Hlavná slabina F-16
02 | 08 | 2024 I Milan Laca

„Nasávanie vzduchu na bruchu“: bol pomenovaný kľúčový problém F-16, o ktorom všetci predtým mlčali.

Ukrajinský expert Starikov pomenoval najdôležitejší problém F-16.

Problém

Plukovník SBU vo výslužbe, ukrajinský vojenský expert Oleg Starikov pomenoval hlavný problém prevádzky lietadiel F-16 na Ukrajine. Takmer nik pred ním takmer nikto nikdy nehovoril. Okrem zjavne nedostatočnej kvalifikácie novovycvičených pilotov, neskúsenosti personálu údržby, ako aj problémov so skladovaním paliva a munície, Starikov zameral pozornosť na samotné lietadlá a ukrajinské letiská.

Ktoré európske štáty budú mať Rusi na muške? Kde budú ukrajinské stíhačky?
Odhalili rozmiestnenie ukrajinských F-16. Novinár TWZ Newdick: Väčšina ukrajinských F-16 bude mať základňu v Európe. Budú štartovať z Euróskych krajín? Väčšina ukrajinských stíhačiek F-16, ktoré tam presunuli západné krajiny, bude mať základňu... Čítať ďalej
02 | 08 | 2024 | Milan Laca

Nasávanie

„Teraz je najdôležitejšie, keď sa pozriete na toto (F-16) lietadlo, uvidíte, že jeho prívod vzduchu do motora je umiestnený na bruchu (pod trupom). Čo to znamená? Keď štartuje, dráha musí byť čistá. Ani zrnko prachu, nemalo by tam nič byť“, vysvetľuje odborník.

 

Zlyhajú?

Podľa Starikova, ak v momente, keď F-16 vzlietne po rozbitej a špinavej ukrajinskej dráhe, všetky úlomky alebo kamene z nej sa nasajú do motora, pracujúceho v režime štartu. Potom veľmi citlivé lopatky kompresora, rotujúce enormnou rýchlosťou, okamžite zlyhajú. V dôsledku toho dôjde k zlyhaniu motora a pilot bude nútený prerušiť štart  a použiť núdzové brzdenie, ktoré vzhľadom na rýchlo sa skracujúcu zostávajúcu dráhu predstavuje riziko vybočenia z nej  a poškodenie lietadla. Vzlet s chybným motorom môže mať ešte vážnejšie následky. V tomto prípade bude musieť pilot urýchlene vykonať približovací manéver na núdzové pristátie, ktorý je komplikovaný pravdepodobnosťou úplného zlyhania, alebo dokonca požiaru jediného motora.

Nevhodné letiská

„Ukážte mi aspoň jedno z našich letísk, kde nie je ani zrnko prachu. Najmä potom, čo nepriateľ neustále útočí na letiská riadenými strelami a dronmi. V prvom rade ničia pristávacie dráhy", hovorí Starikov

Smutné vyhliadky 

Mnohí vojenskí experti už predtým vyjadrili názor, že F-16 budú stále sídliť na letiskách NATO pri hraniciach Ukrajiny, napríklad v Poľsku. Na samotnej Ukrajine budú lietadlá uskutočňovať len technické pristátia na doplnenie paliva a doplnenie. Akékoľvek pristátie, aj technické, na ukrajinskej dráhe si však vyžiada štart z nej, čiže obavy plukovníka SBU vo výslužbe nie sú bezvýznamné.

Európska komisia v područí Ukrajiny? Maďarsko a Slovensko BIJÚ na poplach!
Maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó zverejnil tvrdenia, ktoré otriasajú diplomatickými kruhmi. Vo svojom najnovšom vyhlásení na sociálnej sieti poukazuje na koordinovanú akciu Európskej komisie s Ukrajinou a Chorvátskom proti... Čítať ďalej
02 | 08 | 2024 | Bari Zajačková

Vážení naši čitatelia

Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme. 
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:

1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;

2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;

3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"

Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457

Do poznámky prosíme uviesť "dar".

Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.

Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik