KYJEV UDREL NA POĽSKÝCH A SLOVENSKÝCH KAMIONISTOV!
09 | 12 | 2023 I Diana Zaťková

Poľskí i slovenskí kamionisti, ktorí blokujú kľúčové hraničné priechody s Ukrajinou, podkopávajú schopnosť Kyjeva financovať vojnu proti Rusku, varovala vláda krajiny. „Nemáme morálne právo očakávať, že ľudia zbankrotujú, pretože Ukrajinci sú vo vojne,“ oponuje Tomasz Oryński, poľský novinár a kamionista na čiastočný úväzok. O téme informuje POLITICO.

Vraj poškodzujú schopnosť Ukrajiny pokračovať v boji

„Úroveň exportu z Ukrajiny klesla v novembri v dôsledku blokády o 40 percent," uviedol šéf výboru pre finančnú, daňovú a colnú politiku v ukrajinskom parlamente Danylo Hetmantsev. Podľa jeho odhadov stojí zastavenie nákladnej dopravy ukrajinský rozpočet 9,3 mld. hrivien (228 miliónov EUR) len v ušlých colných platbách.

„Každý cent, ktorý teraz vyzbierame, ide armáde, keďže v súčasnosti z daní nefinancujeme nič okrem armády. [Takže] to sú peniaze, ktoré armáda nedostala,“ povedal Hetmancev.

V utorok pobaltskí veľvyslanci vo Varšave apelovali na poľskú vládu s tým, že autodopravcovia poškodzujú schopnosť Ukrajiny pokračovať v boji.

Poľskí kamionisti už mesiac blokujú tri veľké hraničné priechody a spôsobujú zápchy v dĺžke viac ako 60 kilometrov. Ich cieľom je dohoda EÚ s Ukrajinou z roku 2022, ktorá ukončila väčšinu obmedzení pre kamionistov prevážajúcich náklady medzi blokom a Ukrajinou.

Ekonomická katastrofa pre Strednú Európu

Pred ruskou inváziou sa cestná doprava medzi členskými krajinami EÚ a Ukrajinou robila na základe povolení. Keď sa však vojna začala a Ukrajina stratila prístup do svojich čiernomorských prístavov, zatiaľ čo európski dopravcovia sa báli poslať svoje nákladné autá do vojnovej zóny, EÚ dosiahla s Ukrajinou dohodu o dočasnom ukončení systému povolení.

Ukrajinským kamionistom bolo odvtedy umožnené prevážať náklady z Ukrajiny do jediného miesta určenia v EÚ a naopak. Ale toto usporiadanie sa pre poľských kamionistov zmenilo na ekonomickú katastrofu, povedal Tomasz Oryński, poľský novinár a kamionista na čiastočný úväzok.

Vyšegrád vydal DEKLARÁCIU K UKRAJINE! Zelenského nepoteší
V rámci predsedníctva Českej republiky Stredoeurópskej obrannej spolupráce (CEDC) a krajín Vyšegrádskej skupiny (V4) hostila Praha v uplynulých dvoch dňoch stretnutie obranných delegácií z 13 stredoeurópskych a balkánskych krajín. Toto stretnutie... Čítať ďalej
09 | 12 | 2023 | Diana Zaťková

Oryński uviedol, že poľskí kamionisti, ako aj tí z iných stredoeurópskych krajín, ako je Slovensko a Maďarsko, stratili v dôsledku vojny východné trhy ako Rusko a Bielorusko. Sťažujú sa tiež, že ukrajinské úrady diskriminujú neukrajinských dopravcov tým, že vyžadujú povolenia a zavádzajú elektronický registračný systém, ktorý ich znevýhodňuje voči ukrajinským firmám.

"Nemôžete konkurovať Ukrajincom, ak váš kamión uviazne na hranici na dva týždne, zatiaľ čo ukrajinský kamión zvládne dve jazdy súčasne," povedal Oryński.

EÚ na Poľsko, Slovensko, či Maďarsko kašle

Poľská vláda, ktorá je v úrade len do budúceho týždňa, kým nastúpi nová administratíva pod vedením bývalého premiéra Donalda Tuska, sa prikláňa na stranu kamionistov.

Varšava, podporovaná Slovenskom a Maďarskom, sa na pondelkovom stretnutí ministrov dopravy EÚ snažila argumentovať za opätovné zavedenie povolení okrem humanitárnych a vojenských nákladov.

Narazili však na silný odpor Európskej komisie a ďalších krajín EÚ, hoci niektorí uznali, že byrokraciu a korupciu treba vyriešiť aj na strane Ukrajiny.

Komisárka EÚ pre dopravu Adina Văleanová povedala, že EÚ zvolá spoločnú komisiu, ale zamietla akékoľvek vrátenie povolení | Fotografia od Francisca Seca prostredníctvom AFP/Getty Images

„Potrebujeme vyvážené riešenia a objektívny prehľad o súčasných postupoch v rámci dohody, konkrétne so zameraním na efektívne kontrolné mechanizmy,“ povedal bulharský minister dopravy Georgi Gvozdejkov.

Komisárka EÚ pre dopravu Adina Văleanová uviedla, že EÚ zvolá spoločnú komisiu zriadenú na základe minuloročnej dohody o cestnej nákladnej doprave na riešenie sporov, ale odmietla akýkoľvek návrat k povoleniam.

„Viem si predstaviť, koľko povolení udelí Poľsko alebo Slovensko či Maďarsko Ukrajine, ak nesúhlasia s ich prítomnosťou na našom trhu,“ povedala.

Ukrajina neustúpi

Ukrajina splnila niektoré poľské požiadavky a zrýchlila pohyb prázdnych poľských kamiónov cez priechod Uhryniv-Dołhobyczów, ale trvá na tom, že nebude súhlasiť s obnovením systému povolení. „Nákladné autá zostávajú najrýchlejším spôsobom vývozu a dovozu po tom, čo sme prišli o prístavy," povedal námestník ukrajinského ministra infraštruktúry Serhiy Derkach. „Ak chceme, aby sa ukrajinská ekonomika nejako udržala nad vodou, musíme udržať tovar v prevádzke."

Uznal, že poľskí dopravcovia bojujú o väčší podiel na ukrajinskom trhu po tom, čo stratili prístup do krajín ako Rusko, ale poznamenal, že Ukrajinci tiež stratili trhy, ako aj schopnosť vyvážať a dovážať tovar cez väčšinu svojich hraníc s výnimkou EÚ.

PROTEST AUTODOPRAVCOV! Od 1. decembra budú blokovať hraničný priechod s Ukrajinou
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) bude na základe rozhodnutia predsedníctva blokovať hraničný priechod Vyšné Nemecké - Užhorod. Priechod budú autodopravcovia blokovať od 1. decembra od 15.00 h až do odvolania. Po rokovaní s Ministerstvom dopravy... Čítať ďalej
29 | 11 | 2023 | Gabriela Fedičová/TASR

Nemáme morálne právo očakávať, že ľudia zbankrotujú, pretože Ukrajinci sú vo vojne

Hraničné protesty nepoškodzujú len daňový základ Ukrajiny – sťažujú sa aj podniky. „Výrazne sa zvyšujú náklady na dopravu, čo ovplyvňuje výrobné náklady a cenovú konkurencieschopnosť spoločností,“ povedala Anna Derevyanko, výkonná riaditeľka European Business Association, podnikateľskej lobby so sídlom v Kyjeve.

Leoni, nemecký dodávateľ automobilových elektroinštalačných systémov pôsobiaci na Ukrajine, „čelí logistickým problémom“ v dôsledku poľských štrajkov, povedal hovorca spoločnosti Gregor le Claire a dodal, že Leoni dúfa, že nebude „nútený stiahnuť výrobu z Ukrajiny". "Vyzývame všetky zúčastnené strany, aby sa urýchlene vrátili k trvalému zlepšeniu situácie na hranici," dodal.

Hetmancev, ukrajinský poslanec, má len malé pochopenie pre požiadavky kamionistov. „Sťažnosti, že niekto niekoho vytláča z trhu — ospravedlňte ma, ak sú naše tovary a služby lacnejšie a kvalitnejšie, tak pracujte na tom, aby boli tie vaše. Toto je voľný trh – pôda, základ, na ktorom stojí EÚ,“ povedal bez prihliadnutia k tomu, aké výhody Ukrajinci dostávajú.

Oryński nepodporuje obnovenie povolení, ale povedal, že je potrebné vyvinúť určité úsilie na ochranu poľských kamionistov, aby sa protest skončil. „Nemáme morálne právo očakávať, že ľudia zbankrotujú, pretože Ukrajinci sú vo vojne,“ povedal.

Na poľsko-ukrajinských hraniciach prihára!
Poľskí dopravcovia pohrozili zintenzívnením protestov na hraniciach s Ukrajinou. Vyzývajú vládu, aby konala. Čas sa kráti Poľskí dopravcovia, ktorí blokujú hranicu s Ukrajinou, požadujú vrátenie systému povolení pre ukrajinské náklady. Dávajú... Čítať ďalej
05 | 12 | 2023 | Milan Laca

Vážení naši čitatelia, 

Hlavný denník prežil jeden z najťažších rokov. Niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu". Ďakujeme vám, že sme pre vás prvou voľbou v čerpaní informácii.

Naďalej nám môžete pomôcť aj materiálne. Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".

Spoločne budeme naďalej silní! Ďakujeme vám!

Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik