MAZUREK EXKLUZÍVNE pre HD: V Bruseli sa dejú veci, ktoré občania netušia
18 | 12 | 2024 I Bari Zajačková

"Bruselské elity systematicky presadzujú absurdné a radikálne návrhy bez ohľadu na ich dopady," hovorí nezaradený europoslanec EP Milan Mazurek (hnutie Republika) v exkluzívnom rozhovore pre náš denník. Otvorene kritizuje korupčný škandál komisára Reyndersa, nomináciu Maroša Šefčoviča a varovne dvíha prst pred ďalším obdobím stagnácie pod vedením von der Leyenovej. Nešetrí ani kritikou zelenej agendy, ktorá podľa neho priamo ohrozuje pracovné miesta na Slovensku.

Ako vnímate kauzu komisára Reyndersa a obvinenia z korupcie?

Ak sa tieto obvinenia potvrdia, odhalia hlboké nedostatky a systémovú prehnitosť a skazenosť v štruktúrach, ktoré majú slúžiť ako vzor integrity a spravodlivosti. Navyše, ide o obrovské pokrytectvo, keďže tí, ktorí sa hlasno oháňali právom a transparentnosťou, sú sami predmetom vážnych podozrení. Tento prípad je dôležitým signálom. Európske štrúktúry treba reformovať a tých ľudí vymeniť. Musíme sa vrátiť k zdravému rozumu a základu, ktorý spočíval
v spolupráci slobodných európskych národov
, bez politického diktátu a nátlaku všetkých druhov.

Čo bolo podľa Vás spúšťačom toho, že vyplávali na povrch tieto podozrenia len nedávno?

Zrejme to súvisí s tým, že Didier Reynders, bývalý európsky komisár pre spravodlivosť, stratil svoju imunitu 1. decembra 2024. Miera korupcie a ohýbania práva sú podľa všetkého také veľké, že sa to už nedalo ďalej skrývať a ututlávať. Na základe zverejnených informácií sa však dá predpokladať, že daný eurokomisár bol presvedčený o svojej nedotknuteľnosti, a že je nadradený systémom presadzovania spravodlivosti. Verím však, že takéto drzé postoje sú navždy minulosťou.

Nová Európska komisia

Čo hovoríte na nomináciu Maroša Šefčoviča za komisára?

Šefčovičova dlhoročná kariéra v európskych inštitúciách spočívala v oddanej službe bruselským elitám. Tento človek nikdy nezastupoval záujmy Slovenska. Jeho nominácia je preto obrovským sklamaním pre všetkých, ktorí očakávajú zásadové zastúpenie Slovenska. Slovensko si zaslúži komisára, ktorý má odvahu presadzovať reálne záujmy svojich občanov – nie niekoho, kto je ochotný uprednostniť systémové záujmy Bruselu pred potrebami svojej vlastnej krajiny. Z tejto konkrétnej nominácie som teda veľmi sklamaný.

Je podľa vás nová komisia lepšia alebo horšia ako tá predchádzajúca?

Nová Európska komisia pod vedením Ursuly von der Leyenovej nie je ničím iným než pokračovaním starého systému, ktorý opakovane zlyháva v riešení kľúčových problémov Európy a sám ich prehlbuje. Je to smutná správa pre Európu, ktorá namiesto skutočného pokroku čelí ďalšiemu obdobiu stagnácie a centralizácie moci. Pod vedením tejto komisie čakajú Európu ťažké časy – či už ide o otázky migrácie, energetickej krízy, alebo ochrany suverenity jednotlivých štátov. Von der Leyenová stále ukazuje, že bruselské elity sú odtrhnuté od reality, ktorá trápi milióny občanov. Ako poslanec Európskeho parlamentu urobím všetko, čo je v mojich silách, aby som čelil týmto chybám a bránil záujmy našich občanov. Pozitívna správa je, že je nás podobne zmýšľajúcich poslancov čoraz viac. Ak v danom trende vydržíme, môžeme sa nakoniec dočkať konca komisie, ktorá nehľadí na záujmy občanov členských štátov.

Čo by mali občania očakávať od novej komisie?
Od novej Európskej komisie občania nemôžu očakávať nič iné než pokračovanie politiky, ktorá tu bola doteraz. Často obmedzovala každodenný život alebo otvorene škodila. Mená ako Ursula von der Leyenová a Maroš Šefčovič sú jasným signálom, že táto komisia bude presadzovať len záujmy bruselských elít, nie potreby bežných občanov. Namiesto riešení pre energetickú krízu, vysoké ceny alebo ochranu národnej suverenity sa občania dočkajú nových regulácií, reštrikcií a nezmyselných nariadení, ktoré zhoršia kvalitu života miliónom ľudí. Program tejto komisie je zrejmý – centralizácia moci, obmedzovanie slobody a diktovanie podmienok, ktoré ignorujú realitu v členských štátoch. Občania v členských štátoch sa však za každých okolností musia postaviť za ochranu slobôd a práv. Rovnako musíme dôsledne trvať na preverení všetkých podozrení z korupcie, spájaných priamo s predsedníčkou komisie,v otázke nákupu vakcín.

Zelená agenda

Výbor TRAN nedávno prišiel s návrhom na obmedzenie rýchlosti v mestách na 30 km/h. Ako to vnímate? 

Tento návrh nie je oficiálnym stanoviskom výboru TRAN, ale individuálnou iniciatívou progresívneho poslanca Kaia Tegethoffa z Nemecka. Ide o jeden z mnohých šialených  návrhov, s ktorými na tomto výbore zápasím. Pod rúškom „progresívnych“ riešení sa často skrývajú nedomyslené opatrenia, ktoré komplikujú každodenný život normálnych ľudí, obmedzujú ich slobodu a nepremyslene zasahujú do mobility. Ako člen výboru TRAN považujem za svoju povinnosť postaviť sa proti takýmto extrémnym nápadom
a presadzovať riešenia, ktoré budú rozumné, vyvážené a budú rešpektovať potreby obyvateľov aj dopravnú realitu. V mene všetkých slušných a normálnych ľudí budem aj naďalej bojovať proti podobným absurdným návrhom a predovšetkým za úplnú slobodu v otázkach dopravy a mobility. Nikto ľuďom nesmie prikazovať, aby povinne prešli na autá s elektrickým motorom.

Prečo podľa vás prichádzajú takéto radikálne návrhy práve teraz - nie je to ďalší dôkaz odtrhnutosti bruselských úradníkov od reality?  

Takéto nezmyselné nápady nie sú žiadnou novinkou – v bruselských inštitúciách sa objavujú už celé roky. Milan Uhrík na tieto problémy upozorňoval ako jediný slovenský europoslanec už dávno a vďaka jeho odvahe sa mnoho ľudí dozvedelo o mnohých legislatívnych návrhoch, vďaka ktorým EÚ nepôsobí v najlepšom svelte. Napríklad o tom, ako bruselské elity systematicky presadzujú absurdné a radikálne návrhy bez ohľadu na ich dopady. Dnes v tomto boji pokračujem a spolu s mnohými ďalšími normálnymi kolegami sa snažíme tieto škodlivé iniciatívy zastaviť.

Automobilový priemysel

Máte informácie o tom, že by Európska komisia mohla prehodnotiť emisné normy Euro 7?

Obávam sa, že žiadne zásadne prehodnotenie autodeštrukčnej politiky Európskej únie voči vlastným občanom, zo strany Európskej komisie nepríde. Tieto normy predstavujú zbytočné obmedzovanie európskeho priemyslu, ktorý už teraz čelí bezprecedentným výzvam, vrátane vysokých nákladov na energie, nadmernej regulačnej záťaži a klesajúcemu dopytu. Takéto opatrenia ohrozujú nielen konkurencieschopnosť našich výrobcov, ale priamo zasahujú aj do kľúčových pracovných miest, ktoré sú životne dôležité pre milióny európskych rodín. Zároveň mám obavy, že tento tlak a nevyvážená ekoagenda budú zo strany komisie naďalej eskalovať, čo bude mať vážne a nebezpečné dopady na naše hospodárstvo, zamestnanosť a sociálnu stabilitu. Ako člen Výboru pre dopravu, ktorý sa priamo zaoberá týmito otázkami, si plne uvedomujem, že ide o oblasť životne dôležitú pre občanov a úzko spätú s našou každodennosťou. Spolu s kolegami robíme maximum preto, aby sme brzdili škodlivú ekoagendu. Aktívne podporujem iniciatívy všetkých kolegov a frakcií, s ktorými využívame všetky dostupné prostriedky na to, aby sme na novú Európsku komisiu vyvíjali tlak. Našou prioritou je chrániť záujmy občanov a zachovať konkurencieschopnosť európskeho priemyslu. Našťastie však prichádzajú otvorené hlasy aj z najväčšej frakcie EPP o tom, že emisné normy a zákaz spaľovacích motorov sa musia prehodnotiť alebo zrušiť. Spolu s pravicovými frakciami v Európskom parlamente takto dosiahneme pohodlnú väčšinu na to, aby sme tento zákaz dokázali budúci rok zrušiť. Občania san a mňa môžu v tomto rozhodnutí spoľahnúť.

Aké kroky by mala EÚ urobiť, aby prestala ohrozovať pracovné miesta na Slovensku?  

Európska únia by mala okamžite prestať presadzovať politiky, ktoré podkopávajú ekonomiku členských štátov a ohrozujú pracovné miesta. Potrebujeme stabilitu, nie ďalšie bruselské experimenty. Prvým krokom musí byť zlepšenie pracovných podmienok a zvýšenie platov, aby slovenskí občania neboli nútení hľadať lepšie podmienky v zahraničí. Na zlepšenie platovej situácie občanov v členských štátoch EÚ však potrebujeme menej daní, nie viac. Zavádzať celoeurópske emisné povolenky a nové dane, ako príjem do spoločného rozpočtu ide priamo proti záujmu občanov a nikdy ich nebudem podporovať.

Európska únia by mala prestať dávať prednosť záujmom nadnárodných korporácií a konečne začať podporovať lokálne firmy a pracovné miesta. Rovnako dôležité je úplné obmedzenie nelegálnej migrácie z krajín tretieho sveta, ktorá nielenže vytvára tlak na pracovný trh, ale ohrozuje aj sociálnu súdržnosť a bezpečnosť našich komunít. Bruselské elity musia pochopiť, že riešením nie je masová migrácia, ale ochrana a podpora pracovných miest pre občanov členských štátov, ako aj podpora pôrodnosti v štátoch EÚ. Slovensko, rovnako ako celá EÚ nepotrebuje lacnú pracovnú silu z vonku, ale dôstojné pracovné podmienky pre svojich ľudí a podporu mladej generácie. Ak EÚ nebude konať v tomto smere, bude ďalej strácať dôveru a legitimitu medzi vlastnými občanmi.

Ďakujeme za rozhovor Ing. Milanovi Uhríkovi, PhD. - nezaradenému poslancovi Európskeho parlamentu

Upozornenie: Za uvedené názory zodpovedá výlučne ich autor. Tieto názory nevyjadrujú bezpodmienečne oficiálne stanovisko Európskeho parlamentu.

Premiér Fico sa vyjadril k situácii v zdravotníctve
Riešenie situácie v zdravotníctve v súvislosti s výpoveďami lekárov je na ministrovi zdravotníctva Kamilovi Šaškovi (Hlas-SD), ktorý vie presne, čo má robiť. Vyplýva to z utorkových vyjadrení premiéra Roberta Fica (Smer-SD). Zdôraznil, že je v téme... Čítať ďalej
17 | 12 | 2024 | Gabriela Fedičová/TASR

Vážení naši čitatelia

Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme. 
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:

1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;

2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;

3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"

Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457

Do poznámky prosíme uviesť "dar".

Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.

Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik