Primátor Bratislavy Matúš Vallo sa v hlavnom meste počas svojho druhého volebného obdobia správa, ako neobmedzený mocipán. Dôkazov je niekoľko, no medzi tie najvýraznejšie nesporne patrí cyklopruh na Vajanského nábreží. Kritizujú ho nie len vodiči a politici, ale aj odborníci na dopravu a urbanistiku. Vallo si však tvrdohlavo stojí za svojim „dielom“ – aj napriek tomu, že ho opúšťajú aj jeho verní.
Cyklopruh na Vajanského nábreží bol postavený pred rokom, no za ten čas sa proti nemu postavili nie len politici a vodiči. Že to vôbec nie je dobré riešenie ukázala už čoskoro po jeho výstavbe prax. Neskôr aj parlament schválil zákon, ktorý by mal podobným nezmyslom zabrániť, primátor Vallo je však stále spokojný. Nie tak vodiči, ktorí si vo veľkom na obrubníkoch ničili autá. Vallov poslanecký klub opustil aj podpredseda dopravnej komisie – o tom, čo sa chystá sa tí, ktorí majú o doprave v meste hovoriť ako prví sa o úprave dozvedeli až zo sociálnych sietí. Aj podľa neho má cyklopruh niekoľko vážnych nedostatkov, bratislavská Cyklokoalícia si však myslí, že vodiči si skrátka musia zvyknúť.
Príbeh nešťastného cyklopruhu sa začal písať pred zhruba rokom. Jeho výstavba sa začala napriek tomu, že cyklisti majú v týchto miestach veľmi dobré podmienky na presun. Poslanec Ján Mažgút (Smer-SSD) vtedy skonštatoval, že: „Každé jedno miesto na pomyselnej mape, kam Vallo po slepiačky zapichol špendlík, Bratislavčania okomentovali slovami „tak tu sa to pekne dejevallo!“ A tak to bude žiaľ aj s týmto nábrežím.“ Žiaľ, prax mu dala za pravdu.
Prišiel školský rok a s ním aj výrazné zahustenie dopravy na Vajanského nábreží, čo prinieslo aj prvé dopravné kolízie. Tie len zhoršili situáciu s „večne upchatým“ centrom Bratislavy. Vodičom tiekli nervy, Vallo bol spokojný s postupom jeho plánov. Začali sa ozývať aj odborníci, ktorí hovorili, že cykopruh je paškvil a že na jeho mieste by bol vhodnejší pruh pre autobusy. Postupne sa k tomu, že Vallov cyklopruh je nezmysel, vyjadrilo aj ministerstvo dopravy, ktoré do parlamentu posunulo zákon, ktorý by mohol priniesť jeho zrušenie. Zákon bol v júni schválený, no Vallo stále trvá na tom, aký bol cyklopruh skvelý nápad.
Mnohí vodiči si na zle viditeľných obrubníkoch a ostrovčekoch poškodili pneumatiky.
„Ja som tadiaľ odvtedy ani nešla, obchádzam to „na sto kilometrov“. Bojím sa toho, ako čert kríža,“ hovorí pre portál tvnoviny Alžbeta, ktorej obrubník poškodil nie len pneumatiku, ale aj disk na kolese. So žiadosťou o odškodnenie by podľa právnika Ivana Syrového mohla uspieť aj na súde, keďže mesto obrubníky označilo reflexnými prvkami až na prelome rokov. Správca by zodpovedal škodu na vozidlách, ktoré boli poškodené.
Aj podľa Martina Winklera, podpredsedu dopravnej komisie a poslanca bratislavského mestského zastupiteľstva sú obrubníky riešené veľmi nešťastne. Podľa neho mohli byť obrubníky oválne, nie s ostrými hranami. Práve Winkler pre cyklopruh opustil primátorov poslanecký. O cyklopruhu sa dozvedel až keď už bol vo výstavbe.
„Myslím si, že je to dosť veľký trapas, aby sa to komisia, ktorá práve takéto veci má riešiť a sa k nim vyjadrovať ako poradný orgán zastupiteľstva, dozvedela zo sociálnych sietí,“kritizuje magistrát Winkler.
Winkler pripomína, že cyklopruh za 800-tisíc eur má niekoľko nedostatkov. Okrem iného aj miesto, kde do ochranného pruhu môžu vstupovať autobusy. Proti jeho mienke však stojí názor magistrátu, aj Cyklokoalície – tie si naopak myslia, že to nie je chyba.
Winkler si tiež myslí, že cyklopruh by úplne stačil v jednom smere, Cyklokoalícia však nesúhlasí. Podľa nej sú obojstranné pruhy bezpečnejšie a v zahraničí štandardné. Tej neprekáža ani negatívny postoj vodičov – musia si zvykať. Za projektom si stojí aj magistrát. Jediné miesto, kde sa chystá robiť úpravy, je v pôvodných plánoch zle zaznamenaný ľavý odbočovací pruh. Všetko ostatné je podľa magistrátu v poriadku.
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik