Bratislavská hlavná stanica je už celé roky hanbou, ktorou víta Slovensko a jeho hlavné mesto cestujúcich. Pred veľkým športovým podujatím sa síce vždy urobia nejaké tie „potemkinovské úpravy“, no cestujúci, ale aj bratislavčania sú z takéhoto hlavného železničného terminálu stále znechutení. Slovenskom sa v posledných dňoch šíri správa, že Hlavná stanica v Bratislave má byť nahradená novým terminálom pri Stupave.
Kritiku počúvame aj od opozičných politikov, zvláštne sa to zdá aj občanom, odborníci hovoria o veľmi drahom riešení, no ministerstvo obrany pod vedením Jozefa Ráža m. (nom. Smer-SSD) hovorí, že zatiaľ je to len jedna z alternatív. Pluska zisťovala aj to, aký názor má na „stupavskú alternatívu“ magistrát hlavného mesta
Už počas minulých vlád si vtedajši manažment ŽSR objednal „Štúdiu uskutočniteľnosti vysokorýchlostnej trate prepojenia krajín V4“. Strana SaS však skôr, ako vybudovanie nového terminálu, hovorí o oprave existujúcej Hlavnej stanice. KDH hovorí o absurdite a Martin Šulek z Fakulty dopravy pražskej ČVUT varuje pred obrovskými výdavkami, ktoré by vybudovanie stanice v Stupave prinieslo. Okrem toho by totiž bola potrebná aj výstavba autobusového terminálu, o odtavnom parkovisku nehovoriac.
Petra Poláčiková, hovorkyňa Ministerstva dopravy SR hovorí, že informácie o tom, že hlavná stanica Bratislavy má byť v Stupave nie sú pravdivé. Stupava je stále len jednou z lokalít, kde by sa mohla vybudovať stanica vysokorýchlostnej železnice. O tom hovorí štúdia z roku 2022 a aktuálne je v štádiu vyhodnocovania. Stanica by spájala krajiny V4 a mala by slúžiť ako prestupná stanica pre cestujúcich medzinárodnými rýchlikmi.
„ Ide teda o dva odlišné projekty, nie presun bratislavskej Hlavnej stanice do Stupavy," priblížila hovorkyňa.
Aktuálne vedenie Železníc Slovenskej republiky tvrdí, že vypracovaná je len jedna z etáp, ktorú ešte čaká pripomienkovanie. Text zverejňovať nebudú, keďže finálne spracovanie štúdie ešte k dispozícii nemajú.
Spoluautorom štúdie je aj česká firma NDCon. Tá zástupcom mesta Bratislava a Bratislavskej integrovanej dopravy už prezentovala predbežné závery štúdie.
„Myšlienka vybudovania novej stanice v Stupave zaznela, nejde však o finálne rozhodnutie. Ide zatiaľ len o závery jednej etapy prípravy projektu, ktoré sa môžu zmeniť – napríklad aj po žiaducich korekciách vo výpočtoch,“ povedal hovorca Bratislavy Peter Bubla. Magistrát vidí vybudovanie takejto prestupnej stanice v Stupave, ako veľmi rizikový projekt, v ktorom sa nepočíta na pripojenie na MHD a ani s peším prístupom. Podľa mesta ide len o odpútanie pozornosti od problémov súčasnej stanice. O jej rekonštrukcii sa hovorí roky, no výsledok nikde.
Minister Ráž hovorí, že stanica by mohla byť vybudovaná do roku 2030, keďže súčasná Hlavná stanica je priestorovo obmedzená a nie je možné jej rozšírenie. Medzinárodné rýchliky do Maďarska a Rakúsky by preto mali využívať ďalšiu. V hre sú okrem Stupavy aj Bratislava – Filiálka, či Bratislava – Nové Mesto.
Podľa Bublu aj pri vybudovaní stanice Bratislava – západ v Stupave by naďalej zastavovali vlaky z celého Slovenska aj väčšina regionálnej dopravy, podobne, ako teraz.
„Za nás preto naďalej platí stanovisko, že hlavné mesto podporí každé úsilie štátu o to, aby Bratislava mala kvalitnú hlavnú stanicu a kvalitné železničné napojenie nielen do zázemia Bratislavy a ostatných miest Slovenska, ale prostredníctvom vysokorýchlostnej trate aj na hlavné/veľké európske mestá, ako je to štandardom aj v iných európskych hlavných mestách. Bratislava je hlavným mestom európskeho štátu a ako európske hlavné mesto tohto storočia má mať tomu zodpovedajúcu aj hlavnú stanicu," ozrejmil hovorca s tým, že jednoduchá obnova súčasnej budovy Hlavnej stanice sa chystá, no o presnejšom rozsahu nemajú informácie. Nemala by sa však dotknúť polohy budovy, či koľajiska.
„Z pozície hlavného mesta budeme apelovať na štát, aby v rekonštrukcii súčasnej hlavnej stanice, ktorú minister ohlásil, nič nebolo zanedbané a urobili ju tak, aby sa zásadne zvýšil komfort cestujúcich a nemuseli sme sa hanbiť, keď niekto príde do Bratislavy. Rovnako sa budeme určite zaujímať, kde štát plánuje budovať novú hlavnú stanicu, ako bude vyzerať, ako ovplyvní chod nášho mesta, pretože železničná stanica zásadne vstupuje do života mesta, už len potrebou kvalitného prepojenia s MHD," dodal na záver Peter Bubla.
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik