 100.000 vozidiel. Slovensko naďalej zostáva podľa zväzu automobilového priemyslu svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na obyvateľa, na 1000 obyvateľov sa v SR vyrobí 198 vozidiel.
SR patrí medzi top krajiny aj v produktivite práce na zamestnanca, počet vozidiel vyrobených na jedného zamestnanca dosiahol hodnotu 12,6, lepšie je tom iba Španielsko. Aj všetky ostatné ekonomické ukazovatele zostávajú na vysokých hodnotách. Automobilový priemysel sa podieľa na celkových tržbách v priemysle 46,5 %, na exporte je to 41,4 %. Sektor zamestnáva priamo viac ako 170.000 ľudí, agregovaná zamestnanosť dosahuje 255.000 ľudí.
Gerhardi nie je jediná firma v európskom automotive, ktorá sa ocitla na pokraji krachu. Stovky malých a stredných dodávateľov automobilového priemyslu v Európe čelia podobným problémom. Volkswagen, Stellantis a Ford Motor znižujú výrobu spaľovacích motorov a sústreďujú sa na elektromobily. Tento trend však neprináša okamžité benefity pre dodávateľov. Naopak, niektorí sa dostali do patovej situácie.
Francúzsky výrobca komponentov Forvia, ktorý dodáva súčiastky pre Stellantis a Volkswagen, už zrušil tisíce pracovných miest. Dôvodom je postupná zastaranosť tradičných produktov, ako sú prevodovky či výfukové systémy. Zaujímavé je, že ani dodávatelia napojení na elektromobilitu nie sú v bezpečí, čoho príkladom je švédska spoločnosť Northvolt.
Podľa združenia CLEPA, ktoré zastupuje dodávateľov automobilového priemyslu, európski výrobcovia súčiastok tento rok ohlásili 53 300 prepúšťaných pracovníkov, a to najmä v Nemecku.
Podľa štúdie poradenskej spoločnosti McKinsey jeden z piatich dodávateľov očakáva, že v roku 2025 bude stratový. Až dve tretiny z nich hlásili za rok 2024 maržu päť percent alebo menej. Nemecký výrobca Webasto, ktorý dodáva strešné a vykurovacie systémy, sa už ocitol v situácii, že musí riešiť reštrukturalizáciu dlhu vo výške viac ako jednej miliardy eur. Dokonca ani plánované továrne na batérie sa nevyhýbajú problémom – 11 z 16 plánovaných európskych projektov bolo zrušených alebo pozastavených.
Dôsledky problémov dodávateľov sa prejavujú aj na lokálnej úrovni. Nemecká spoločnosť ZF Friedrichshafen, významný výrobca prevodoviek, znižuje počet zamestnancov o 14-tisíc. V Taliansku spôsobuje prechod na elektromobily dodávateľom vážne problémy. Stellantis opakovane zastavil výrobu elektrickej verzie Fiatu 500 pre jeho vysokú cenu, ktorá odrádza kupujúcich.
Výsledkom sú krachy firiem ako Delgrosso a reštrukturalizácie ďalších, napríklad CLN-Coils Lamiere Nastri. Marco Gay, predseda priemyselného zväzu v Turíne, varuje, že Taliansko môže prísť o kľúčový priemysel s historickým významom.
Obavy z diania v automobilovom priemysle môže mať na Slovensku cez 170-tisíc zamestnancov, z ktorých okolo 76-tisíc pracuje priamo vo výrobe automobilov.
Hrozia podobné scenáre ako v Nemecku, či Taliansku aj u nás? Predstavitelia automobiliek, zatiaľ, o Slovensku mlčia, pričom našou výhodou zostáva najmä lacná pracovná sila oproti krajinám, v ktorých sa spustili hromadné prepúšťania.
Pochová nezmyselný Green deal automobilový priemysel, alebo nás od cesty Detroitu zachráni zrušenie obmedzení?
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik