Na Slovensku tiká časovaná bomba, ktorá čoskoro exploduje. Na veľmi zlý stav ciest a mostov môže už doplatiť prakticky každý z nás. Ak urgentne do opravy ciest nevlejeme miliardu eur, už čo nevidieť nás podľa experta čaká zatváranie mostov a obchádzky dlhé desiatky kilometrov, upozorňuje portál zregionu.sk.
Na Slovensku je viac ako osemtisíc cestných mostov. Podľa ministerstva dopravy treba v nasledujúcich piatich rokoch zrekonštruovať až 500 mostov. Ak by štát nepristúpil na masívne rekonštrukcie, o 8 rokov bude v zlom stave až 99,8 % mostov.
Nie je to iba problém budúcnosti. V máji Slovenská správa ciest (SSC) odstavila cestný most pri Seredi, pretože hrozilo jeho zrútenie. Odrezali tak od seba dve časti mesta, jeho úplne vyradenie si vyžiadalo dlhé obchádzky, v niektorých obciach skomplikovalo cestovanie a zásobovanie.
Nejde o ojedinelý prípad. Uzávierky vyťažených mostov trápia napríklad aj Trenčín. O tom, že reálna je aj hrozba zrútenia mostov svedčí viacero nedávnych incidentov. Stačí si spomenúť na Spišskú Novú Ves v 2020, kedy sa tam do rieky zrútil most aj so ženou. Alebo padnuté mosty pri Kysaku a v Trstenej v tom istom roku.
Na opravy ciest prvej triedy a hlavne mostov v zlom stave by sme potrebovali miliardu eur, a to čo najskôr, upozorňuje pre Denník E expert na dopravu z Útvaru hodnoty za peniaze Rastislav Farkaš. Vedie tím dopravných analytikov, doprave sa profesionálne venuje viac ako desať rokov.
Hoci sa hovorí najmä o výstavbe diaľnic, čo je pre voličov atraktívna téma, veľká priorita, o ktorej sa málo hovorí, je oprava ciest v zlom stave a hlavne mostov v zlom stave. Podotýka, že ak čím skôr spomínanú miliardu nenájdeme, tak “súčasné zatváranie mostov je iba začiatok toho, čo tu môže byť o pár rokov”.
V mnohých prípadoch by sme si museli zvyknúť na obchádzky. “Často to budú obchádzky dlhé desiatky kilometrov. Takže sa bude treba politicky rozhodnúť, či tie peniaze, ktoré sú na dopravu z rozpočtu, presunieme na mosty alebo sa rozpočet na dopravu navýši, ale potom musíme aj povedať, odkiaľ tie peniaze zoberieme,” vraví Farkaš.
Zdroj: Slovenská správa ciest, údaje k 1.1.2023
Väčšinu z mostov, a to na cestách druhej a tretej triedy, spravujú vyššie územné celky (VÚC). O zvyšok, na cestách prvej triedy a na diaľniciach, sa stará štát prostredníctvom Slovenskej správy ciest a Národnej diaľničnej spoločnosti.
Farkaš vraví, že manažment Slovenská správa ciest robí, čo môže. Ale 70 miliónov, ktorá má na opravy a údržbu okolo 70 miliónov ročne, jednoducho nestačí.
“Štát dlhodobo preferoval výstavbu nových diaľničných úsekov a údržba existujúcich ciest bola v úzadí. Politicky je to atraktívne, pretože ak prechádzate po moste, ktorý je opravený, tak si nevšimnete, že je opravený. Ale keď sa niekde strihá páska, je to niečo nové, krajšie, lepšie,” argumentuje. Dodáva, že na peniaze z eurofondov sa podľa neho nemáme spoliehať. Tie by nestačili ani na komplexné financovanie diaľnice na Kysuciach.
Slovensko trápi aj katastrofálny stav našich železníc. Podľa expertov je čiernou dierou na európskej mape železníc. Na meškania vlakov si cestujúci zvykli, ale stav infraštruktúry je na hrane bezpečnosti, varujú odborníci.
Už niekoľko rokov Vám prinášame informácie, ktoré "médiá hlavného" prúdu odmietajú zverejňovať. Robili tak ešte agresívnejšie pred voľbami a je malá nádej, že sa ich prístup k informovaniu v krátkom čase zmení. Preto sa domnievame, že naša úloha pri informovaní verejnosti je stále nezastupiteľná a chceme v nej pokračovať.
Ďakujeme Vám za doterajšiu podporu, morálnu, aj finančnú. Budeme radi, keď nám budete pomáhať aj naďalej. Podporiť nás môžete svojim darom, ľubovoľným finančným príspevkom. Pre naše fungovanie má aj najmenšia podpora veľký význam.
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Spoločne budeme naďalej silní!
Ďakujeme vám!
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik