Ó čas vianočný, ó čas vianočný... Určite poznáte reklamu mobilného operátora, ktorá zdvihla mandle nejednému Slovákovi. Toto vážne chceme pozerať až do Vianoc? Najnovšie sa o možnosti, čo so slovenským prekladom robiť, zaujíma aj ministerka kultúry Martina Šimkovičová. A pre verejnosť má odkaz.
Asi žiadna iná vianočná reklama si nezískala toľko pozornosti ako reklama Telekomu. Ten do nej použil tradičnú pieseň no slová v slovenskej verzii pobúrili naozaj mnohých. Spisovala sa dokonca aj petícia za jej stiahnutie. Na to zareagoval operátor malou zmenou v texte. Tvrdil však, že dôvodom zmeny bola len úprava dĺžky spotu. Na reklamu sa sťažovali viacerí občania a podnetom sa preto musela zaoberať Arbitrážna komisia Rady pre reklamu.
Sťažnosťami na reklamu sa zaoberala Arbitrážna komisia Rady pre reklamu. Či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platného na území SR, posudzovala na svojom poslednom zasadnutí.
Sťažovatelia namietali, že reklama propaguje homosexualitu a podsúva ideológiu LGBTI, ďalej „uráža tradičné rodiny, kresťanské hodnoty, slovenské vianočné zvyky a tradície. Podľa niektorých sťažovateľov môže reklama svojim obsahom narušiť vývoj maloletého jedinca,“ uviedla komisia.
Po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela komisia k záveru, že sťažnosti nie sú opodstatnené a reklamný spot nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu a ani ho neporušuje.
Viac v našom článku:
Keďže verdikt komisie pobúrenú verejnosť neuspokolil, začali sa obracať na ministerku kultúry Martinu Šimkovičovú. Tá odkazuje ľuďom, že v súčasnosti zasiahnuť nevie. Chcela by to však zmeniť.
Šimkovičová hovorí, že sa na ňu pre reklamný spot obracia množstvo ľudí, ktorí žiadajú, aby ho zastavila. Šimkovičová avizuje zmenu zákona, vďaka ktorému by v budúcnosti minimálne vo verejnoprávnej televízii vysielanie takejto reklamy nemuselo prejsť.
„Riešim tieto veci, pretože mi naozaj prichádzajú v obrovských vlnách a pýtate sa ma, čo môžem urobiť, zastavte to, nemôžeme sa na to pozerať, deti sa nás pýtajú. Viete, že Rada pre vysielanie a retransmisiu už dala stanovisko, že tam nie je nič, čo by poburovalo. Napriek tomu veľa ľudí to vyrušuje, vyrušuje to, samozrejme, aj mňa,“ uviedla v živom vysielaní facebookovej stránky televízie Slovan.
Šéfku rezortu kultúry teda verdikt reklamnej rady nepresvedčil. Prípad vraj konzultovala so svojím právnikom, no dospela k záveru, že v súčasnosti nemá ako zasiahnuť.
„Mňa samotnú štve, že z pozície ministerky kultúry nevieme s týmito vecami urobiť absolútne nič,“ posťažovala sa „Ministerstvo kultúry vo vzťahu k týmto záležitostiam, ktoré idú v RTVS, a teda hovoríme o tej reklame, nemôže z hľadiska svojej kompetencie urobiť absolútne nič,“ zopakovala. Avizovala však zmeny legislatívy, vďaka ktorým by v budúcnosti bolo možné situáciu riešiť.
„Už sa veci dejú aj v legislatívnych procesoch a legislatívny proces je v prípravnej fáze. Potom to pôjde ako vládny návrh zákona do parlamentu, a tam sa už teším na tú diskusiu,“ hovorila bez bližších podrobností.
Už niekoľko rokov Vám prinášame informácie, ktoré "médiá hlavného" prúdu odmietajú zverejňovať. Robili tak ešte agresívnejšie pred voľbami a je malá nádej, že sa ich prístup k informovaniu v krátkom čase zmení. Preto sa domnievame, že naša úloha pri informovaní verejnosti je stále nezastupiteľná a chceme v nej pokračovať.
Ďakujeme Vám za doterajšiu podporu, morálnu, aj finančnú. Budeme radi, keď nám budete pomáhať aj naďalej. Podporiť nás môžete svojim darom, ľubovoľným finančným príspevkom. Pre naše fungovanie má aj najmenšia podpora veľký význam.
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Spoločne budeme naďalej silní!
Ďakujeme vám!
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik