Nemecký koncern Volkswagen v októbri pozastaví výrobu dvoch modelov elektrických vozidiel a zníži výrobu ďalších kvôli dopytu pod očakávaniami, píše MarketWatch s odvolaním sa na zástupcu spoločnosti.
Konkrétne od 2. októbra do 13. októbra bude zastavená výroba vozidiel Volkswagen ID.3 a Cupra Born v závode v nemeckom Zwickau. Okrem toho sa v tomto ohľade zastaví závod Volkswagen v Drážďanoch, ktorý uzatvára výrobný reťazec ID.16, a nebude fungovať až do 3. októbra.
Výroba automobilov pod značkami Audi a Volkswagen v závode v Zwickau sa spomalí o dva týždne. "Sme nútení zmeniť výrobné plány s prihliadnutím na situáciu na trhu, teraz je na trhu neistota," povedal zástupca koncernu.
V polovici septembra Volkswagen oznámil zníženie počtu zamestnancov v závode v Zwickau o 269 z dôvodu nízkeho dopytu po vozidlách.
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) zverejnia report zameraný na aktuálny stav elektromobility na Slovensku. Zatiaľ, čo elektromobily tvorili v Európskej únii vyše 12 percent spomedzi všetkých nových registrácií áut, na Slovensku boli čísla katastrofálne. V európskom rebríčku sme skončili na poslednom mieste.
”V rebríčku krajín Európskej únie sa Slovensko v adopcii elektrických vozidiel umiestnilo v roku 2022 na poslednom mieste. Na základe štatistiky SEVA predstavovali batériové elektromobily v kategórii M1 iba 1,7% podiel na celkových registráciách nových vozidiel a plug-in hybridné elektromobily dosiahli podiel 2%,” píše SEVA vo svojom reporte.
Trend sa zatiaľ nemení ani v roku 2023. Za prvý štvrťrok dosiahol podiel predaja elektromobilov na Slovensku iba 1,8 percenta. Pre porovnanie, v susednom Česku to bolo 2,4 %, v Poľsku 3,3 % a v Maďarsku dokonca 5,6 %.
SEVA očakáva, že za celý rok 2023 sa na Slovensku zaregistruje len okolo 2 800 batériových elektrických áut. Väčšina bezemisných áut (75%) navyše putuje právnickým osobám a do firemných flotíl.
”Vzhľadom na nízke predaje tak podiel elektrických vozidiel na celom vozovom parku (vyše 2,5 milióna osobných vozidiel) naďalej zostáva marginálny na úrovni 0,4%. Celkovo tak ku koncu roka 2022 bolo na slovenských cestách 6 000 batériových elektromobilov,” dodáva Slovenská asociácia pre elektromobilitu.
Podľa štatistiky ide o lacnejšiu variantu cestovania.
Podľa nemeckého magazínu Auto Bild je dobíjanie elektromobilov oveľa drahšie než tankovanie auta so spaľovacím motorom. Sľubované nízke prevádzkové náklady tak strácajú svoj význam
Výhoda lacnej elektriny bola pochybná hneď od začiatku, lebo nižšie ceny boli dané menším až žiadnym daňovým zaťažením, Tento stav však vydržal iba určitý čas. V tom momente ak by elektrické autá začalo používať viacej ľudí, štátu by peniaze z DPH či spotrebnej dane chýbali a vybral by si ich inde.
Auto Bild porovnal aktuálnu cenu benzínu, aktuálnu cenu elektriny a aj vlastné zistenia o spotrebe jednotlivých vozidiel v skutočnom svete
Na základe toho spočítali rozdiel medzi cenou prevádzky Volkswagenu Golf 1,5 TSI so 150 koňmi a porovnateľného VW ID.3 S s 204 koňmi. Na výpočet teda používajú spotrebu 6,5 litra benzínu na 100 km pri Golfe a 21,3 kWh elektrickej energie pri ID.3. Pri Golfe ide o ľahké počítanie. Aj keď sa ceny palív líšia, fluktuácia nie je dramatická a priemerná aktuálna suma platená za 1 liter paliva hovorí, že jazdenie s 1,5 TSI vyjde na 11,62 Eur na 100 km. U ID.3 je možné platiť aj menej, ale len pokiaľ sa dobíja doma slimačím tempom, čo nie je ani trochu porovnateľná situácia s tankovaním na cestách.
Je to drahé vozenie
Aj najrýchlejšie dobíjanie je totiž v porovnaní s tankovaním neskutočne pomalé, navyše vzhľadom na obmedzenú kapacitu batérií zodpovedajúcu zlomku možností palivovej nádrže je oveľa častejšie. Pri nabíjaní na cestách sa cena odvíja od použitej siete dobíjačiek, všade ale bude mnohonásobne dlhšie ako pri čerpacej stanici. Platiť pritom treba oveľa viac. Aj najlacnejšie, pomalé nabitie ID.3 na 100 km jazdy u EnBW vyjde na 12,99 Eur. Pri rýchlejšom Ionite to už bude 16,83 Eur, pri Shelle 13,98 Eur, pri Allega 18,10 Eur, pri Tesle najmenej 14,05 Eur.
Pokiaľ by tieto vozidlá mali raz ovládnuť cesty, bude elektrina navyše zaťažená aj spomínanými daňami.
Dovoľujeme si osloviť vás s prosbou o pomoc. Už niekoľko rokov prinášame informácie, ktoré "médiá hlavného" prúdu odmietajú zverejňovať. Robia tak ešte agresívnejšie aj teraz pred voľbami. Priviedli nás, ako spoločnosť, do ekonomického, aj morálneho úpadku. Naša budúcnosť a budúcnosť tých, čo pracujú a nepriživujú sa na štáte je ohrozená. Teraz stojíme pred voľbou, či dostanú možnosť pokračovať v tomto rozklade, alebo ich zastavíme.
V Hlavnom denníku budeme naďalej prinášať informácie, ktoré vám úmyselne zatajujú. Budeme zverejňovať iné názory slobodných ľudí.
Môžete nám pomôcť. Podporiť nás svojim darom, ľubovoľným finančným príspevkom. Pre naše fungovanie má aj tá najmenšia podpora veľký význam.
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Spoločne dokážeme byť silní!
Ďakujeme vám!