Audit v Medzinárodnom dome umenia pre deti BIBIANA odhalil viaceré závažné pochybenia. Za predchádzajúceho vedenia bol opakovane porušovaný zákon o verejnom obstarávaní, vyplácané cestovné náhrady neoprávneným osobám, ktoré nemali s inštitúciou žiadny právny vzťah a preplácané faktúry bez akýchkoľvek objednávok a finančných kontrol. Pochybenia sa ukázali aj v uzatváraní pracovných zmlúv. Na tlačovej konferencii o tom dnes informovali ministerka kultúry Slovenskej republiky Martina Šimkovičová a riaditeľka Medzinárodného domu umenia pre deti BIBIANA Petra Flach.
„Od začiatku sme tvrdili, že Zuzana Liptáková BIBIANU riadiť nevedela. Jedna vec je, akými odborníkmi sa obklopila, pretože ich nezaujímalo nič iné ako LGBTI+ témy a tie chceli pretláčať do úplne každej aktivity – do výstav aj súťaží,“ uviedla ministerka Šimkovičová s tým, že výsledkom boli také skvosty ako výherný animovaný film „Babkin sexuálny život“ alebo výherná najkrajšia kniha „plná genitálií“. „Je to len jedna časť z toho, ako pani riaditeľka túto inštitúciu pre deti riadila,“ zdôraznila ministerka kultúry.
Ako uviedla riaditeľka BIBIANY Petra Flach, inštitúcii vznikla v minulom období škoda. Výsledkom plánovaného interného auditu ministerstva kultúry je 24 závažných pochybení, čo znamená, že inštitúcia sa nevyhne pokute od zriaďovateľa. „Audit odhalil závažné porušenia zákona a systémové zlyhania, ktoré sa v BIBIANE hromadili viaceré roky,“ povedala s tým, že inštitúcia pod vedením Zuzany Liptákovej nielen, že neodstránila nedostatky, ktoré preukázal ešte predošlý audit v roku 2017, ale ešte sa situácia zhoršila.
Riaditeľka Bibiany Flach konkretizovala, že audit na 108 stranách poukázal na 24 závažných nedostatkov pri hospodárení a riadení inštitúcie, vrátane chýbajúcej finančnej kontroly. "Prebiehalo to tak, že ak si zamestnanec chcel niečo objednať, tak si to objednal, nikto mu to neschvaľoval, nepreveroval krytie i opodstatnenosť nákupu," priblížila.
Nedostatky sa mali týkať aj neaktualizácie či absencie interných smerníc, neoprávneného použitia prostriedkov či porušení zákona o verejnom obstarávaní.
O praktikách bývalého vedenia informovala aj komisárka Bienále ilustrácií Bratislava Zuzana Jarošová, ktorá upozornila na lustrovanie novinárov vtedajšej RTVS podľa ich ideologického zamerania. Boli vytvárané tzv. „čierne zoznamy“. „Inštitúcia, ktorá sa budovala 30 rokov a pôsobili v nej skvelé osobnosti, sa za rok a pol dostala na kolená,“ zdôraznila. Zároveň upozornila na takmer zmarenú medzinárodnú súťaž Bienále ilustrácií Bratislava, pokusy o zmenu medzinárodného štatútu a politizáciu inštitúcie.