Elektromobilita je Európskou úniou už niekoľko rokov doslova pretláčaná a pomaličky to začína byť vidieť aj na slovenských, či českých cestách. Elektromobily sú však nočnou morou pre hasičov – horiaci elektromobil takmer nie je možné uhasiť. Na tento problém sa pripravujú aj slovenskí a českí hasiči a v Trenčíne zorganizovali medzinárodné cvičenie zamerané práve na tento problém.
Hasiči zo susedných príhraničných regiónov (Trenčín a Zlín) zorganizovali spoločné cvičenie, ktoré ich má pripraviť na očakávaný zvýšený počet kolízií elektromobilov a elektrických dopravných prostriedkov, pri ktorých očakávajú, že budú zasahovať. Riaditelia oboch krajských hasičských záchranných systémov vysvetlili, prečo je požiar elektrického dopravného prostriedku náročnejšie zvládnuť, ako u bežných motorov. Upozorňujú aj na fakt, že hoci štatistiky ešte zvýšený podiel takýchto požiarov nezaznamenali, časom sa určite vyskytnú.
„Krajské riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru v Trenčíne v spolupráci s hasičským záchranným zborom Zlínskeho kraja si pripravilo taktické cvičenie so zriadením štábu. Námetom je riešenie závažnej udalosti, ktorou je simulovaná dopravná nehoda nákladného motorového vozidla prevážajúceho nebezpečnú látku s elektromobilom a ďalším motorovým vozidlom,“informoval Marián Petrík, hovorca trenčianskeho Hasičského a záchranného zboru.
Cieľom cvičenia, ktorého sa zúčastnilo takmer 50 hasičov bol nácvik spoločného zásahu a vzájomnej súčinnosti zložiek oboch integrovaných záchranných systémov. Pri nácviku pomáhalo 15 kusov zásahovej techniky.
Na slovenské a české cesty sa v poslednom čase dostávajú staršie elektromobily zo západnej Európy. Štatistika o ich pocte neexistuje, no hasiči sa potrebujú pripraviť na situáciu, že aj toto budú účastníci dopravných nehôd. Oheň v prípade elektromobilu totiž vôbec nie je jednoduché dostať pod kontrolu.
„S horiacimi elektroautami už máme v Čechách nejaké skúsenosti. My ako hasiči Zlínskeho kraja sme vyslovene požiar elektromobilu neriešili, nehodu elektromobilu áno, ale našťastie nedošlo k požiaru trakčnej batérie. S požiarmi elektrobicyklov, elektrokolobežiek a podobne sa ale stretávame. Vybavujem si jeden prípad zo Zlínskeho kraja, kde horela batéria fotovoltaickej elektrárne,“ hovorí Vít Rušar, riaditeľ Hasičského a záchranného zboru Zlínskeho kraja.
„Špecifická vec u trakčných batérií je, že si sami dokážu vyrobiť kyslík, ktorý je potrebný k horeniu. Je preto mimoriadne ťažké použiť metódu zneprístupnenia kyslíka či už penou, alebo uzavretím,“ vysvetlil Rušar s tým, že pri požiaroch elektrických dopravných prostriedkov vidí v zásahu elektrickým prúdom, čo pri bežných autách nie je až také riziko.
Podľa Rušara batéria v ekologických elektromobiloch nepotrebuje prístup vzduchu. Vysvetlil, že takáto batéria obsahuje ťažké kovy a rôzne ďalšie vrstvy a pri vzniknutej chemickej reakcii si dokáže kyslík potrebný pri horení vytvoriť sama. Preto najúčinnejší spôsob hasenia elektromobilu by bol položenie auta do vody – hasiči sa pri nehode nie vždy dokážu dostať k batérii.
„Treba dostať celú batériu aj s automobilom do úrovne podlahy. Zatopiť to. Máme kontajnery, do ktorých sa auto natlačí, alebo dostane, pričom už to je veľmi komplikované, kontajner sa uzavrie a napustí sa vodou minimálne do výšky podlahy, aby to bolo celé zatopené a ochladzované,“vysvetlil Rušar.
Riaditeľ Záchranného a hasičského zboru v Trenčíne Miloslav Tužinský vysvetľuje, aký je rozdiel medzi hasením áut so spaľovacími motormi a hasením elektromobilov. Batéria elektromobilu podľa jeho slov obsahuje látky, ktoré po úniku do ovzdušia, uvoľňujú nebezpečné látky. Rozdiel je aj v tom, že pri porušeí batérie je horenie oveľa intenzívnejšie, ako pri požiari spaľovacieho motora.
Tužinský konštatuje, že v štatistike sa nárast počtu požiarov elektromobilov zatiaľ nevidno, no hasiči sa na to chystajú. Majú spracované metodické listy a zabezpečené postupy pri hasení. Potrebné je však hovoriť o všetkých elektrických dopravných prostriedkoch.
„Problematické je nabíjanie. Treba dávať pozor, v akých priestoroch sa batérie nabíjajú a či sú v okolí horľavé látky,“ dodal Tužinský a upozornil, že aj v Trenčianskom kraji už riešili takéto prípady.
Už niekoľko rokov Vám prinášame informácie, ktoré "médiá hlavného" prúdu odmietajú zverejňovať. Robili tak ešte agresívnejšie pred voľbami a je malá nádej, že sa ich prístup k informovaniu v krátkom čase zmení. Preto sa domnievame, že naša úloha pri informovaní verejnosti je stále nezastupiteľná a chceme v nej pokračovať.
Ďakujeme Vám za doterajšiu podporu, morálnu, aj finančnú. Budeme radi, keď nám budete pomáhať aj naďalej. Podporiť nás môžete svojim darom, ľubovoľným finančným príspevkom. Pre naše fungovanie má aj najmenšia podpora veľký význam.
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Spoločne budeme naďalej silní!
Ďakujeme vám!