Kyjev sa netají tým, že z politických dôvodov blokuje dodávky ropy do Maďarska a na Slovensko. Na jednu tretinu tranzitu sa vzťahujú ukrajinské obmedzenia a jeho nahradenie je pre Maďarsko veľkou výzvou, píše maďarský portál Mandiner.
Napriek tomu, že Maďarsko bolo vyňaté zo sankcií na ruskú ropu, Slovensku a Českej republike bola udelená výnimka z Ukrajiny, Ukrajina dobrovoľne zastavila tranzit ropy cez Lukoil. Ukrajinská poslankyňa Inna Sovsun, členka výboru pre energetiku, otvorene priznala pre Politico:
Kyjev zakázal tranzit ruského Lukoilu cez plynovod priateľstva čiastočne preto, aby vyvinul tlak na Maďarsko, že nedodáva zbrane Ukrajine a nepodporuje vstup krajiny do Európskej únie. Teraz sme vzali veci do vlastných rúk – poznamenala zástupkyňa.
Keďže diplomatický dialóg nepriniesol žiadne výsledky, museli sme nájsť iné riešenie, ako zmeniť pozíciu Budapešti a Bratislavy.
Inna Sovsun tiež poukázala na to, že Kyjev už viac ako dva roky čaká, "kým Európska únia a krajiny G7 uvalia skutočné sankcie na ruskú ropu. Moskva minulý rok zarobila na vývoze ropy 180 miliárd dolárov a peniaze sa používajú na to, aby nás zabili."
Lukoil zablokoval ročný dovoz približne 2-2 miliónov ton ropy do Kyjeva, Maďarska a na Slovensko, čo je v prípade Maďarska jedna tretina z celkového dovozu 6 miliónov ton. Rafinérie v Százhalombatte a Bratislave, ktoré vlastní MOL, tak môžu časom čeliť výzvam. Podľa agentúry Reuters objemy smerom na Slovensko drasticky klesli už v polovici týždňa, smerom k Maďarsku klesli len mierne, zatiaľ čo toky do Českej republiky boli nepretržité.
Podľa odborníkov by maďarská vláda vzhľadom na situáciu, ktorá sa vyvinula, mohla rokovať o ďalšom dovoze s Rosnefťom, alebo zvýšiť aj chorvátsku dopravu cez jadranský plynovod, portfólio zhrnulo možnosti.
Mohla by tiež uvoľniť časť svojej strategickej núdzovej rezervy Maďarsku. Toto, ako to vyžadujú medzinárodné normy, obsahuje dostatok oleja na 90 dní. Na konci júna bolo ako bezpečnostné zásoby zaregistrovaných takmer 668 000 ton ropy, 516 000 ton nafty, 240 000 ton benzínu a 14 000 ton petroleja.
Podľa ekonomického portálu však nahradenie Lukoilu nie je ani zďaleka jednoduché, pretože
O tranzitnej kríze hovoril podľa neho aj minister zahraničných vecí a obchodu Péter Szijjártó
"...Ukrajinské rozhodnutie z dlhodobého hľadiska dosť silno ohrozuje Maďarsko a bezpečnosť dodávok ropy na Slovensku. Teraz sa nám podarilo stabilizovať dopravu pomocou rôznych dočasných riešení, ktoré sme NAteraz vyriešili, ale tieto dočasné riešenia nebudú v strednodobom horizonte fungovať
Minister tiež naznačil, že požiadali o pomoc ukrajinskú vládu, "ale to sa zastavilo niekde na polceste".
K rozhodnutiu Ukrajiny sa vyjadril aj hovorca Kremľa Dmitrij Peskov. Zdôraznil, že Rusko je bezmocné, pretože ukrajinské rozhodnutie je politické, nie technické, a Moskva nemá možnosť kontaktovať ukrajinskú tranzitnú spoločnosť.
Slovensko nebude rukojemníkom rusko-ukrajinských vzťahov
Telefonicky to povedal slovenský premiér Robert Fico ukrajinskému premiérovi Denisovi Šmyhalovi.
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik