Cestné radary áno, ale nie za každú cenu
15 | 07 | 2024 I Eka Balašková

Ešte začiatkom roka minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD) kvôli zlému nastaveniu zrušil verejné obstarávanie na cestné radary. Nový tender vyhlásený zatiaľ nebol, aj keď chce priniesť lacnejšie technologické riešenie takej kvality, aké sa používa v susedných štátoch. Denník Pravda upozorňuje, že analytici nápad pochválili, no spokojní nie sú ani vodiči, ani policajti.

Pôvodný tender bol zrušený v januári a na novom, lacnejšom, ministerstvo finišuje. Mal by byť úspornejší a časť z neho vykryje plán obnovy z EÚ. Ten ohrozený nie je, keďže by sa všetko malo stihnúť včas. Čo je popri radaroch súčasťou systému a na čo upozorňujú analytici? Tí radia ministrovi, aby nehľadel len na rýchlosť, ale aj na iné faktory, ktoré obplyvňujú nehodovosť na Slovensku. V Česku totiž nasadili množstvo radarov, no nehodovosť to neznížilo.

Pôvodný „mačkopes“

Pôvodne súťaž na obstaranie radarov, softvéru na ich obsluhu a prevádzku v sume takmer 73 miliónov vyhlásila ešte úradnícka prezidentkina vláda pod vedením Ľudovíta Ódora (PS). Šutaj Eštok ju v januári 2024 zrušil – zákazka bola neprehľadná a uchádzači mali k nej obrovské množstvo pripomienok.

Ministerstvo vnútra chcel zákazku rozšíriť o ďalšie technické možnosti a tiež získať tzv. „úsekové radary.

„Je to štandard, ktorý dnes v rámci Európy je, a preto sme to doplnili do súťaže,“ vysvetil minister, no nový tender rezort zatiaľ nevyhlásil. Dodávateľ mal byť zazmluvnený v apríli a radary mali byť popricestách inštalované v decembri.

Reťaze na Lomnickom štíte nahradené: Evakuačná trasa je bezpečnejšia
Evakuačnú trasu z Lomnického štítu vo Vysokých Tatrách upravili, staré reťaze už neplnili svoj účel. Informovala o tom Správa Tatranského národného parku (TANAP) na sociálnej sieti s tým, že tento úsek slúži v prípade potreby na evakuáciu osôb,... Čítať ďalej
13 | 07 | 2024 | Bari Zajačková/ TASR

Sú vo finálnej fáze

Súťaž má byť spustená do konca júla a rezort vnútra informoval, že cena novej súťaže má byť pri zachovanom počte radarov o zhruba päť miliónov nižšia. Zhruba 30 miliónov eur má vyčlenených z prostriedkov plánu obnovy a necelých 30 miliónov by mala pokryť štátna pokladnica.

„Tieto prostriedky by boli potrebné len v prípade, že štát sa rozhodne využiť opciu, teda možnosť zaobstarať od vysúťaženého dodávateľa ďalšie radary,“ vysvetlilo pre Pravdu ministerstvo.

Hoci je plnenie plánu obnovy v miernom časovom sklze, peniaze z Bruselu ohrozené nie sú. Nový systém by mal byť v prevádzke v prvom polroku 2026 a Úrad vlády neeviduje zvýšené riziko nesplnenia cieľa.

Zámer: odhaliť cestných pirátov

„Vďaka automatizácii systému sa výrazne zjednoduší spracovanie dôkazov a záznamov o priestupkoch a zároveň sa vytvorí priestor na opatrenia, vďaka ktorým sa zmenší priestor pre ovplyvňovanie a pozmeňovanie záznamov a výstupov v konaniach, čo prispeje k obmedzeniu možností pre korupciu. Zároveň sa výrazne znížia až eliminujú možnosti chybovosti zapríčinenej ľudským faktorom,“ informuje Úrad vlády o tom, aký má mať automatické spracovávanie pokút a zavedenie radarov dopady.

Nejde len o radary

Popri radaroch by mali byť ďalším prvkom väčšieho systému kamery, ktoré dokážu čítať evidenčné čísla vozidiel. Pri prekročení rýchlosti sa informácia odošle do systému ministerstva vnútra a tam sa preverí, či dané vozidlo nemá výnimku, zistí sa majiteľ vozidla a priradí patričnú sankciu, o ktorej majiteľa vozidla v rámci objektívnej zodpovednosti bude informovať poštou. Predíde sa tak korupcii pri vypisovaní pokuty.

Podľa analytikov je väčším problémom bezpečnosť na cestách. Ministerstvo preto mieni radary umiestniť na miesta zvýšenej nehodovosti. Najviac tragických nehôd sa stáva na cestách prvej triedy. Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP), ale aj Medzinárodné dopravné fórum upozorňuje, že na inštalácia radarov na takýchto miestach má potenciál znížiť nehodovosť o 13 až 70 percent.

„Prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti je druhou najčastejšou príčinou ťažkých dopravných nehôd na Slovensku. Automatizácia kontroly rešpektovania maximálnej povolenej rýchlosti má pozitívny vplyv na nehodovosť a vedie k menšiemu počtu úmrtí na cestách,“ konštatovali. Ako ďalej upozornili z ÚHP.

Mier a Vojna: Sme na prahu globálneho konfliktu?
Ján Baránek, renomovaný politológ, vo svojom najnovšom videu "Mier a Vojna" upozorňuje na alarmujúcu situáciu vo svete. Podľa jeho slov sme od konca Karibskej krízy neboli tak blízko k vypuknutiu globálneho konfliktu ako dnes. Baránek poukazuje na... Čítať ďalej
13 | 07 | 2024 | Bari Zajačková

Nehodovosť stúpa. Počet obetí tiež

Za prvý polrok zomrelo pri dopravných nehodách 125 ľudí, ťažko sa zranilo 353 osôb. Celkovo polícia eviduje za prvých šesť mesiacov 5 488 nehôd, informuje Pravda

„V porovnaní s rovnakým obdobím roka 2023 je počet nehôd o niečo vyšší, vlani ich bolo 5 435. Nehody si tento rok vyžiadali tiež o 14 obetí viac,“  spresnila polícia. Analytici predpokladajú pokles nehôd o 10 až 25 percent.

„Úsekové radary majú podľa medzinárodných štatistík vyšší vplyv na zníženie nehodovosti ako bodové radary a môžu byť preferovanou voľbou na nehodové úseky mimo obcí a tam, kde je nehodovosť rozptýlená na viacerých miestach. Naopak, bodové radary sú efektívne v znižovaní rýchlosti jazdy na rizikových alebo nehodových miestach – napríklad priechod pre chodcov, blízkosť školy,“ vysvetili experti. Rezort by mal podľa nich prehodnotiť prístup k analýze dát tak, aby o umiestnení radaru rozhodovala primárna príčina nehodovosti a nie najčastejšie priestupky.

Radary nie sú všeliek

Jozef Drahovský, dopravný analytik radí štátu, že pri nákupe treba zohľadniť aj cieľ, aký s technikou dosiahnuť. Medzi ne by malo patriť aj zníženie počtu vodičov pod vplyvom alkoholu.

„Dnešné technické zariadenia vedia nielen merať rýchlosť, ale aj bezpečný odstup medzi vozidlami, čo je častejšou príčinou nehôd ako samotná vyššia rýchlosť. Tiež vedia kontrolovať aj predpísané osvetlenie vozidla a viaceré parametre, vrátane zaplatenia povinného zmluvného poistenia. Preto viazať verejné obstarávanie len na meranie rýchlosti nie je šťastné,” poukazuje expert. Drahovský by odporučil ešte pred „pokutovým“ radarom umiestniť radar, ktorý vodiča upozorní na rýchlosť.

„V rámci cestnej premávky je mojou absolútnou prioritou bezpečnosť na cestách, znižovanie nehodovosti a hlavne počtu fatálnych nehôd, ktoré majú za následok straty na ľudských životoch,“ uviedol minister v reakcii na rady odborníkov.

„Ak budeme my vopred informovať o tom, že sú tam radary umiestnené, tak vodič bude niesť zodpovednosť za to, že v danom úseku išiel rýchlo a pokutu zaplatí,“  myslí si šéf rezortu vnútra.

V Česku sa minuli účinkom

Domáci policajti, aj vodiči úsekové radary umiestnené v Česku vnímajú skôr ako nástroj na zbieranie pokút. Hoci medziročne počet radarov popri českých cestách vzrástol, na bezpečnosť premávky to veľký dosah nemá. Naopak, počet zranených a obetí autonehôd štatisticky narástol.

Presunie sa hlavná stanica Bratislavy do Stupavy?
Bratislavská hlavná stanica je už celé roky hanbou, ktorou víta Slovensko a jeho hlavné mesto cestujúcich. Pred veľkým športovým podujatím sa síce vždy urobia nejaké tie „potemkinovské úpravy“, no cestujúci, ale aj bratislavčania sú z takéhoto... Čítať ďalej
13 | 07 | 2024 | Eka Balaskova

Vážení naši čitatelia

Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme. 
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:

1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;

2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;

3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"

Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457

Do poznámky prosíme uviesť "dar".

Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.

Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik