Obavy vyslovené Európskou komisiou (EK) v súvislosti so zrušením Úradu špeciálnej prokuratúry (ÚŠP) a právomocou generálneho prokurátora zrušovať rozhodnutia nižších prokurátorov vychádzajú z neznalosti alebo nepochopenia koncepcie ústavného postavenia a úloh prokuratúry SR, ako aj účelu sledovaného mimoriadnym opravným prostriedkom podľa paragrafu 363 Trestného poriadku. Vyplýva to z reakcie generálneho prokurátora SR Maroša Žilinku na správu EK o stave právneho štátu.
"Na čele prokuratúry SR nie je ani EK a ani predsedníčka EK. Na čele prokuratúry SR je generálny prokurátor SR, ktorý riadi a kontroluje činnosť prokuratúry na všetkých stupňoch a nesie ústavnú zodpovednosť za činnosť, plnenie úloh a fungovanie prokuratúry," zdôraznil Žilinka vo svojom stanovisku, ktoré TASR sprostredkovala hovorkyňa Generálnej prokuratúry (GP) SR Zuzana Drobová.
"Ubezpečujem všetkých, že prokuratúra SR, ako samostatná hierarchicky usporiadaná jednotná sústava štátnych orgánov na čele s generálnym prokurátorom Slovenskej republiky, v ktorej pôsobia prokurátori vo vzťahoch podriadenosti a nadriadenosti, si plní a vždy bude plniť ústavne definované poslanie prokuratúry ako orgánu ochrany práv a zákonom chránených záujmov fyzických osôb, právnických osôb a štátu," zdôraznil generálny prokurátor. Vyslovil garanciu, že bude naďalej účelne využívať všetky právne nástroje v záujme ochrany zákonnosti a verejného záujmu.
So správou o právnom štáte sa oboznámila aj predsedníčka Súdnej rady SR Marcela Kosová. "Vyjadruje poľutovanie nad tým, že Zastúpenie EK na Slovensku na poslednú chvíľu zrušilo plánovanú diskusiu na 24. júla 2024, ktorá sa mala venovať stavu právneho štátu na Slovensku a prezentácii zverejnenej Správy o právnom štáte, čím sa eliminovala možnosť bezprostrednej a priamej komunikácie so zástupcami EK na Slovensku, ako aj s podpredsedníčkou EK pre hodnoty a transparentnosť Věrou Jourovou. Na diskusii sa mali zúčastniť aj členovia súdnej rady," uviedla hovorkyňa Kancelárie Súdnej rady SR Veronika Vasilková. Súdna rada sa k obsahu celej správy o právnom štáte vyjadrí ako kolektívny orgán.
Odporúčania EK sa týkajú okrem iného opatrení na zabezpečenie nezávislosti členov Súdnej rady, predloženia návrhov na reguláciu lobingu či zabezpečenia účinného a nezávislého vyšetrovania prípadov veľkej korupcie. Komisia odporúča aj posilniť pravidlá a mechanizmy s cieľom obnoviť nezávislé riadenie a redakčnú nezávislosť verejnoprávnych médií.
Stanovisko Generálnej prokuratúry SR k Správe Európskej komisie (EK) o stave právneho štátu, v ktorej vyjadruje obavy v súvislosti A) so zrušením Úradu špeciálnej prokuratúry (ÚŠP) v kontexte možného vplyvu na prešetrované prípady a ohrozenia efektívnosti a nezávislosti ich súdneho stíhania a B) s právomocou generálneho prokurátora zrušovať rozhodnutia nižších prokurátorov.
V prvom rade považuje generálny prokurátor SR za potrebné uviesť, že obavy vyslovené zo strany EK vychádzajú z neznalosti alebo nepochopenia
- koncepcie ústavného postavenia a úloh prokuratúry SR, ako aj
- účelu sledovaného mimoriadnym opravným prostriedkom podľa § 363 a nasl. Trestného poriadku (TP)
Na čele prokuratúry SR nie je ani EK a ani predsedníčka EK. Na čele prokuratúry SR je generálny prokurátor SR, ktorý riadi a kontroluje činnosť prokuratúry na všetkých stupňoch a nesie ústavnú zodpovednosť za činnosť, plnenie úloh a fungovanie prokuratúry.
Generálny prokurátor SR ubezpečuje všetkých, že prokuratúra SR, ako samostatná hierarchicky usporiadaná jednotná sústava štátnych orgánov na čele s generálnym prokurátorom Slovenskej republiky, v ktorej pôsobia prokurátori vo vzťahoch podriadenosti a nadriadenosti, si plní a vždy bude plniť ústavne definované poslanie prokuratúry ako orgánu ochrany práv a zákonom chránených záujmov fyzických osôb, právnických osôb a štátu.
Ad A) K možným obavám vysloveným EK súvisiacim so zrušením ÚŠP, ktorý nikdy nebol samostatným štátnym orgánom v sústave prokuratúry a ani orgánom nezávislým od Generálnej prokuratúry SR, upriamujem pozornosť EK, ale aj odbornej či laickej verejnosti, na časť IX. odôvodnenia nálezu Ústavného súdu SR z 03.07.2024, sp. zn. PL. ÚS 3/2024-761.
Z precízne odôvodneného rozhodnutia Ústavného súdu SR je o. i. zrejmé, že
...prechodné ustanovenia v zákone o prokuratúre a v zákone o prokurátoroch vytvorili zákonný základ na plynulý prechod pôsobnosti ÚŠP, spisov a písomností ÚŠP a na zaradenie prokurátorov zrušeného ÚŠP. Prechodné ustanovenia vychádzajú z ústavnej právomoci generálneho prokurátora prokuratúru efektívne riadiť.
..generálny prokurátor vydal v súvislosti so zrušením ÚŠP sériu interných riadiacich aktov, ktorých cieľom malo byť zabezpečenie riadneho konania a rozhodovania vo veciach patriacich do pôsobnosti Špecializovaného trestného súdu, resp. do pôsobnosti zrušeného ÚŠP.
...prechodné ustanovenia v zákone o prokuratúre a v zákone o prokurátoroch a interné riadiace akty generálneho prokurátora vydané v súvislosti so zrušením ÚŠP zabezpečujú univerzálny prechod spisov v neskončených veciach, teda aj tých, na ktoré sa vzťahujú medzinárodné záväzky Slovenskej republiky v oblasti trestnej politiky, na krajské prokuratúry, ktoré sú ako štátne orgány v sústave prokuratúry. Do pôsobnosti krajských prokuratúr ako štátnych orgánov v sústave prokuratúry patria aj nové veci. Tým budú medzinárodné záväzky Slovenskej republiky na úseku trestného postihu trestných činov poškodzujúcich finančné záujmy EÚ, korupčných trestných činov a nadnárodnej organizovanej trestnej činnosti zabezpečené.
...Slovenská republika pri úprave štruktúry prokuratúry konala v rámci právomocí, ktoré nepreniesla na EÚ, nevykonávala teda právo EÚ.
...zrušenie ÚŠP žiadnym spôsobom nezasahuje do nezávislosti súdnej moci a nespôsobuje tak ohrozenie účinnej súdnej ochrany práv osôb, ktoré im vyplývajú z práva EÚ.
...zrušenie ÚŠP nemá spojitosť so sankciami, ktoré slovenský právny poriadok predvída v prípade protiprávnych konaní poškodzujúcich finančné záujmy EÚ a neovplyvňuje ani účinný a úplný výber vlastných zdrojov EÚ.
Ad B) K možným obavám vysloveným EK v súvislosti s právomocou generálneho prokurátora zrušovať rozhodnutia nižších prokurátorov, upriamujem generálny prokurátor SR pozornosť EK, ale aj odbornej či laickej verejnosti, na nález Ústavného súdu Slovenskej republiky z 21.06.2023, sp. zn. PL. ÚS 1/2022-270.
Z precízne odôvodneného rozhodnutia Ústavného súdu SR je o. i. zrejmé, že
...mimoriadnym opravným prostriedkom podľa § 363 TP sa sleduje náprava porušenia zákona právoplatným rozhodnutím prokurátora alebo policajta v prípravnom konaní. Ide tak o súčasť ochrany zákonnosti prípravného konania, ktorá je zverená prokuratúre a napĺňa pozitívny záväzok štátu viesť trestné stíhanie, ktoré spĺňa požiadavky zákona.
...ustanoveniami § 363 a nasl. TP sa napĺňa zásada zákonnosti trestného konania v štádiu prípravného konania, a tým sa poskytuje ochrana práv a zákonom chránených záujmov tých, proti ktorým sa vedie trestné konanie, poškodeného a zúčastnenej osoby, ale aj štátu z hľadiska jeho záujmu na náležitom zistení trestných činov a spravodlivom potrestaní ich páchateľov podľa zákona pri rešpekte k základným právam a slobodám fyzických osôb a právnických osôb.
...možnosť ultimatívneho odstránenia nezákonnosti už v prípravnom konaní podľa § 363 TP síce prináša zásah do stability nezákonného rozhodnutia prokurátora alebo policajta, ale je to v záujme dôvery v zákonné a spravodlivé rozhodovanie, čím sa zabezpečuje účel trestného konania (§ 1 TP) už v štádiu prípravného konania bez následnej zbytočnej kontaminácie ďalších štádií trestného konania.
...rozhodnutia generálneho prokurátora vydané podľa § 363 TP nezasahujú do súdnej moci, nenahrádzajú účinky rozhodnutia sudcu pre prípravné konanie a neodnímajú účinky súdnym rozhodnutiam. Právomoci generálneho prokurátora pri rozhodovaní podľa § 363 TP s rozhodovaním sudcu pre prípravné konanie sa ani neprekrývajú a každý z nich pôsobí v rámci jemu zverených právomocí.
...rozhodovanie generálneho prokurátora podľa § 363 TP má procesný charakter a jeho rozhodnutie nepredstavuje prekážku pokračovania v trestnom konaní a podania obžaloby na súde.
...výnimočnosť použitia mimoriadnych opravných prostriedkov neznačí ojedinelosť ich využívania.
Na záver generálny prokurátor SR garantuje, že bude vždy tak, ako doposiaľ, účelne využívať všetky právne nástroje v záujme ochrany zákonnosti a verejného záujmu.
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik