F-16 na obzore. Zmení situáciu na fronte?
27 | 08 | 2023 I Milan Laca

Európa súhlasila s odovzdaním F-16 Ukrajine. 

Čoho je americká stíhačka schopná a zmení to situáciu na fronte?

Stíhačky budú

Ukrajina  dostane zo Západu štvrtú generáciu amerických stíhačiek F-16. Dánsko a Holandsko zatiaľ deklarovali svoju pripravenosť. Ukrajina však nebude môcť použiť stíhačky na bojové lety až do roku 2024. Ešte predtým budú musieť ukrajinskí piloti absolvovať výcvik a Európa by mala doladiť ich službu. Ako zmení vzhľad F-16 na oblohe situáciu na fronte? 

Sľuby  

"S Markom Ruttem sme sa zhodli na počte F-16, ktoré budú poskytnuté Ukrajine po zaškolení našich pilotov a inžinierov. 42 lietadiel. A toto je len začiatok. Ďakujem, Holandsko,“ povedal ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj po stretnutí s holandským premiérom. Holandská ministerka obrany Kaisa Ollongrenová neskôr spresnila, že časť stíhačiek bude ponechaná na výcvik ukrajinských pilotov, zatiaľ čo zvyšok pôjde ozbrojeným silám Ukrajiny. Presun stíhačiek oznámilo aj Dánsko. Premiérka Mette Frederiksenová uviedla, že na odoslanie sa pripravuje  19 lietadiel. Plánuje sa, že Ukrajina dostane prvých šesť na Silvestra, ďalších osem v roku 2024 a zvyšok v roku 2025.

Koniec konšpiáciám? Prigožin zahynul
Totožnosť všetkých, ktorí zahynuli pri havárii lietadla neďaleko ruského Tveru, potvrdená. Vyšetrovací výbor zistil totožnosť všetkých mŕtvych pri havárii obchodného lietadla. Ako informoval rezort 27. augusta, zodpovedajú už skôr zverejneným... Čítať ďalej
27 | 08 | 2023 | Milan Laca

A piloti a zázemie? 

Na ich získanie však musí byť splnených niekoľko podmienok. Po prvé, výcvik pilotov. Podľa ukrajinského ministra obrany Alexeja Reznikova  to bude trvať až šesť mesiacov. Existuje však aj iné hodnotenie. Podľa denníka The Washington Post, prvú etapu výcviku absolvovalo len šesť ukrajinských pilotov a celý cyklus potrvá do polovice roku 2024. Faktom je, že pred polročným výcvikom musia piloti absolvovať štvormesačný jazykový kurz. Okrem toho musí krajina vybudovať infraštruktúru pre prevádzku a údržbu F-16.

Čo preslávilo F-16

F-16 Fighting Falcon ("Fighting Falcon" ) je americká multifunkčná stíhačka štvrtej generácie, ktorá prvýkrát vzlietla do vzduchu v roku 1974. Výber tohto lietadla Ukrajinou vysvetľuje jednoduchý fakt: F-16 je najbežnejšie bojové lietadlo na svete. Celkový počet v prevádzke v 25 krajinách presahuje štyri a pol tisíca. Stíhačky F-16 obsluhujú piloti z 13 členských štátov NATO.  Nenáročnosť F-16 je zabudovaná už od jej vývoja. Začiatkom 70. rokov bola vtedy nová perspektívna americká stíhačka projektovaná tak, aby bola manévrovateľná, lacná na výrobu a nenáročná na údržbu.  F-16 sa, napriek svojej relatívnej jednoduchosti, stala prvou stíhačkou na svete s riadiacim systémom fly-by-wire (EDSU). Práve na F-16 bol prvýkrát nainštalovaný moderný palubný počítač, ktorý sa objavil ako prostredník medzi pilotom a strojom. Okrem ďalšej elektroniky má stíhačka pulzný radar, ktorý dokáže odhaliť ciele na vzdialenosť až 37 kilometrov na dolnej pologuli a do 46 kilometrov na hornej pologuli. V stroji je aj digitálna sieť Link 16, ktorá prijíma údaje o cieľoch a taktickej situácii zo všetkých zložiek armády. Výzbroj F-16 tvorí jeden šesťhlavňový kanón M61 Vulcan s kalibrom 20 milimetrov, rýchlosťou streľby 6000 rán za minútu Okrem toho je stíhačka vybavená deviatimi závesmi, ktoré môžu niesť prídavné palivové nádrže, rakety vzduch-vzduch Sidewinder s aktívnym navádzaním, taktické rakety vzduch-zem Maverick, riadené a neriadené letecké bomby.  Pôsobí teda skôr ako stíhací bombardér.

"Veľmi podradné"

Čo robí F-16 nápadne odlišným od ruských, je jej schopnosť pracovať pri nízkych rýchlostiach. Ako hovoria samotní piloti americkej stíhačky, stroj sa stáva veľmi ťažko ovládateľným, keď sa stratí správna úroveň energie. Ruské bojové lietadlá sú naopak známe svojou schopnosťou vykonávať akrobaciu pri relatívne nízkych rýchlostiach. Tento nedostatok F-16 sa zatiaľ neprejavil v predchádzajúcich konfliktoch, kde proti nej stáli zastarané lietadlá, ktoré sa nedokázali ani len priblížiť k americkej stíhačke.  Piloti F-16 hovoria o lietadle ako o veľmi nebezpečnom stroji. Na jednej strane F-16 dokonale poslúcha ovládacie prvky, čo sa vysvetľuje nedostatočnou štatistickou stabilitou a prítomnosťou EDSU. Na druhej strane kvôli tejto vlastnosti stíhačka neodpúšťa chyby, čo sa jasne prejavuje pri nízkej nadmorskej výške alebo v zlom počasí. Navyše, niektorí z tých, ktorí lietali na F-16, sa sťažujú na zranenia krku, ktoré utrpeli pri náhlych manévroch a preťažení. Na rozdiel od ruských lietadiel, je F-16 vybavená iba jedným motorom, ktorý v prípade vyradenia znižuje šance stíhačky na prežitie takmer na nulu. Vybavenie modernizovanej verzie F-16 modernou elektronikou komplikuje jej údržbu a výrazne zvyšuje cenu stroja.

Úspechy? 

Ak zhrnieme všetky známe letecké víťazstvá F-16, ukáže sa, že za 40 rokov služby zostrelili tieto stíhačky, v kokpite ktorých sedeli piloti Spojených štátov, Izraela a ďalších krajín, iba asi 50 nepriateľských lietadiel. Zatiaľ čo celkovo bolo F-16 vyrobených viac ako štyri a pol tisíca. Rovnako, ako obrnené vozidlá NATO, boli tieto lietadlá úspešné iba vtedy, ak boli lepšie v technológii a inteligencii ako nepriateľ. Víťazstvá izraelských F-16, najmä počas vojny v Libanone, boli spôsobené týmito dvoma faktormi. No akonáhle stíhačky čelili rovnocennému nepriateľovi, napríklad indickému Su-30MKI, ich povesť bola okamžite spochybnená.

Čo dokážu na Ukrajine?

Taktika používania amerických lietadiel bude s najväčšou pravdepodobnosťou založená na pokusoch zasiahnuť ruskú armádu z maximálnej možnej vzdialenosti, aby sa nedostali do oblasti pokrytej ruskými zbraňami a zostali pod krytom ukrajinskej protivzdušnej obrany. Ale ani pri takomto relatívne bezpečnom používaní F-16 nie je zaručený úspech stroja. Ak by sa aj podarilo personál ukrajinských ozbrojených síl preškoliť na novú techniku, jej spoľahlivosť je, vzhľadom na skúsenosti Spojených štátov z vojny v Perzskom zálive, otázna. Otázne je aj to, či je Ukrajina pripravená zorganizovať opravárenskú a technickú základňu pre lietadlá. Čo je však najdôležitejšie, nie je jasné, ako sa bude dariť F-16, ktorá bude po prvý raz čeliť rovnocennému nepriateľovi – ruskej protivzdušnej obrane a ruským stíhačkám.

Maďarsko a Poľsko sú podozrivé z toho, že chcú napadnúť Ukrajinu
Bývalý americký spravodajský dôstojník Scott Ritter naznačil, že Maďarsko a Poľsko budú chcieť po skončení špeciálnej vojenskej operácie napadnúť územie Ukrajiny. O svoj názor sa podelil v rozhovore pre Dialogue Works. Teoreticky ich nemusí... Čítať ďalej
27 | 08 | 2023 | Ivan Mihale

Potrebujeme Vašu pomoc

Stojíme na vašej strane, stojíme na strane čitateľov, ako dobrá protiváha mainstreamu. V Hlavnom denníku nájdete to, čo inde zbytočne hľadáte. Dnes potrebujeme vašu pomoc a podporu.

Číslo účtu pre finančné dary: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457

Podporiť nás môžete finančným darom v ľubovoľnej výške, do poznámky prosíme uviesť "dar". Spoločne dokážeme byť silní!

Ďakujeme

Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik