V druhej polovici roka hrozí kolaps železníc. Čo na to kompetentní?
13 | 02 | 2024 I Eka Balaskova

O katastrofálnom technickom stave železničnej infraštruktúry na Slovensku sa hovorí už niekoľko rokov. Sociálne siete neraz obleteli hrôzostrašné fotky z horiacej lokomotívy, „roztrhnutého“ vlaku, či statusy o tom, ako ľudia meškali do práce, lebo vlak zastal „niekde v poli“ a oni museli do najbližšej stanice po vlastných. O meškaní vlakov aj niekoľko desiatok minút nehovoriac. Hrozí, že k technickým problémom sa pridá aj ďalší. Nedostatok pracovnej sily. Pluska preto kontaktovala Ministerstvo dopravy (MD) SR a Železnice Slovenkej republiky (ŽSR) s otázkou, ako chcú tento problém riešiť.

Odborová organizácia výpravcov a dispečerov podľa Plusky žiada kompetentných o návrh zabezpečenia plynulosti dopravy a ponúka aj pomoc pri niektorých riešeniach. Veľkým problémom, ktorý už sa na západe SR prejavuje, sú nízke platy tých, ktorí sa bezprostredne podieľajú na fungovaní dopravy. O tých železnice aktuálne vyjednávajú, ich hovorkyňa však upozorňuje na niektoré príspevky, ktoré firma svojim zamestnancom poskytuje.

Na problém upozornili odborári

Podľa Odborovej asociácie výpravcov a dispečerov, výrazný nedostatok zamestnancov môže v krátkej budúcnosti spôsobiť veľké problémy tisíckam ľudí, ktorí „po štreke“ denne prepravujú za prácou, či do školy. Odborári preto žiadajú MD SR a ŽSR o zverejnenie návrhu zabezpečenia bezpečnosti a plynulosti dopravy od polovice roka 2024. Odborári však hovoria aj o pripravenosti pomôcť pri hľadaní prostriedkov na zvýšenie miezd. Ich pomoc by mohla obsahovať aj účasť na vytvorení funkčnej personálnej politiky.

Greksa upozorňuje na Edukačné okienko právnika Ribára: PRAVDA verzus POLITICKÁ PROPAGANDA (GALÉRIA)
To, čo vypuklo po schválení novely Trestného zákona, zaujalo aj hudobníka Mariána Greksu. Ten sa vo svojom stručnom statuse na Facebooku vyjadril, že poslanci a poslankyne z opozície spustili politickú propagandu. Realita je totiž taká, že... Čítať ďalej
12 | 02 | 2024 | Eka Balaskova

Problém sa volá nízke mzdy

„Situácia je skutočne kritická. Prvý nedostatok zamestnancov sa už prejavil tento týždeň, keď bol obmedzený počet zamestnancov v nočnej zmene na Hlavnej stanici v Bratislave,”upozornil odborár Matej Ferencei s tým, že na západe Slovenska chýba zhruba päťsto zamestnancov na rôznych pozíciách dôležitých pre železničnú prevádzku. Na Záhorí sú vlaky dokonca nahradené autobusmi a to už znamená, že železničná doprava už nie je službou verejnosti, ale príťažou spoločnosti. Odborári tiež pripomínajú, že je to následok nevyhovujúcich pracovných podmienok a nízkych platov.

Eka Balašková | Interiér osobného vlaku, akými sa na niektorých tratiach na Slovensku ešte stále cestuje

„Dnes reálne hrozí, že od polovice roka bude na západnom Slovensku železničná doprava výrazne obmedzená alebo zastavená. Najohrozenejšie sú Bratislava, Trnava a Záhorie,” upozornil Ferencei. Ten tvrdí, že ak sa situácia nebude riešiť, problém sa čoskoro rozšíri na ďalšie oblasti Slovenska.

Ako to chce riešiť ministerstvo

„Ministerstvo dopravy si uvedomuje, že na západnom Slovensku je vo všeobecnosti problém s nedostatkom pracovnej sily, a to nielen v železničnom sektore, ale aj v iných oblastiach. Týmto problémom sa intenzívne zaoberáme a naposledy v pondelok o riešeniach diskutoval minister s vedením ŽSR. Ubezpečujeme verejnosť, že urobíme všetko pre to, aby sa katastrofické scenáre, ktoré dnes veštia odborári, nenaplnili,"informovala Plusku hovorkyňa Petra Poláčiková.

Predčasné dôchodky

„Daný problém riešime už dlhodobo. Situácia sa výrazne skomplikovala na konci minulého roka odchodmi do starobných a predčasných starobných dôchodkov, najmä predčasného starobného dôchodku po 40 odpracovaných rokoch," odpovedala hovorkyňa Vladimíra Bahýlová. Vyčíslila, že v minulom roku pracovný pomer na železnici ukončilo viac, ako tisícpäťsto zamestnancov, z toho 1 024 ľudí odišlo do dôchodku. Prijatých bolo len 952 nových zamestnancov. 

Z koalície sa ozýva: VÁŽENÁ PANI ČAPUTOVÁ, NASLEDUJTE PRÍKLAD MAĎARSKEJ PREZIDENTKY A ODSTÚPTE!
Maďarská prezidentka odstúpila, pretože urobila chybu. Omilostila muža, ktorý kryl sexuálne zneužívanie. Nastavila laťku príliš vysoko. Čaputová by pri takto nastavených morálnych a odborných kritériách nemohla zostať vo funkcii ani 24 hodín.... Čítať ďalej
12 | 02 | 2024 | Diana Zaťková

Riešia to aj nadčasmi

„Fungovanie najmä v Bratislavskom a Trnavskom kraji zabezpečujeme aj nadčasovou prácou, ktorú v rozsahu 150 hodín zamestnancom nariaďujeme. Po jej dočerpaní budeme zamestnancom navrhovať výkon práce nadčas s ich súhlasom a, samozrejme, zintenzívnime náborovú činnosť," vysvetlila ďalší postup Bahýlová.

Nábor nie je jednoduchý

„Pri pozícii výpravcu trvá celý proces takmer rok. Nových zamestnancov získavame zapojením sa do systému duálneho vzdelávania, štipendijného programu a zapájaním sa do náboru v spolupráci s Úradmi práce. Oslovili sme aj detské domovy, avšak zatiaľ sme bez reakcií,"  doplnila Bahýlová.

Ilustračné foto: SITA

A čo hlavný problém?

„Železnice Slovenskej republiky sú aktuálne v procese kolektívneho vyjednávania a zároveň sa na nás vzťahuje rozpočet verejnej správy, preto vám zatiaľ nevieme uviesť komplexnejšie," objasnila pre Plusku hovorkyňa. Do pozornosti však dala niekoľko príspevkov, ktoré železnice svojim zamestnancom poskytujú. Medzi nimi príspevok na bývanie a ubytovanie, stabilizačný príspevok, príspevok pre nových zamestnancov, náborový príspevok a príspevok za získanie nového zamestnanca.

Rusi nebudú čakať, kým sa vyzbrojíme. Hrozí vojna? Pripravte ľudí, varuje generál Šándor. "Alebo držte h.b.!"
"Ak naozaj veríme, že Rusko chce po Ukrajine napadnúť pobaltské štáty a ísť tak do regulárnej vojny s Alianciou, musíme sa podľa toho pripraviť. Ale potom je dosť naivné veriť, že Rusi budú čakať do roku 2035, kým budeme úplne vyzbrojení. Ale ak... Čítať ďalej
11 | 02 | 2024 | Gabriela Fedičová

Vážení naši čitatelia

Hlavný denník prežil jeden z najťažších rokov. Niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu". Ďakujeme vám, že sme pre vás prvou voľbou v čerpaní informácii.

Naďalej nám môžete pomôcť aj materiálne. Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".

Spoločne budeme naďalej silní! Ďakujeme vám!

Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik