Nula obetí a vážnych zranení pri dopravných nehodách do roku 2050. To je ambiciózny plán Európskej únie, ktorá vydala viaceré opatrenia na jeho dosiahnutie. Od 7. júla 2024 sa kvôli tomu zavádzajú nové pravidlá a požiadavky týkajúce sa všetkých nových áut. Zvyknúť si budeme musieť na rôzne nové asistenčné služby, informuje portál regiony.sk.
Od 7. júla 2024 sa v Európskej únii zavádzajú prísne nové bezpečnostné požiadavky pre všetky nové vozidlá, ktoré majú zásadný vplyv na zvýšenie bezpečnosti na cestách. Tieto opatrenia sú súčasťou nariadenia o všeobecnej bezpečnosti vozidiel (GSR2), ktoré bolo prijaté s cieľom znížiť počet obetí a vážnych zranení pri dopravných nehodách.
“Očakáva sa, že do roku 2038 zachránia viac ako 25 000 životov a zabránia najmenej 140 000 vážnym zraneniam,” uvádza Európska komisia.
Nariadenie GSR2 sa začalo uplatňovať od júla 2022 a prinieslo povinnosť pre výrobcov vozidiel, aby vybavili novo schválené (homologizované) vozidlá pokročilými bezpečnostnými systémami.
Blíži sa nový míľnik, ktorý začne platiť od 7. júla 2024. Od tohto dátumu budú mať všetky nové vozidlá registrované a prihlásené v Európskej únii povinnosť spĺňať viaceré bezpečnostné požiadavky podľa GSR2.
Medzi najväčšie zmeny patrí čierna skrinka. Ako uviedol motoristický novinár Juraj Hrivnák pre TV Markíza, toto záznamové zariadenie má anonymne zbierať údaje o jazde, najmä pred prípadnou dopravnou nehodou. Monitorovať má rýchlosť, šmyk alebo stav asistenčných systémov.
Pribudnúť má aj systém monitorovania vodiča. Tento systém bude fungovať na báze infračervených kamier a zameriavať sa bude na pozornosť a únavu vodiča. Jeho úlohou bude upozorniť vodiča, ak sa nejakým spôsobom rozptýli a nebude venovať pozornosť premávke.
Kontroverzné názory sú okolo plánovaného alkozámku. „Alkozámok v princípe znamená, že ak nasadnete do auta, budete musieť najskôr fúkať. Ak fúknete viac ako nulu, nenaštartujete auto, respektíve to bude upravené podľa miestnych noriem,“ uviedol Hrivnák, pričom dodal, že zatiaľ ide len predprípravu na jeho inštaláciu. Jednotlivé krajiny a výrobcovia sa ešte nedohodli na konkrétnej verzii systému.
Ilustračné foto. Zdroj: TASR/Henrich Mišovič
Tieto opatrenia sú navrhnuté tak, aby zabezpečili lepšiu ochranu všetkých účastníkov cestnej premávky a podporili prechod k bezpečnejšiemu a udržateľnejšiemu dopravnému systému.
Veľkou zmenou by mal byť aj obmedzovač rýchlosti auta na inteligentnej báze.
Viac v článku:
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. Niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik