Načo odoberať ruské ropné produkty priamo a lacno, keď sa to dá okľukou a draho cez Indiu? Indické rafinérie zvyšujú dodávky ropných produktov do Európy – motorovej nafty aj leteckého kerozínu. Za šesť mesiacov finančného roka, ktorý sa začal v Indii v apríli, dodali krajiny EÚ o 40 percent viac nafty ako rok predtým – 58,4 milióna barelov. V prípade leteckého paliva sa zásoby zvýšili o 38 percent na 47,9 milióna barelov. Takéto údaje zverejňuje Ministerstvo obchodu a priemyslu Indie.
Dovozy rastú aj napriek tomu, že väčšina tankerov naďalej obchádza Červené more a Suezský prieplav kvôli hrozbe ostreľovania jemenskými povstalcami a plavia sa dlhšou dlhšou cestou okolo Afriky. Veď ropovody z Ruska pokojne vypnime, prečo by sme mali mať niečo lacno, keď to môžeme mať draho?
Podľa indickej agentúry sa v tomto finančnom roku príjmy indických rafinérií z vývozu ropných produktov do Európy zvýšili o 36 percent – na 11,27 miliardy USD za šesť mesiacov.
Hlavným klientom indických rafinérií je naďalej Holandsko, ktoré je medzinárodným centrom obchodu s ropnými produktmi. Krajina má leví podiel z Indie – v prúde paliva aj nafty. Ďalším najväčším nákupcom indického leteckého petroleja je Spojené kráľovstvo a Francúzsko je druhým najväčším nákupcom motorovej nafty. Belgicko a Rumunsko tento rok znížili dovoz ropných produktov z Indie.
Je zrejmé, že indické ropné produkty sú naďalej jedny z najkonkurencieschopnejších, keďže ich objemy vyvezené do Európy prevýšili v prvej polovici roka objemy exportované do Ameriky.
Dodávky indických ropných produktov už viac ako raz vyvolali hlučné vyhlásenia politikov z Európskej únie, keďže sa krajina stala jedným z najväčších dovozcov ruskej ropy a zo surovín z Ruska sa vyrába aj letecké palivo a motorová nafta pre EÚ . Na rafinovanú ruskú ropu sa však pri dodávkach do krajín EÚ nevzťahujú sankcie.
„India využila medzeru v sankciách na rafináciu ropy a stala sa najväčším vývozcom ropných produktov do EÚ. V prvých troch štvrťrokoch 2024 vzrástol export do EÚ z Jamnagaru, Vadinaru (v Gudžaráte) a novej rafinérie Mangalore, ktoré sú čoraz viac závislé od ruskej ropy, medziročne o ďalších 58 percent.“ , hovorí najnovšia správa Centra pre výskum energie a čistého vzduchu (CREA).
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik