Splnomocnenkyňa vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti sa dôrazne ohradzuje voči nepravdám a zavádzajúcim výrokom predsedu Komory mimovládnych a neziskových organizácii Marcela Zajaca, z dňa 10. júla, ktoré komunikoval pán Zajac, či už v rôznych médiách, ako aj na Facebookovej stránke Platforma pre demokraciu.
„Dôrazne sa ohradzujem voči výroku pána Zajaca, v ktorom uviedol, citujem: Vraj mimovládok je veľa, nevedia sa dohodnúť na nomináciách, tak to za sektor bude robiť pani splnomocnenkyňa. To je lož. -Koniec citácie.“
Vec sa má tak, že pri osobnej konfrontácii na našom pracovnom stretnutí dnes 16. júla , na Úrade splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti, pán Zajac poprel tieto slová a dokonca nevedel ani autora tohto výroku. Je preto irelevantné hodnotiť účelové, vymyslené lži a fabulácie predsedu Komory MNO.
Systém ostáva nezmenný v tom, že za nominačný a výberový proces je zodpovedný splnomocnenec, presne tak ako to bolo definované v uznesení vlády SR 490/2023.
ÚSVROS kontinuálne prostredníctvom projektu Partnerstvo od roku 2017 zabezpečuje výber, koordináciu a refundáciu odbornej práce zástupcov občianskej spoločnosti v programovom cykle fondov EÚ (zapojenie do prípravy, implementácie a monitorovania). Formalizácia systému riadenia spolupráce a partnerstva sa v spolupráci s MIRRI SR začala pripravovať v roku 2021 (počas implementácie projektu Partnerstva 4, implementovaný v 2020-2022).
Systém riadenia bol potvrdený prijatím uznesenia vlády SR 490/2023 na jeseň 2023. Na jeho základe bol za nominačný a výberový proces zodpovedný splnomocnenec vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti. O spustení nominačného procesu informoval splnomocnenec vlády v spolupráci s predsedom Komory MNO. O výbere, voľbe, kontrole a odvolávaní zástupcov OS rozhodovala Komisia pre výber zástupcov OS zložená zo zástupcov Komory MNO a zástupcov nominovaných splnomocnencom v pomere 3 ku 3.Komisiu pre výber zriaďoval splnomocnenec. Plánujeme aby výberová komisia bola súčasťou výberového a nominačného procesu aj naďalej, samotný mechanizmus bude špecifikovaný v metodickom usmernení, tak ako je uvedené v prijatom materiály.
Od roku 2023 došlo k nárastu počtu zástupcov MNO v Monitorovacom výbore a Komisiách pri MV, čo poukázalo na nedostatočnú kapacitu sektora vygenerovať požadovaný počet zástupcov. Niektoré výzvy na zástupcov občianskej spoločnosti museli byť viackrát opakované a dlhšiu dobu sme pozície nevedeli obsadiť. Počet zástupcov občianskej spoločnosti ukázal na potrebu proces nominácii zlepšiť a zefektívniť tak, aby sme vedeli reagovať na výmenu v krátkom čase, ak niekto z pozície odíde. Ukázalo sa ako náročné nájsť ľudí, ktorí sú nielen odborníci v danej téme, ale majú aj prehľad a dostatočné vedomosti o fungovaní fondov EÚ.
Po roku implementácie projektu Partnerstvo 5 sme začali uvažovať nad nastavením procesu evaluácie a hodnotenia práce zástupcov MNO monitorovacích orgánoch (viď kompetencie Výberovej komisie v systéme v uznesení 490/2023), tak aby bola zachovaná transparentnosť a efektívnosť ich práce. Evidovali sme rozdiely v kvalite zástupcov a výkonu ich práce, čo bolo spôsobené nielen samotnými zástupcami, ale aj kvalitou činnosti jednotlivých Komisií pri Monitorovacom výbore (niektoré Komisie zasadali minimálne).
Počas implementácie sme identifikovali aj zástupcov, ktorých výkon nebol dostatočný (jednalo sa o individuálne prípady, cca 2-3). V úvode sme očakávali od zástupcov intenzívnejšiu komunikáciu s ÚSVROS a viac informovania smerom do sektora. To sa ukázalo ako komplikovanejšie, a preto sme zaviedli mechanizmus kooperácie v spolupráci s kapacitami na úrade splnomocnenca.
V roku 2014 sa rozhodlo MIRRI SR predložiť zmenu systému riadenia spolupráce a partnerstva. V súvislosti s tým bol ÚSVROS oslovený na pripomienkovanie návrhu nového systému s cieľom jeho zefektívnenia a skvalitnenia. Nový systém bol potvrdený prijatím uznesenia vlády SR 394/2024.
Z prijatého materiálu vyplýva pre ÚSVROS povinnosť vypracovať Metodické usmernenie, ktoré skonkretizuje výberový a nominačný mechanizmus (maximálne rešpektujúci zásady uvedené v materiály). Našim cieľom je jasne zadefinovať výberové kritéria, spôsob mapovania možných zástupcov a zrozumiteľný systém evaluácie a monitoringu práce nominovaných zástupcov občianskej spoločnosti v monitorovacích orgánoch. Dôležitou súčasťou celého mechanizmu bude rozšírenie komunikačných kanálov s cieľom posilniť informovanosť občianskeho sektora o implementovaní fondov EÚ a záujem zo strany možných zástupcov o členstvo v monitorovacích orgánoch. O znení finálnej podoby usmernenia budeme komunikovať s aktuálnymi zástupcami občianskej spoločnosti v Komisiách a Monitorovacom výbore (formou riadenej participácie).
Preto tvrdenie pána Zajaca ako predsedu Komory mimovládnych a neziskových organizácií, že o zastúpení občianskej spoločnosti nebude rozhodovať tretí sektor ale „štátna úradníčka“ je zámerne zneužité a vyfabulované, a považujem ho za nanajvýš nevhodné.
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik