Dopravná komisia zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja (KSK) sa zaoberala sporným zaobstaraním bagrov, pluhov či traktorov. Prítomní boli poslanci, ktorí sú členmi komisie, ako aj vedenie Správy ciest KSK.
O kauze informoval denník Pravda.
Poslanec Miloš Ihnát na zasadnutí prezentoval odpovede na jeho interpelácie z júnového zasadnutia krajského zastupiteľstva. Týkali sa hlavne nevýhodného nájmu strojov pre Správu ciest KSK od spoločnosti Tempu Trans, spol. s r. o. Ukázalo sa, že tu ide o vypožičanie strojov na dobu osem rokov za 29,8 milióna eur.
Ihnát zistil, že zmluva je prakticky nevypovedateľná. V zmluve je totiž uvedené, že predčasné ukončenie nájmu môže nastať len v prípade krádeže vozidla či totálnej škody.
Generálny riaditeľ Správy ciest KSK Anton Trišč uviedol, že napríklad sypače sú využívané v rozsahu od 33 do 80 percent podľa toho, aká je zima a o aké stredisko Správy ciest ide. Podľa neho bola modernizácia nevyhnutná, keďže nákup nových vozidiel a strojov sa dlhodobo zanedbával.
Trišč povedal, že Správa ciest KSK sa stará o dvetisíc kilometrov ciest. Na jeden sypač tak vychádza v priemere 30 kilometrov. Vypočítal, že Správa ciest potrebuje 66 sypačov, pričom ich životnosť je maximálne 20 rokov. Každý rok teda treba kúpiť tri sypače. Pokiaľ ide o traktory, Správa ciest ich potrebuje 42, čo znamená každoročne dva nové traktory.
Správa ciest KSK preto v auguste 2020 odštartovala „Projekt obnovy techniky Správy ciest KSK“. Členom projektového tímu bol aj primátor mesta Spišské Vlachy Vladimír Baloga. Na otázku Ihnáta, či sa necíti spoluzodpovedný za zvláštny prenájom strojov, odpovedal, že so zaobstaraním niektorých strojov nesúhasil. Niektoré stroje sa podľa neho mali objednať dodávateľsky. Celkovo mal podľa svojich slov s projektom problém.
Trišč sa obhajoval tým, že zmluvu síce podpísal, ale koncipovali ju právnici. Ihnát si však myslí, že vyhovárať sa na právnikov je irelevantné a na mieste Trišča by zvážil odstúpenie z funkcie. Ihnát zároveň najprv uviedol, že si pripraví podklady na podanie trestného oznámenia na neznámeho páchateľa. Neskôr však povedal, že s týmto krokom počká. V najbližšom období si na hospodárenie Správy ciest KSK posvieti kontrolór Jozef Hudák.
Správa ciest KSK dostala aktuálne aj pokutu od Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) vo výške 130 478,67 eura. Podľa ÚVO postupovala Správa ciest v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní a to tým, že „namiesto jednej podlimitnej zákazky na uskutočnenie stavebných prác vyhlásila 14 zákaziek s nízkou hodnotou podľa § 117 zákona o verejnom obstarávaní, a teda predmetnú podlimitnú zákazku na uskutočnenie stavebných prác rozdelila a súčasne zvolila spôsob určenia jej predpokladanej hodnoty s cieľom vyhnúť sa použitiu postupu pre zadávanie podlimitnej zákazky na uskutočnenie stavebných prác.“
Trišč si myslí, že postup ÚVO bol tendenčný a kvôli pokute podala Správa ciest správnu žalobu.
Išlo tu o zákazky s nízkou hodnotou, pri ktorých zákon o verejnom obstarávaní neprikazuje zverejniť výzvy na predkladanie ponúk. Správa ciest KSK si tak podľa vlastného uváženia mohla v zákulisí vybrať spoločnosti a firmy, ktoré oslovia. Išlo o okruh štyroch – piatich firiem, z ktorých jedna vyhrala.
Trišč figuruje v inej kauze medzi obvinenými. Vyšetrovateľ NAKA mu vzniesol obvinenie za pokračujúci zločin machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe v súvislosti s nákupom štyroch nákladných áut Tatra s nadstavbami na letnú aj zimnú údržbu za 1,3 milióna eur zo strany Správy ciest.
Stojíme na vašej strane, stojíme na strane čitateľov, ako dobrá protiváha mainstreamu. V Hlavnom denníku nájdete to, čo inde zbytočne hľadáte. Dnes potrebujeme vašu pomoc a podporu.
Číslo účtu pre finančné dary: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Podporiť nás môžete finančným darom v ľubovoľnej výške, do poznámky prosíme uviesť "dar". Spoločne dokážeme byť silní!
Ďakujeme