Britskí vedci hovoria o hrozivom scenári na začiatku roka 2024
10 | 12 | 2023 I Eka Balaskova

Najnovšia štúdia Kráľovskej astronomickej spoločnosti na začiatok roka 2024 radí pripraviť sa na hrozivý scenár pre celú modernú spoločnosť. Na svedomí ho bude mať slnečná búrka, ktorej sila môže na niekoľko týždňov narušiť internetové pripojenie, či elektrické siete po celom svete.

Výskumníci z Center of Excellence in Space Sciences India v IISER Kalkata objavili súvislosť medzi magnetickým poľom Slnka a jeho cyklom slnečných škvŕn. Budú tak môcť odhadnúť, kedy nastane vrchol slnečnej aktivity. Ich práca naznačuje, že maximálna intenzita dvadsiatehopiateho slnečného cyklu  sa pravdepodobne vyskytne v priebehu roka.

VIDEO: Najväčší hotel na svete pre 20 000 hostí postavili nacisti! Ako to vyzerá dnes?
Najväčší hotel na svete sa nachádza na nemeckom ostrove Rügen v Baltskom mori. Pre zápis do Guinessovej knihy rekordov mu však chýba jedna podstatná vec: funkčnosť. Obrovský kolos postavený nacistami je opustený. Desaťtisíc izieb, všetky s... Čítať ďalej
07 | 12 | 2023 | Ivan Mihale

Naša hviezda, Slnko, sa skladá z horúceho ionizovaného plynu známeho ako plazma. Obrovské toky plazmy sa spájajú a vytvárajú magnetické polia vo vnútri Slnka. Tie sa na povrchu prejavujú ako tmavé škvrny. Tieto slnečné škvrny sú porovnateľné s veľkosťou Zeme a sú sídlami intenzívneho magnetizmu, asi 10 000-krát silnejšieho ako magnetické pole Zeme.

Niekedy sú magnetické polia slnečných škvŕn narušené pri prudkých udalostiach, ktoré vedú k vzniku slnečných magnetických búrok, ako sú erupcie alebo výrony koronálnej hmoty. Tieto búrky uvoľňujú vysokoenergetické žiarenie a vrhajú obrovské množstvo magnetizovanej plazmy do vesmíru. Najintenzívnejšia z týchto búrok môže spôsobiť vážne poškodenie satelitov na obežnej dráhe, elektrických rozvodných sietí a telekomunikácií, keď nasmeruje Zem.

Slnko a Sírius, foto: Pixabay

Vedci demonštrujú, ako možno pozorovania rýchlosti poklesu magnetického poľa Slnka užitočne kombinovať s pozorovaniami slnečných škvŕn. Cieľom je odhad vrcholu prebiehajúceho cyklu. Ich analýza naznačuje, že maximum 25-teho slnečného cyklu s najväčšou pravdepodobnosťou nastane začiatkom roku 2024, pričom trvať to môže až do septembra budúceho roka.

Predpovede Nostradama na rok 2024: Mrazivé!
Hoci Michel de Nostredame pôsobil pred päťsto rokmi, jeho nasledovníci dodnes vykladajú jeho predpovede a objavujú sa stále nové a nové štvorveršia, ktorých je takmer tisíc. Podľa vyznavačov Nostradama jeho predpovede siahajú až takmer do roku... Čítať ďalej
06 | 12 | 2023 | Eka Balaskova

Vážení naši čitatelia,

Hlavný denník prežil jeden z najťažších rokov. Po celé tie roky vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu". Ďakujeme Vám, že ste nám zostali verní.

Naďalej nám môžete pomôcť aj materiálne. Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".

Spoločne budeme naďalej silní! Ďakujeme vám!