Koalícia OĽaNO viedla historicky najdrahšiu oficiálnu predvolebnú kampaň
01 | 12 | 2023 I Eka Balašková

Za predvolebnou kampaňou k predčasným parlamentným voľbám 2023 sa ohliadla aj organizácia Transparency International Slovensko (TIS). Tá tvrdí, že bola zatiaľ najdrahšia a že v časti, ktorá nepodlieha verejnej kontrole, priznali strany prekvapivo malé výdavky.

„Keď sme v deň oficiálneho štartu volebnej kampane, ktorý pripadal na 9. júna, spočítali zverejnené výdavky strán na dovtedajšie presviedčanie voličov, transparentné účty ukazovali 1,85 milióna eur. Bolo to prekvapivo málo, keďže dátum volieb bol známy už od januára a viaceré strany spustili kampane s veľkým predstihom. Skutočné náklady na predkampaň boli oveľa vyššie, písali sme vtedy. Väčšina strán totiž do júna transparentné účty nepoužívala vôbec, alebo na nich mala len minimálne pohyby. Verejnú kontrolu výdavkov tak umožnili až od ostrej fázy kampane,“ uvádza TIS vo svojej správe s tým, že záverečné volebné správy realitu odzrkadľujú lepšie. Výdavky o predkampani hovoria o 1,15 milióna eur s tým, že na kampaň mimo dohľadu verejnosti šlo 2,3 milióna eur.  

M. Pekár sa vzdáva mandátu poslanca parlamentu, nahradí ho N. Nash
Martin Pekár z hnutia Progresívne Slovensko (PS) sa k štvrtku vzdáva mandátu v Národnej rade (NR) SR. Robí tak z osobných dôvodov. Na jeho miesto nastúpi Natália Nash. TASR o tom informovala Alena Kuišová z komunikačného oddelenia hnutia. Pekár... Čítať ďalej
30 | 11 | 2023 | Ivan Mihale/tasr

TIS však upozorňuje, že podrobný rozpis týchto výdavkov strany nemajú povinný, nie je isté, že strany neprekročili zákonné limity. „Prekvapivo pôsobí už len porovnanie s rokom 2020, kedy strany na predkampane oficiálne priznali 3,8 milióna eur,“ porovnáva TIS.

Transparency International Slovensko

Na príklade OĽaNO TIS hovorí o tom, že ak by sa odrátali náklady len 900-tisíc eur na ich bilbordy počas celej kampane aj napriek inflácii by strana minula menej, ako pred voľbami 2020. Navyše TIS pripomína, že do predkampaňového obdobia treba rátať aj referendum o zmene Ústavy, kde sa propagovali viaceré strany.

„Aj to je, samozrejme, možné, no početné skúsenosti s obchádzaním pravidiel a čiernymi peniazmi v politike nabádajú na opatrnosť. Znížiť pochybnosti by pomohla úprava legislatívy, ktorá by ukotvila povinnosť transparentného účtu už aj pre predkampane, prípadne permanentných účtov pre fungujúce strany. Transparentnosti by pomohlo aj obmedzenie veľkých zálohových platieb, cez ktoré dnes môžu strany transparentné účty obchádzať,“ pripúšťa TIS.

Záverečné správy politických subjektov hovoria o tom, že najvyššie náklady na predkampaň mali  Progresívne Slovensko, SaS a Demokrati, pričom ich výdavky sa dajú kontrolovať – používali svoje transparentné účty už v predkampani.

POBÚRENÁ Šimkovičová: Vianočnú reklamu o SLIPOCH a SPERMIÁCH už riešim s právnikom!
Ó čas vianočný, ó čas vianočný... Určite poznáte reklamu mobilného operátora, ktorá zdvihla mandle nejednému Slovákovi. Toto vážne chceme pozerať až do Vianoc? Najnovšie sa o možnosti, čo so slovenským prekladom robiť, zaujíma aj ministerka kultúry... Čítať ďalej
30 | 11 | 2023 | Diana Zaťková

Na štvrtom mieste s výdavkami na predkampaň za 458-tisíc je Smer. Aj táto strana mala transparentný účet už v marci, pred ostrou kampaňou na ňom figurujú dve veľké súhrnné platby straníckej Agentúre Smer. „Údaje z ich záverečnej správy tak s reálnymi platbami na účte konfrontovať nemožno,“ dodáva TIS. Organizácia má problém s Hlasom, ktorý priznal druhú najväčšiu kampaň za takmer 2,8 milióna eur, do 9. júna však z tejto sumy vraj minul iba 41-tisíc.

„Celkovo výdavky strán na presviedčanie voličov dosiahli podľa záverečných správ 26,93 milióna eur, čo je 14-percentný nárast oproti parlamentným voľbám 2020 (23,64 mil. eur). Kým naposledy na vstup do parlamentu stačila trom stranám aj kampaň pod dva milióny, aktuálne túto sumu prekročilo až osem strán. Dvom z nich (Sme rodina a Demokrati) tentokrát nestačilo na vstup do parlamentu ani to,“ uzatvára TIS.

Strany na Meta reklamu v tejto kampani vynaložili spolu 1 900 626,00 eur.  TIS započítala sú všetky profily, ktorých výdavky počas posledných 90 dní predkampane od 11. marca 2023 alebo týždňové výdavky od začiatku kampane 9. júna 2023 presiahli 100 eur, pričom túto informáciu aktualizovala 27. septembra pred polnocou. V rovnakom čase aktualizovali aj výdavky na Google reklamu. Ich súčet prostredníctvom služieb Google Ads a Google Display & Video 360 uverejnili reklamy v hodnote nad 100 eur od začiatku predkampane 11. decembra 2022, činil 879 200,00 eur. TIS tiež vyčíslila, ktoré médiá/agentúry najviac zarobili na predvolebnej kampani.

Transparency International Slovensko

Kauza Jeleň nekončí. Bude sa ňou zaoberať ESĽP (GALÉRIA)
Európsky súd pre ľudské práva ESĽP sa zaoberá prípadom odpočúvania stretnutí Roberta Fica na chate v Čifároch. 12. apríla 2022 vyšetrovateľa Martina Juhása polícia obvinila zo zneužívania právomoci verejného činiteľa v tomto prípade. Podnet ešte... Čítať ďalej
30 | 11 | 2023 | Eka Balašková

Vážení naši čitatelia!

Už niekoľko rokov Vám prinášame informácie, ktoré "médiá hlavného" prúdu odmietajú zverejňovať. Robili tak ešte agresívnejšie pred voľbami a je malá nádej, že sa ich prístup k informovaniu v krátkom čase zmení. Preto sa domnievame, že naša úloha pri informovaní verejnosti je stále nezastupiteľná a chceme v nej pokračovať. 
Ďakujeme Vám za doterajšiu podporu, morálnu, aj finančnú. Budeme radi, keď nám budete pomáhať aj naďalej. Podporiť nás môžete svojim darom, ľubovoľným finančným príspevkom. Pre naše fungovanie má aj najmenšia podpora veľký význam.

Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".

Spoločne budeme naďalej silní!

Ďakujeme vám!

Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik