Viacerí klienti známej banky prišli o všetky svoje úšpory, ktoré mali uložené na bankových účtoch. Domnievajú sa, že sa stali obeťami hekerského útoku na web ich banky. Banka však tieto tvrdenia odmieta a tvrdí, že klienti naleteli na tzv. phishingový podvod a sami poskytli podvodníkom prístupové údaje k účtu. V niektorých prípadoch dokonca polícia trestné oznámenie odmietla, píšu Regióny.
O svojej skúsenosti informovala pani Kristína, ktorá na internete nešťastne poskytla svoje prihlasovacie údaje hekerom. Následne prišla o všetky svoje peniaze. „Zistila som, že mám ešte 20 eur a že sa uskutočnila platba vo výške 1 300 eur v rámci Európy. Tak som sa, samozrejme, hneď vydesila, lebo to boli všetky peniaze, čo som na tom účte mala,“ uviedla.
Podobný prípad zažila pani Darina: „Prvýkrát mi odišlo z účtu 3 000 eur na účet do Belgicka. Keď som sa prihlásila tým istým spôsobom druhýkrát, zmizlo mi z účtu 1 000 eur, a to išlo do Litvy.“
Klientky sa domnievajú, že v čase prihlásenia do internetbankingu navštívili falošnú stránku banky. Stránka vyzerala ako originál, jediným rozdielom bola zverejnená informácia o problémoch banky. Po zadaní autorizačného kódu im hekeri presmerovali finančné prostriedky na zahraničné účty.
IT bezpečnostný expert Pavol Lupták tvrdí, že mohlo dôjsť k znefunkčneniu originálnej webovej stránky banky a jej nahradeniu falošnou. Týmto spôsobom mohli útočníci získať prihlasovacie údaje.
Banka označila klientov za obeťe phishingového útoku, pričom poukázala na to, že sama čelila DDoS útoku, ktorý mal za cieľ obmedziť funkčnosť jej stránok. Tvrdí, že k úniku dát nedošlo a ochrana klientov je pre ňu prioritou.
Polícia v prípade pani Dariny odmietla trestné oznámenie s odôvodnením, že klientka nebola dostatočne opatrná. „Oznamovateľka dobrovoľne zaslala peniaze, nakoľko jej na zrealizovanie platby prišiel autorizačný kód. Neprečítala si celú SMS správu, kde mala uvedenú sumu aj účet, na ktorý sa peniaze prevádzajú,“ uviedla hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Trenčíne Petra Klenková.
Na sociálnych sieťach sa prihlásilo ďalších 12 ľudí, ktorí zažili podobnú situáciu. Podľa odhadov sa celková škoda pohybuje vo výške vyše 50-tisíc eur. Obete tvrdia, že ich banka neinformovala o prebiehajúcich hekerských útokoch.
Bezpečnostní experti odporúbcajú dôsledne dodržiavať pravidlá bezpečnosti, ako je kontrola adresy webovej stránky, neklikanie na podozrivé odkazy a opatrnosť pri zdieľaní prihlasovacích údajov. Situácia podčiarkuje potrebu zvyšovania povedomia o kybernetickej bezpečnosti medzi verejnosťou.
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik