To, čo je pre europoslankyňu zbytočné, to Eduard Chmelár víta. Dokonca kladie dôraz na dôležitosť, pretože súsošie sv. Cyrila, Metoda a Gorazda má určité prvenstvo.
Chmelár oceňuje, že sa nezabudlo práve na sv. Gorazda. Zauvažoval nad autorovými dielami, ale vtipne podotkol aj fakt, že Kollár si vybral práve týchto svätých. Chmelár vie, koho socha by Kollára vystihovala viac. O súsoší troch svätcov písal aj Anton Hrnko.
„Tak prečo sa nepostaviť vedľa Borisa, prečo sa spoločne neprežehnať, nemať spoločný príhovor a prečo spoločne neodhaliť zbytočné súsošie vierozvestcov. Viete čo? Po tomto všetkom by ma vôbec neprekvapilo, keby jedného dňa odhalili na hrade sochu svätca Borisa Kollára,“ uzatvára štipľavo Ďuriš Nicholsonová svoj status, v ktorom tradične a s chuťou kádruje jedného zo slovenských arcibiskupov a celú cirkev.
Mne teda na rozdiel od národne vykorenenej bratislavskej kaviarne vôbec neprekáža súsošie Cyrila, Metoda a Gorazda na Bratislavskom hrade. Naopak, som rád, že po prvý raz sa nezabudlo na prvého slovenského učenca Gorazda,“ oponuje Nicholsonovej Chmelár.
„Autorom tohto 6 metrov vysokého monumentu je môj kamarát, vynikajúci sochár a medailér Anton Gábrik, ktorý sa už osvedčil viacerými výraznými dielami ako je napríklad socha pápeža Jána Pavla II. v Trnave alebo moja obľúbená socha Mórica Beňovského vo Vrbovom,“ ponúka Chmelár trošku vedomostí o sochárovi.
„Len sa čudujem, že Boris Kollár si vybral práve týchto svätcov s asketickým spôsobom života. To sa mi k jeho životnému štýlu nehodí. Skôr by sa mohol inšpirovať tým, že tento rok uplynie 1400 rokov od založenia Samovej ríše. Taký franský kupec Samo so svojimi 12 ženami - to je to pravé kollárovské,“ uzatvára Chmelár.
Samova ríša bol štátny útvar spájajúci slovanské kmene, ktorý aj na území súčasného Slovenska fungoval v rokoch 623-656. Jej hlavným mestom bol Wogastisburg a okrem Slovanov ju obývali aj Germáni, či Avari. Ako to už s podobnými štátnymi útvarmi v tých časoch bývalo, aj Samova ríša zanikla po smrti Sama, franského kupca a zmenila sa na množstvo malých kmeňových útvarov.
Dejiny o vláde na našom území až do konca ôsmeho storočia mlčia, potom nastúpili Moravské a Nitrianske kniežatstvo, ktoré pokračovali v bojoch proti Avarom.
Historik Anton Hrnko nedávno kritizoval doslova znevažujúce vyjadrenia na adresu tohto súsošia.
Občania Slovenskej republiky by si vôbec nemali všímať hodnotenie umeleckého stvárnenia diela od naslovovzatých "odborníkov", ktorí v sochách vidia údenáče atď. Veď každé dielo možno kritizovať. Ale im nejde o umeleckú hodnotu, im ide o zadupanie myšlienky diela, ktorá posilňuje slovenské vlastenectvo a historické vedomie. A to je ten najväčší "zločin", ktorý sme spáchali vytvorením ďalšieho diela upevňujúceho slovenského ducha a slovenské vlastenectvo,“ píše Hrnko.
Stojíme na vašej strane, stojíme na strane čitateľov, ako dobrá protiváha mainstreamu. V Hlavnom denníku nájdete to, čo inde zbytočne hľadáte. Dnes potrebujeme vašu pomoc a podporu.
Číslo účtu pre finančné dary: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Podporiť nás môžete finančným darom v ľubovoľnej výške, do poznámky prosíme uviesť "dar". Spoločne dokážeme byť silní!
Ďakujeme
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik