ČESKO V HÁJI, SLOVENSKO TIEŽ!
09 | 01 | 2024 I Eka Balaskova

Až 30 percent ľudí bez práce? Analytici sa obávajú, že Česko a Slovensko je na ceste stať sa európskym Detroitom. Predtým prosperujúce priemyselné mesto bolo centrom americkej automobilovej výroby, je teraz po bankrote tamojších automobiliek GM a Chrysler „mestom duchov“.

Nezamestnanosť tam prevyšuje 30 percent a v roku 2013 dokonca Detroit vyhlásil bankrot. Česko a Slovensko sú podľa agentúry Bloomberg krajiny s najvyššou závislosťou na automobilovom priemysle a prechod na elektromobilitu môže zapríčiniť, že skončia podobne, ako Detroit, píšu české Parlamentní listy.

Analytici tiež hovoria, že prechod na elektromobilitu ohrozuje rozsiahly dodávateľský reťazec. Obe krajiny teda už nebojujú o priemyselný rast. Snažia sa zabrániť totálnemu kolapsu automobilového priemyslu.

Výrobcovia automobilov investujú do prechodu na elektrické vozidlá veľké prostriedky. Volkswagen AG začne na Slovensku po roku 2025 vyrábať plne elektrické modely SUV, zatiaľ čo Volvo stavia pri Košiciach nový závod, ktorý bude od roku 2026 vyrábať elektromobily. Problémom je, čo sa stane s rozsiahlou sieťou dodávateľov, ktorí tvoria chrbticu priemyslu a udržujú ekonomiku v chode, hodnotia situáciu Parlamentní listy. GLOBSEC tvrdí, že najhorší scenár hovorí až o 85-tisícoch zrušených pracovných miest na Slovensku, čo je 4,5 percenta pracovnej sily krajiny.

„Ak túto transformáciu nezvládneme, budeme mať problém so zamestnanosťou,“povedal Alexander Matušek, prezident slovenskej lobistickej skupiny automobilového priemyslu. V Česku aj na Slovensku sa pritom vyrába viac automobilov na osobu ako kdekoľvek inde na svete.

Minimálne štvrtina vývozu oboch krajín závisí od automobilových závodov, ktoré v posledných dvoch desaťročiach zaistili hospodársky rast. Ten na Slovensku dosahoval v priemere 3,5 percenta a v Českej republike o zhruba percento menej. Stále je to však viac, ako európsky priemer.

Žilinka ZDESENÝ z klamstiev Progresívneho Slovenska: NESLÝCHANÁ NEHORÁZNOSŤ a BEZPRECEDENTNÝ ÚTOK!
Poslankyňa za Progresívne Slovensko Lucia Plaváková to riadne prepískla! V rámci pondelkovej rozpravy v pléne parlamentu uviedla niekoľko tvrdení, na ktoré sa rozhodol reagovať generálny prokurátor Maroš Žilinka. "Tvrdenia poslankyne NR SR nie sú... Čítať ďalej
09 | 01 | 2024 | Diana Zaťková

Polovica priemyselnej výroby na Slovensku pochádza od automobiliek a ich dodávateľov. Celkom 260-tisíc ľudí je zamestnaných v štyroch automobilkách a v 350-tich dodávateľských firmách automobilového priemyslu po celom Slovensku. V Českej republike je počet zamestnaných v tomto odvetví dokonca takmer dvojnásobný, ide až o pol milióna ľudí.

Na veľké automobilové závody sú naviazané stovky ďalších firiem, ktoré teraz nevedia, čo bude ďalej. To vychádza zo skutočnosti, že hnacie ústrojenstvo bežného automobilu má približne 200 pohyblivých častí, zatiaľ čo elektrické hnacie ústrojenstvo ich má asi desatinu. Tiež nie sú potrebné také veci, ako sú vstrekovače paliva a výfukové systémy.

Koncom minulého roka zahájil Volkswagen vo svojom bratislavskom závode výrobu najnovších verzií vlajkových modelov VW Passat a Škoda Superb, ktoré však možno budú jednými z posledných vozidiel poháňaných spaľovacím motorom, ktoré sa tu budú vyrábať.

„Do roku 2027 plánuje 128 rokov stará Škoda investovať 5,6 miliardy eur (6,1 miliardy dolárov) do prechodu na elektromobily pred zákazom predaja nových benzínových a naftových áut v EÚ po roku 2035,“uviedol vlani v rozhovore v Prahe generálny riaditeľ Klaus Zellmer.

SAMÉ HAVÁRIE! Tesla sťahuje z trhu 1,6 milióna elektromobilov (FOTO)
Tesla oznámila stiahnutie viac ako 1,6 milióna elektrických vozidiel vyrobených v Číne, aby znížila počet nehôd spôsobených problémami s ich autopilotnými systémami, informuje americký portál Breitbart. Automobilka bude môcť na diaľku opraviť... Čítať ďalej
06 | 01 | 2024 | Diana Zaťková

Kritici obviňujú EÚ z ničenia európskeho automobilového priemyslu. Podľa šéfa českého priemyselného zväzu Zdeňka Zajíčka je prechod príliš rýchly a firmy budú mať ešte väčšie problémy konkurovať Číne, než doteraz. „Európa nabrala šialené tempo a vydala sa smerom, ktorý nás svojim spôsobom stavia do nevýhodnej pozície oproti iným kontinentom,“uviedol Zajíček.

Niektoré spoločnosti to už začínajú pociťovať. Kongsberg Automotive, výrobca prevodoviek vo Vrábľoch prepustil v októbri kvôli rastúcim nákladom 192 zamestnancov. Ďalší dodávateľ, spoločnosť Svec Group, uviedol, že musí spĺňať ekologické kritériá EÚ, ktoré čínski konkurenti nespĺňajú.

„My ani nenakupujeme materiál za cenu, za ktorú oni predávajú svoje finálne výrobky. Pýtame sa dnes našich zákazníkov, ako budú čeliť tejto transformácii, a ani oni to zatiaľ nevedia,“povedal Ľubomír Švec, ktorého spoločnosť vyrába vo Vrábľoch lisovacie nástroje na výrobu karosárskych dielov.

Český premiér Petr Fiala si stanovil ako strategickú prioritu pomôcť miestnemu automobilovému priemyslu s prechodom napríklad budovaním tovární na batérie. Rovnako, ako Slovensko, je krajina v rôznych fázach rokovaní s potenciálnymi investormi o výstavbe závodov na výrobu batérií, hoci ani jeden z nich sa ani nepribližuje Maďarsku a Poľsku, kde už je postavená takmer desiatka tovární a ďalšie pribúdajú. Vasil Hudák (slovenský exminister hospodárstva a podpredseda think-tanku GLOBSEC) upozornil, že automobilky budú prirodzene smerovať svoje výrobné závody blízko dodávateľov batérií.

PORSCHE dá ľuďom ďalšie pracovné miesta. Ministerstvo hospodárstva už zabezpečilo pozemky
Denisa Saková, ministerka hospodárstva sa postarala o rozšírenie automobilovej výroby na Slovensku. Výroba svetoznámych automobilov sa rozšíri v priemyselnom parku v Hornej Strede. Vláda investovala do tohto perspektívneho projektu približne 300... Čítať ďalej
21 | 12 | 2023 | Dušan Janek

Vážení naši čitatelia

Hlavný denník prežil jeden z najťažších rokov. Niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu". Ďakujeme vám, že sme pre vás prvou voľbou v čerpaní informácii.

Naďalej nám môžete pomôcť aj materiálne. Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".

Spoločne budeme naďalej silní! Ďakujeme vám!

Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik