Poistenie elektromobilov zdražie na dvojnásobok! Stále viac elektromobilov s nízkym počtom najazdených kilometrov mieri po ľahkých haváriách na vrakoviská. Dôvodom môže byť pritom len malé poškodenie akumulátora. Oprava je totiž často nemožná alebo nerentabilná.
V prípade mnohých elektromobilov neexistuje spôsob, ako opraviť alebo posúdiť mieru poškodenia batérie po nehodách. To núti poisťovne odpisovať aj autá, ktoré majú najazdených len niekoľko tisíc kilometrov. Výsledkom je prudký rast poistného a poklesu ziskov poisťovní. „Poškodenia batérií elektromobilov predstavujú len niekoľko percent z poistných udalostí vozidiel v Nemecku, ale vyžiadajú si až osem percent nákladov na vyrovnanie škôd, uviedla poisťovňa Allianz. Navyše sa poškodené batérie hromadia na smetiskách, keďže v tomto smere neexistuje funkčný recyklačný reťazec.
„Elektromobily si kupujeme z dôvodov trvalej udržateľnosti,“ povedal Matthew Avery, riaditeľ výskumu Thatcham Research. „Lenže elektrické autá nie sú veľmi udržateľné, ak musíte po menšej kolízii zahodiť celú batériu.“ Akumulátory môžu stáť desiatky tisíc eur, pričom často predstavujú až 50 percent ceny elektromobilu, takže ich výmena je zväčša neekonomická. Podľa Bankrate aj malá nehoda elektromobilu, ktorá vedie k poškodeniu batérie, znamená jej výmenu, pričom náklady na opravu presiahnu 15 000 dolárov. Tak napríklad náhradná batéria pre Teslu Model 3 za 43 000 dolárov môže stáť až 20 000 dolárov.
Zúfalú situáciu má na svedomí aj prístup niektorých výrobcov elektromobilov. Kým totiž taký Ford či General Motors uviedli, že uľahčujú opravu batérií tým, že sú ľahko demontovateľné a rozoberateľné, čo umožňuje výmenu len poškodených článkov, Tesla zvolila pre model Y celkom opačný smer. Takzvaná štrukturálna batéria, ktorá je integrálnou súčasťou architektúry vozidla, má podľa odborníkov „nulovú opraviteľnosť“, keďže články 4680 sú vlepené priamo do paketu. Tesle to síce umožnilo znížiť výrobné náklady, ale riskuje, že tieto náklady ostanú nakoniec na pleciach spotrebiteľov a poisťovní.
A už sa to deje! Poistné pre elektromobily je asi o 27 % vyššie v porovnaní s poistným konvenčných áut.
Foto: CATL
Elektromobily tvoria len zlomok vozidiel na cestách, ale trend ich odpisovania po malých nehodách rastie, uvádza agentúra Reuters. Týka sa to nielen Tesly, ale aj modelov značiek Nissan, Hyundai, Stellantis, BMW, Renault a ďalších. Navyše je tu veľký problém s nedostatkom informácií o konštrukcii batérií zo strany výrobcov. Poisťovne potom nedokážu posúdiť, či je batéria opraviteľná, alebo nie. Často môžu byť samotné články v poriadku, ale bez možnosti diagnostiky neostáva nič iné, ako autá poslať na vrakovisko. Poisťovne nepodstúpia riziko opravy batérie, pretože neskôr môžu čeliť súdnym sporom, ak dôjde pri opravenom elektromobile napríklad k požiaru.
Pokiaľ Tesla a ďalší výrobcovia automobilov nevyrobia ľahšie opraviteľné batérie a neposkytnú tretím stranám prístup k údajom o batériových článkoch, už aj tak vysoké poistné bude naďalej rásť. Pretože bude rásť aj podiel elektromobilov na trhu a počet prípadov malých poškodení bez možnosti opravy, uviedli poisťovne. To veru nie je ekologické. „Ak vyhodíte elektromobil s pár tisíc kilometrami, stratili ste takmer všetky výhody, pokiaľ ide o emisie CO2,“ povedal Christoph Lauterwasser, riaditeľ technologického centra Allianz. Narážal na to, že výroba elektromobilu emituje oveľa viac CO2 ako výroba bežných áut, čo znamená, že musia prejsť tisíce kilometrov na to, aby tieto emisie kompenzovali.
Tak napríklad spoločnosť Synetiq z Doncasteru skladuje odpísané elektromobily v samostatnom priestore, aby sa predišlo riziku požiaru. Batérie následne demontuje a uloží ich do kontajnerov. Michael Hill, prevádzkový šéf Synetiq, odhadol, že najmenej 95 percent článkov v stovkách akumulátorov z elektromobilov, a v tisíckach akumulátorov z hybridov, ktoré firma uskladňuje, je nepoškodených a bolo by ich možné znova použiť. To sa však nedeje. Príležitosti sa tak chopili menšie firmy, ktoré sa zameriavajú na opravy batérií.
Ford uviedol, že zjednodušil proces opravy batériového modulu a vyvinul jednoduchý spôsob výmeny, ak je vonkajší povrch poškodený.
General Motors uviedol, že jeho nové batérie Ultium sú navrhnuté tak, aby sa dali opraviť na úrovni modulu, čo je „výrazne lacnejšie ako výmena celej batérie“. Umožňuje tiež prístup tretím stranám k údajom o batérii.
Nissan uviedol, že jednotlivé moduly v jeho elektromobiloch sa dajú vymeniť. Údaje o batériách však poskytuje len svojej sieti autorizovaných predajcov a servisov.
Renault uviedol, že moduly v jeho elektromobiloch možno opraviť v špeciálne určených „batériových centrách“, ale neodpovedal na otázku týkajúcu sa prístupu tretích strán k údajom.
Stellantis uviedol, že neopravuje batérie po nehodách, počas ktorých sa aktivujú airbagy, a dodal, že údaje o batériách považuje za súkromné vlastníctvo výrobcu.
Podľa štúdie poradenskej spoločnosti Capgemini, ktorú si dala vypracovať belgická asociácia poisťovní Assuralia, majiteľov elektromobilov čaká pri uzatváraní poistných zmlúv studená sprcha. Do roku 2030 zdražejú „poistky“ na viac ako dvojnásobok. Dôvodom je extrémna cena opráv a riziko vyššieho počtu nehôd.
V prospech kúpy elektromobilov dnes neexistuje veľa ekonomických dôvodov. Sú drahšie ako autá so spaľovacími motormi, životnosť ich batérií je obmedzená, čo znižuje cenu pri druhotnom predaji a nižšie prevádzkové náklady sa týkajú len tých, ktorí môžu nabíjať z domácej siete. Otázna je aj cena záručného servisu, ktorá býva vyššia ako pri naftových motoroch. A teraz sa ukazuje, že majitelia elektromobilov budú musieť do budúcna rátať aj s ďalšími nepríjemnými výdavkami. Vyplýva to zo štúdie poradenskej spoločnosti Capgemini, ktorú si dala vypracovať belgická asociácia poisťovní Assuralia. Týka sa prognózy vývoja cien poistenia elektromobilov. Capgemini nemá pre elektromobilistov dobré správy.
Po zohľadnení všetkých faktorov má cena poistného elektrických áut vzrásť do konca dekády o 110 %, kým pri klasických autách len o 40 %. Už dnes je pritom poistenie elektrických áut má byť asi o 20 % drahšie ako poistenie tých konvenčných. Podľa Capgemini bude „tento silný nárast spôsobený novým chápaním mobility“, čo je diplomatická formulka pre postupný prechod od áut so spaľovacími motormi k elektromobilom. „Sú dva hlavné dôvody pre zvýšenie poistného,“ povedal Jan Verlinden, poistný expert v Capgemini. „Inflácia ceny elektromobilov a zvýšenie nákladov na opravy.“ Tie sú naozaj extrémne. Hoci sa elektromobily považujú za spoľahlivejšie ako vozidlá so spaľovacím motorom, pretože majú menej bežných porúch, prinášajú nové „drahé“ problémy."
Verlinden uviedol, že ak sa porucha týka batérie, ceny za opravy doslova explodujú. Už dnes sú podľa štúdie o 53 % vyššie ako pri vozidlách s benzínovým či naftovým motorom. Do roku 2030 sa má pritom počet elektromobilov na európskych cestách zvýšiť osemnásobne, čo znamená aj rast nákladov poisťovní. Je logické, že sa to premietne do výšky poistného. Špecialista na poistenie tiež spomenul, že mnohí vodiči elektromobilov nemajú osvojené vodičské návyky, takže štatisticky tu hrozí, aj pre vyššiu hmotnosť a vyšší výkon batériových áut, väčšie riziko nehody. Na druhej strane bude rast brzdiť skutočnosť, že stále viac výrobcov elektromobilov začalo ponúkať vlastné a najmä lacnejšie poistné produkty, ktoré vyvinú konkurenčný tlak na nezávislé poisťovne.
ZDROJ: autonews.com
Stojíme na vašej strane, stojíme na strane čitateľov, ako dobrá protiváha mainstreamu. V Hlavnom denníku nájdete to, čo inde zbytočne hľadáte. Dnes potrebujeme vašu pomoc a podporu.
Číslo účtu pre finančné dary: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Podporiť nás môžete finančným darom v ľubovoľnej výške, do poznámky prosíme uviesť "dar". Spoločne dokážeme byť silní!
Ďakujeme
Ďakujeme, že nás čítate, že nás sledujete a ZDIEĽANÍM pomáhate alternatíve. Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Facebook a aj na Telegrame tu: https://t.me/hlavnydennik