Obchodné reťazce majú hotový súbor chytákov na zákazníka a jeho peňaženku. Niektoré z ich trikov ste si určite všimli aj sami, len na vás nepôsobili ako úmyselné triky. Lenže cieľom obchodu je, aby ste v ňom nechali čo najviac. Slovenský YouTuber prezradil niekoľko trikov a sú aj také, ktoré sme si všimli aj my v redakcii. Pozor na ne pri sobotňajšom rodinnom nákupe. Vlastne naň radšej choďte sami a najedení...
Veľké nákupné vozíky, lákavé informácie o výpredajoch, ukotvenie v cene, či prechádzky cez celý obchod, to sú niektoré z trikov. Patria tam aj ochutnávky, vhodný výber hudby či osvetlenia, málo priestoru pri pokladniach.
Do „správneho“ nákupného vozíka sa vám zmestí všetko, vrátane vášho dieťaťa a pohodlia. Veľký nákupný vozík na vás pôsobí dojmom, že v ňom vlastne nič nemáte, že si pokojne môžete dopriať aj tú akciovú šunku, či XXL balenie chipsov.
Navyše – prečo si do vozíka neodložiť tašku a kabát, nech je nakupovanie pohodlnejšie. A komfortnejšie.
„Pre deti tam zase máte stoličky alebo autíčka, do ktorých ich posadíte. Oni potom nepobehujú po predajni nerobia bordel a vy nahnevaný v polovičke nákupu všetko nepoložíte a neodídete preč,“upozorňuje YouTuber na ďalšiu výhodu obrovského vozíka.
Aj keby bol z celého sortimentu predajne vo výpredaji len päť výrobkov, bez obrovského, bombastického nápisu o tom musíte byť informovaný. Tento trik sa predajcom oplatí zvlášť v predvianočnom období. Vtedy ako zákazníci menej premýšľame o cenách a nápis do obchodu pritiahne viac ľudí.
„Naviac si všimnite, že všetky tie nápisy sú väčšinou červenou farbou. Prečo nie zelenou alebo modrou, alebo hocijakou inakšou? Lebo červená priťahuje pozornosť vášho mozgu. Červená znamená urgenciu, nutnosť reagovať rýchlo, nech niečo nezmeškáte,“približuje YouTuber.
YouTuber pripomína „ťah“ Stevea Jobsa z prelomu storočia. Ten zákazníkov „ukotvil“ v cene, že nový i-pad bude stáť tisíc eur, no o chvíľu neskôr cenu znížil na polovicu a ľudia mu za to ešte aj tlieskali, lebo veď „dal dole“ polovicu z ceny. Lenže ... to nebola náhoda.
Najskôr v obchodoch či ponukách uvidíte preškrtnutú vysokú sumu a pri nej novú, akčnú. Ak tovar nekupujete pravidelne, ani si nevšimnete, že tá preškrtnutá suma je nadhodnotená tak, aby sa vám akciová zdala výhodná. Rada – nevezmite prvé, čo vám oči uvidia. O dve police vyššie, či nižšie, je možno v prijateľnejšej cene, ktorá však nie je zvýraznená ešte aj nápisom „kúpte hneď, zásoby sa míňajú“.
Obchody si veľmi dobre sledujú, ktoré produkty sú najpredávanejšie. Preto kým sa k nim dostanete, musíte sa prejsť okolo lákavo voňavého pečiva, „naleštených“ paradajok, či „výrazne zlacnených čokolád.
Nehovoriac o tom, že čím dlhšie sme v obchode, tým väčšia je možnosť, že kúpime aj to, čo sme vôbec nemali v úmysle.
Vo väčších obchodoch ste sa už určite stretli s ochutnávkami syrov, čipsov či nápojov. Tu sa obchod spolieha na „princíp reciprocity“ – ochutnal som, musím sa „odvďačiť“ nákupom.
„Ochutnávkou sa nám tiež znižujú naše obavy. Už sme to vyskúšali, už sme zistili, že to je dobré, už sa toľko nebojíme zlej kúpy,“vysvetľuje YouTuber.
Podvedome takáto hudba navodzuje príjemné pocity, sme uvoľnení, nemusíme sa ponáhľať. Lenže to znamená aj dlhší čas strávený v obchode.
Navyše tovar je krásne nasvietený, že aj tričko, ktoré vám doma, pri dennom svetle „ukáže“, že vám jeho horčicová farba vôbec nejde k pleti a navyše vám pridá pár kíl, v zrkadle skúšobnej kabínky na vás vyzeralo tak, že ste si povedali, že ho „musíte mať“.
„Garantujem vám, že mnohé prevádzky majú bežne pri vstupe nenápadné rozprašovače nad vašimi hlavami. Tými aktivujú vaše vnímanie, chuťové poháriky a zvyšujú šancu, že sa budete lepšie cítiť, že váš nákup bude väčší,“ hovorí autor videa. Toto asi poznáme všetci – ideme okolo voňavého pečiva a už sa nám „prebudia“ slinné žľazy...
Kopec žuvačiek, bateriek bezprostredne pri pokladni, prípadne chladiaci box s nápojmi „číhajúci“ na ľudí v rade. A vy unavený z pochodovania po obchode hodíte do košíka ešte fľašu koly, či cukríky...
Mimochodom, priestor pri pokladniach býva úzky z praktického dôvodu. – pre nakupujúcich ťažšie odložiť tovar, ktorý si medzičasom rozmysleli, že nechcú. No a tí nechcú byť „za hulvátov a robiť neporiadok...
Máme ich v redakcii niekoľko. Dobrá rada je, nevziať si pri vchode vozík, ale štandardný košík. Niektorí zásadne nechodia nakupovať s deťmi. Ďalší sa pred nákupom najedia, aby ich, hladných, nezlákali kopy síce chutného, ale zbytočného maškrtenia. No a ďalší nedajú dopustiť na nákupný zoznam a jeho striktné dodržiavanie.
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik